מה הקשר בין גיל 40 וויטמין D?

החיים המודרניים שלנו גורמים לנו להיות מפונקים. גם בקיץ הישראלים מבלים את רוב שעות היום הקיציות במקום סגור וממוזג. רוב האוכלוסייה עובדת במקומות סגורים, חשוב לשים לב לאורח החיים שלנו, למה אנחנו אוכלים וכמה זמן אנחנו מבלים בחוץ תחת קרני השמש

עובדים במשרד? מתאמנים בחדר כושר? הולכים עם הילדים לג'ימבורי? החיים המודרניים שלנו גורמים לנו להיות מפונקים. גם בקיץ הישראלים מבלים את רוב שעות היום הקיציות במקום סגור וממוזג. רוב האוכלוסייה עובדת במקומות סגורים וגם כשסוף סוף מסיימים את המשמרת – גם את הדרך הביתה מבלים בדרך כלל במקום סגור- אם זה רכב, רכבת או אוטובוס. כתוצאה מזה, אנחנו מרחיקים את עצמנו מהשמש. למה זה רע? כי מהשמש אנחנו לא מקבלים רק אור וחום, זה גם אחד המקורות הטובים ביותר עבורנו לויטמין D.

ויטמין D הוא אחד הויטמינים המיוחדים והמרתקים ביותר. מה שמייחד אותו מהשאר הוא שבזמן ששאר הויטמינים נמצאים במגוון המזונות, ויטמין D יכול להיוותר בגופנו בעיקר על ידי חשיפה של עור הגוף לשמש. מסתבר שהחוסר בויטמין D בארץ ובעולם הוא כה גדול עד שיש המחשיבים את החוסר הזה "למגיפה" של ממש.

אחד התפקידים העיקריים של ויטמין D הוא בסיוע לספיגת הסידן בגוף. בנוסף, ויטמין D ידוע גם בכך שהופך להורמון חשוב ביותר בגופנו שפועל ומסייע ליותר מ-2,000 גנים. דבר התורם בהפחתת מחלות ותסמינים רבים כמו: סרטן, סוכרת, כאבים כרוניים, התקפות לב ואפילו שבץ.

מדוע נוצר מחסור בויטמין D ואיך זה קשור לגיל 40 ?

החוסר בויטמין D  אינו שכיח רק במדינות קרות. מחקרים מראים כי במדינות שטופות שמש כמו ישראל קיים חוסר בויטמין בקרב רוב האוכלוסייה. הסיבות לאובדן הויטמין הם:

שימוש בקרם הגנה ולבישת בגדים ארוכים: קרם ההגנה ובגדים חוסמים את קרני השמש המחדירות את ויטמין D לגוף. כמובן חשיפת יתר לשמש היא מסוכנת ואף עלולה לגרום לסרטן, לכן חשוב לשים לב לזמן ושעות החשיפה לשמש

עבודה במשרד:  כשעובדים רוב שעות היום במדרד סגור הגוף לא מקבל את קרני השמש

פעילויות במקומות סגורים כמו קניונים, חנויות, ג'ימבורי ועוד: מקומות שאמנם נעימים יותר וממוזגים, אבל הם אינם מצוידים בקרני שמש

השמנת יתר: כאשר משקל הגוף גבוה ורקמת השומן עבה, הגוף מתקשה להפוך את ויטמין D לצורתו ההורמונאלית הפעילה

צבע העור :  לאנשים בעלי גוון עור כהה קשה יותר לספוג את קרינת UV באותה מידה כמו בעלי עור בהיר.

מחלות : אנשים עם מחלות כרוניות כמו מחלת כבד, כליות, סיסטיק פיברוזיס, צליאE ומחלת מעי דלקתית – עלולים להשפיע על רמת חילוף החומרים של ויטמין D.

עישון ואלכוהול : מפחיתים את יכולת הספיגה של הויטמין.

גיל : הגוף שלנו אחרי גיל 40 לא עובד כפי שעבד בגיל 20, מסת שריר פחות חזקה, נטייה להשמנה גדולה יותר, התחלת גיל המעבר מתקרב, לחץ הדם והכולסטרול מתחילים לעלות, בריחת סידן ואפילו הסיכון לחלות במחלות כרוניות כמו סרטן, מחלות לב וסכרת גובר. לכן מגיל 40 חשוב מאוד להגן על הגוף שלנו.

ויטמיןD  מסייע לגוף לספוג את הסידן ובעקבות כך נמצא קשר חיובי בינו לבין הורדת הסיכון לאוסטיאופורוזיס, מחלה שכיחה המחלישה ופוגעת ברקמת העצם, דבר המגביר סיכון לשברים. מכיוון שויטמין D שומר על איזון ברמת הסידן והזרחן, נראה כי הוא מעורב גם בהתמיינות תאים ובהפרשה של הורמונים מסויימים, יצירת עידוד הצמיחה, העובי וצפיפות העצמות.

לפי פרסומים במשרד הבריאות בישראל לויטמין D   יש חשיבות רבה במניעה של טרשת נפוצה, בעיות לחץ דם גבוה, מחלות לב וכלי דם, סרטן המעי הגס ואפילו סכרת. במקביל משרד הבריאות האמריקאי פרסם כי הויטמין תורם למניעת דלקות ולחיזוק מערכת החיסונית של הגוף

אז כיצד ניתן לקבל ויטמין D?

שמש, שמש, שמש – שהות בשמש בשעות מתאימות ולא חזקות מדיי וכתוסף תזונה חיצוני . בנוסף ניתן לצרוך את הויטמין הנ"ל דרך מזונות שונים כגון: דגים, מוצרי חלב, ביצים אך הערכים התזונתיים שלהם נמוכים.

מומחי חברת V-CARE מציינים כי ישנן 2 צורות של ויטמין: ויטמין D2 וויטמין D3 , שניהם מציעים יתרונות אך רק אחד נספג בקלות יותר ומנוצל על ידי הגוף האנושי. ויטמין D2 מופק על ידי מזונות מהטבע לעומתו ויטמין D3 הידוע גם בשם כולקלציפרול, נוצר ממגע קרני השמש בעור. הוא ממיר כולסטרול לתוך צורה פעילה של ויטמין D3. מכיוון ששני סוגי הויטמינים לא שווים בספיגתם, תפקידם והשפעתם על גופנו, כמובן שויטמין D3 הוא היעיל ועדיף יותר.

אז מה מומלץ כעת?

לשים לב לאורח החיים שלנו, למה אנחנו אוכלים וכמה זמן אנחנו מבלים בחוץ תחת קרני השמש, לעשות פעילות ספורטיבית גם בחוץ אם אפשרי ובעיקר להיחשף לשמש בצורה מבוקרת ונכונה במקביל ללקיחת תוסף תזונה כמקור נוסף.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *