היום השני במסע ההיסטורי של מרן הגר"ד לנדו שליט"א בארה"ב

ביום ב' בשעה 12 בצהרים יצא לעבר לייקווד בכניסה לעיר קיבל את פניו הגר"י אולשין כנ"ל.

עם כניסתו לעיר התורה לייקווד פנה אל עבר ביתו של הנגיד רבי משה נצר שם המתינו לו עשרות רבות מתושבי העיר שנכנסו לעצה ברכה ותושיה במשך למעלה משעה.
לאחר מכן התפלל תפלת מנחה.

בשעה 5:30 יצא לעבר ישיבת בית מדרש גבוה לייקווד כשבמהלך הדרך לווה ע"י ניידות משטרה שפילסו את הדרך ברחובות לייקווד ההומים.

בתחלה פנה מרן שליט"א לבית הגר"מ קוטלר במקום נכחו גם שאר ראשי הישיבה רבי ישראל ניומן רד"צ שוסטל ר"י יורקנסקי ר"י קרופני ועוד רבים מרבני הישיבה, במקום העלה ראש הישיבה זכרונות ממרן הגר"א קוטלר זצ"ל, בין הדברים סיפר מרן שליטא שבהיותו אברך צעיר סמך על שולחנו של דודו הגר"מ שולמן זצ"ל כשהגר"א קוטלר התארח בישיבה ומלבד התרשמותו מעיונו העמוק בתורה התרשם מכך שבמהלך כל סעודות השבת ישב ועיין בספר מ"ב, הוסיף על כך אחד הנוכחים כי גם בכינוסים ואספות היה נוטל עמו את ספר מ"ב באמרו כי בעניני הכלל עליו להסתייע בזכותו של הח"ח, ראש הישיבה שליט"א הגיב כי בעוד ישנם מהציבור אשר  אינם מכירים בעומק עיונו של מרן הח"ח מ"מ בהסכמת הגאון רב"צ מבילסק זצ"ל לספרו מכתירו כמעמיק נפלא ביושר העיון. כמו כן המהרש"ם התבטא עליו כך בלשון דומה.

עוד הוזכר במקום כי מרן הגר"ח מבריסק התבטא על כח תורתו של מרן הגר"א קוטלר כי בכחו להחזיק חצי עולם, ראש הישיבה הגיב ואמר שאפשר גם לומר את כל העולם, וציין בהתפעמות את המהפכה שיצר באמריקה החומרנית דאז.

לאחר מכן עלה להיכל הישיבה למסור שיעור עיוני בסוגיית אמירה בקידושין הנלמדת כעת בישיבה, כשבמקום מצטופפים אלפים רבים שגדשו את ההיכל ומבואותיו לשמוע דבר ד'.
את דבריו פתח ואמר: ברשות ראש הישיבה, ראשי הישיבה הרבנים הגאונים שליט"א, הנני לומר דברי תורה במקום התורה הגדול והמרומם הזה אשר יסדו מרן גאון עולם רבינו אהרן קוטלר זצ"ל ורוחו הגדולה רוח תורה בקדושתה בעמקותה ולימודה בכל לב ונפש שרויה כאן בטהרתה ובצביונה. לאחר מכן מסר את השיעור ובסיומו אמר: שמעתי בשם הגר"ח מבריסק זצ"ל לרמז בנאמר זאת חקת התורה וכו' תמימה אשר אין בה מום אשר לא עלה עליה עול, תמימה היינו בעיונה ובעמקותה, אשר אין בה מום היינו ללא חסרון ביראת שמים, אשר לא עלה עליה עול היינו ללא חכמות חיצוניות, מה ראויים הדברים להאמר במקום גדול ונשגב זה שלומדים בו אלפים שהסירו מהם כל עול של חכמות חיצוניות, אין בהם מום מלאים ביראת שמים כפי שניכר עליהם, ועוסקים בתורת ד' תמימה בעיון ובעמקות לשרשי הענינים עד מיצויים הדק היטב.

השיעור שנאמר בבהירות רבה ובהצגת שרשי הסוגיא החל מדעת הרמב"ן בענין עורר את כל ההיכל הגדול כמדורת אש, ואפילו הילדים שאינם מונחים בסוגיא זו נצפו דנים כפי כחם בנאמר עד שנשמע ילד אחד מתבטא כי ראש הישיבה שליט"א הזכיר את דברי הרמב"ן ארבעה פעמים במהלך שיעורו.

לאחר השיעור ליוו קהל האלפים את ראש הישיבה לרכבו בשירת כי אורך ימים ועוד ינובון כשהסדרנים אינם מצליחים להשתלט על נחשול האדם אשר נדחק להסתופף ואפי' במעט בצל אדרתו של ראש הישיבה שליט"א.

משם שב לבית הנגיד רבי משה נצר כשבמקום נכחו כמאתים נגידים ותומכי תורה אשר המתינו בהתרגשות לקראת בואו, עם בואו פתח ואמר מנהמת לבו: אני שב כעת מהיכל הישיבה, דבר שעשה עלי רושם גדול מאד, דבר שלא הכרתי לראות המוני בני תורה הוגים בתורה בעמלה ועיונה כאן בארצות הברית, עלינו לדעת כי הכל בנוי על עולם התורה, כמה שיותר אברכים בארץ ישראל בארצות הברית ובשאר מקומות, אברכים שכל חייהם סביב התורה, זהו קיום האידישקייט בצביונה ובטהרתה, ישנם הרבה סכנות לקיום היהדות, כל מיני שינויים, ההתמסרות לתורה היא תועלת לכל העולם, טובה במציאות וטובה סגולית.

מי שרוצה שבניו יימשכו ליהדות כמות שהיא בלא כל שינוי בצביונה ובטהרתה שזהו העיקר והשורש ידע כי ע"י השתתפות באונם ובהונם למען לומדי תורה, זה מה שיועיל לכך.
כל העולם עומד על לימוד התורה וכמה שיהיו יותר אברכים הכל מתעלה יותר ויותר, עם ישראל מתעלה ברוחניות כנגד כל הפיתויים הגשמיים בדורנו, צריכים לזכור כי העולם הזה הוא רק פרוזדור לעולם הבא, ישנם הרבה דברים טובים אבל הם אמצעים ללימוד התורה, וממילא כל המשתתף בכל יכלתו להרבות עוד ועוד אברכים בין בא"י ובין בשאר מקומות שידע שבזה הוא בונה את העולם, ובפרט אלו שלמדו בישיבות יודעים כי זה העיקר.

גם חשוב לקבוע עתים לתורה אך צריכים לזכור ולדעת בידיעה ברורה, עולם התורה הוא קיום התורה והיהדות, הוא ואין בלתו, אין שום דרך אחרת ואין שום היתכנות אחרת.
והזוכה לסייע בזה מזכה את עצמו, את ילדיו, את המשך הדורות, ויזכה לסיעתא דשמיא לו ולמשפחתו, אשריכם ואשרינו שישנם כאן יהודים שמבינים זאת ומביעים זאת בלבם ובמעשיהם בכל ארחות חייהם בהתמסרות ובהשתתפות לכך, וככל שיתנו ויוסיפו כפי שצריך יזכו לרוב ברכות והצלחה רבה בכל הבחינות והענינים, נחת מהילדים, חיים טובים ומאושרים, הצלחה, נחת בריאות וכל טוב סלה.
לאחר סיום דבריו עברו בחדרו הנדיבים במשך שעה ארוכה להתברך בכל מעשי ידיהם, לאחר מכן שב בשעת לילה מאוחרת לבית האכסניה במונסי.

ביום ג' מתוכנן במהלך הבוקר שיעור לאברכי הכוללים במונסי בעניני שביעית, השיעור יתקיים בבית האכסניה, לקראת צהרים צפוי לצאת לפארקאווי לאסיפה נוספת בבית הרב קארפינקל ולשיעור בישיבת דרכי תורה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *