היזהרו מסקילה: כיצד תיראה כאן "מדינת ההלכה"?

יחד עם רבנים מוכרים ושורה של אברכים, ניסינו לבדוק: במידה ואכן תכונן כאן בישראל, בצורה כלשהי, "מדינת הלכה", האם נחזור לסקול באבנים מחללי שבת? ומה לגבי מדברי "לשון הרע"? • מרתק

במהלך חגיגות יום ירושלים שנערכו בישיבת מרכז הרב בירושלים, הטיל חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ פצצה, כאשר התבטא כי הוא ומפלגתו מעוניינים בתיק המשפטים, "כדי לגרום ל'השיבה שופטינו כבראשונה' – להשיב את משפט התורה לימי דוד ושלמה המלך".

ההתבטאות הנ"ל עוד עלולה לעלות ביוקר למחנה החרדי והלאומי בבחירות, שכן ליברמן כבר באותו יום הרים טלפון למנהל מטה השילוט של המפלגה הרוסית, שצבע את המדינה בשלטי "מדינת הלכה".

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) הגיבה על דברי סמוטריץ וכתבה: "על פי חזונו של המועמד לתפקיד שר המשפטים או החינוך, תיכון כאן מדינה שבה גבר יוכל לגרש את אשתו אם אינה צנועה מספיק. העבדות והסקילה יחזרו, יאסר מצעד התועבה, ורק גברים יוכלו להחזיק ברכוש".

העוברים ברחבת תיאטרון הבימה, רחוב רוטשילד, ובטיילת בתל אביב חזו בערב שבועות במחזה נדיר – נשים בלבוש שפחות הסתובבו בין האתרים המוכרים בעיר כפרפרזה לסדרה שמדברת על דיכוי נשים, מה שהיוזמות רצו לבטא שיהיה כאן באם תקום כאן "מדינת הלכה". הנשים שנאלצו להסתובב בשמש הקופחת של העיר בשמלות אדומות ארוכות, הגיעו למקום חלק ממחאה שיזמה ליהיא לפיד, רעייתו של יאיר לפיד שרצתה כאמור לבטא את משמעות מדינת ההלכה.

אז איך בדיוק תיראה מדינת ההלכה שממנה חוששים כל החילונים? האם מחללי שבת יירגמו באבנים? חוטאים ייסקלו? יתקיימו הוצאות להורג בכיכר זופניק? ומה יהיה על מדברי ה'לשון הרע'?

ובכן, כששוחחתי השבוע בקלויז המקומי של מודיעין עילית עם אברכים ליטאים וחסידים משמנה וסלתה של עיר האברכים, הם התפלפלו משך שעה ארוכה על הנושא הרגיש והטעון שמסעיר את המדינה. "כל מי שיחלל שבת יתחייב בסקילה לאחר התראה. זה נשמע קצת קטלני אבל מחללי השבת פשוט יפחדו ולא יחללו שבת", אמר ישראל שינפלד, תושב העיר.

"יש היום יותר אתאיסטים, כי אין פחד מדין תורה, אבל ברגע שתהיה מדינת הלכה – אנשים פשוט יבינו שזה באמת רציני ולא יחללו שבת", סבור ר' מיכאל זייבלד, גם הוא תושב העיר החרדית.

 ואם אדם יגרד באף ויעבור על תולש בשבת. גם הוא יסקל?, שאלתי, חצי בסרקזם.

"אם עדים יתריעו בפניו, ולמרות שהוא הוזהר הוא ממשיך לעבור על האיסור – הוא יירגם באבנים. כנ"ל אם אחד יסתכל על מראות אסורים ברחוב או באינטרנט, הוא יתחייב מלקות. אם קבוצה של עדים עומדים במרכז רחוב רבי עקיבא בבני ברק ותתפוס חרדי שהביט במראות אסורים – אז הוא יקבל מלקות בדיוק כמו שדאע"ש ואנשי המיליציות השיעיות באיראן עושים למי שעובר על חוקי השריעה".

אברך נוסף שהצטרף לשיחה ציטט מספר במדבר פרק ט"ו פסוק ל"ב: "וַיִּהְיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר וַיִּמְצְאוּ אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים בְּיוֹם הַשַּׁבָּת. וַיַּקְרִיבוּ אֹתוֹ הַמֹּצְאִים אֹתוֹ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל כָּל הָעֵדָה. וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ בַּמִּשְׁמָר כִּי לֹא פֹרַשׁ מַה יֵּעָשֶׂה. וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה מוֹת יוּמַת הָאִישׁ רָגוֹם אֹתוֹ בָאֲבָנִים כָּל הָעֵדָה מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. וַיֹּצִיאוּ אֹתוֹ כָּל הָעֵדָה אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ בָּאֲבָנִים וַיָּמֹת כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה".

"מצינו בתורה שרוגמים את מחללי השבת באבנים", הוא מצטט, וסבור כי כמו בדור המדבר גם היום החילונים נקראים "ערב רב", של דורנו.

הרב בניזרי: "לאנשי התועבה מגיע מלקות"

השר לשעבר הרב שלמה בניזרי סבור כי כיום אין מושג של מדינה יהודית ודמוקרטית – "זה לא הולך ביחד". בניזרי גם מנמק ומספק בשיחה למגזין 'אקטואליק' הסבר מפורט: "כל חוקי מדינת ישראל מתנהלים לפי מוחם הקודח של חברי הכנסת. למעט סמלים בודדים אין קשר בין המדינה ליהדות".

ומה יהיה במדינת הלכה?

במדינת הלכה יעשו התאמות להתפתחויות המודרניות. כגון: אימוץ ילדים, גנטיקה, או מה יהיה הדין לגבי תינוק מאבחנה. אבל כיום אין סנהדרין – בשביל שתקום סנהדרין צריך שיוסמכו מדור לדור.

מה לגבי מחללי השבת?

לא צריך להתבלבל ולא לחשוש מלומר להם שאכן מגיע להם סקילה. אך מבהיר כי בימינו להוציא אדם להורג זה נדיר – זה מתחיל התראה מפי עדים עד היישום. זה נדיר מאוד שמוצאים בן אדם שחטא להורג. חשוב לזכור שגם מדיניות מודרניות במערב נוקטות במתן דין מות. כי הם רוצים להגביר את מדיניות ההרתעה כלפי פושעים.

בניזרי קוצף כאשר אנחנו מדברים על שויוון זכויות. "אין כזה דבר – יש אנשים חזקים ויש חלשים. מפגרים ונורמליים. היהדות חושבת שיש הבדלים. בעל אמור לפרנס את אשתו לפי הכתובה. אם צריך לאסוף צדקה הגבר אוסף. אם יש רק בגד אחד אז האשה קודמת. ידוע מאמר חז"ל שיש לכבד את אשתו יותר מגופו – אז אין פה שויוון זכויות".
לדבריו, "התורה נוקטת במדייניות סוציאלית. ואהבת את הגר, ואהבת לרעך כמוך , עזוב תעזוב עימו".

מה לגבי אנשי התועבה?

לא צריך להתנצל. בורא עולם כתב שזה תועבה. מי שלא רוצה לחיות בישראל – שיקום ויעזוב. אבל במדינת הלכה אם יעשו מצעד התועבה – ילקו אותם.

הרב מוסיף: "יש את אנשי הציונות הדתית שכבר רואים בעיני רוחם את בית המקדש קם בלשון אתחלתא דגאולה, אצלנו זה אולי התחלה של רחוב גאולה", משיב הרב בסרקזם אופייני.

לסיום, אומר הרב בניזרי ומפיח בשורה רענה על נפש עייפה, "כשיבוא מלך המשיח אף אחד לא יעז להתווכח איתו. על המשיח נאמר כבר "ברוח שפתיו ימיט רשע".

 

הגר"א שלזינגר: "התורה לא מתכוונת שירגמו באבנים"

 

הגאון רבי אליהו שלזינגר, הוא רבה המוערך של שכונת גילה ומקור חיים בירושלים מאז שנות השבעים. פוסק, מרצה ומחבר ספרים תורניים. "התורה רוצה לחדד לנו את החומרה של חילול השבת. אך בשום אופן היא לא מתכוונת שירגמו באבנים את מחלל השבת. צריך לכך ראיות וסימוכין", הוא מדגיש בשיחה ל'אקטואליק'.

"הלוואי ונזכה שנזכה שיהיו סנהדרין, ואז לא יהיו אתאיסטים".

ומה עם "עין תחת עין"?

"זה רק  בכסף, כידוע מדברי הגמרא, זה בממון, לא הכוונה שנעקור ממש עין תחת עין".

הרב מחדד ומדגיש: "כל העונשים הם להראות את חומרת העבירה, לא כדי להעניש בפועל חלילה, בודאי לא כיום, שאין לנו סנהדרין.

"בקרבן פסח נאמר "ונכרתה הנפש ההיא מישראל" – מה שמלמד על  כך שהמבטל קרבן פסח הוא עבירה חמורה, אבל כמו שנכתב – הנפש נכרתה אבל לא הגוף. הגמרא אומרת שסנהדרין שהרגה אדם פעם ב-70 שנה, נחשבת ל'סנהדרין קטלנית'".

בכלל, מציין הרב, הרבה חילונים הולכים לבתי דין לממונות. "התורה מנחילה לאדם דרך שעושה יותר מאושר. התורה דוגלת ב"ובחרת בחיים", ולא חלילה בהוצאות המוניות להורג".

דובר "העדה החרדית הספרדית", הרב אברהם בצלאל שליט"א, אומר ל'אקטואליק' כי כל הקמפיין של מדינת הלכה "בא במטרה להשניא את החרדים על החילונים. סנהדרין? מדינת הלכה? אנחנו לא שם".

ומה לגבי הצועדים במצעד התועבה?

"אנחנו לא יכולים להוציא להורג, רק לצאת ידי חובת מחאה".

לא מזמן גם נשאל הרב יאיר ורסיטל באתר ישיבה האם מחללי שבת יוצאו להורג. וכך השיב: "מבואר במשנה במכות פרק א משנה י, שסנהדרין ההורגת אחת לשבע שנים נקראת "חובלנית", ולדעת ר' אלעזר בן עזריה אף החובלת אחת לשבעים שנה.

"אפשר ללמוד מכך שבתקופת הסנהדרין עם ישראל היה במצב מרומם, וכן שהיה לסנהדרין תוקף גדול והוא הרתיע אף את האנשים שבשולי החברה מלחטוא. יותר מאוחר חלה ירידה במצב הרוחני של העם והם החלו לחטוא עד שהדבר גרם לחורבן הבית. בתקופה זו אכן הסנהדרין גלתה ממקומה בעקבות המצב, ולא דנו דיני נפשות, כמבואר בגמרא במסכת שבת (דף טו ע"א): "ארבעים שנה עד שלא חרב הבית גלתה לה סנהדרין".

אז חילונים יקרים, הסירו דאגה מלבכם. כמובן, כדאי מאד ומצווה לשמור שבת, עבירה היא לחלל שבת, אבל לא נרגום אתכם באבנים. היו רגועים.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שקר והסתה

    סמוטריץ' התכוון בכלל לדיני ממונות שהמשפט העברי התברך בו, במקום להשתמש בחוקי הספר הלבן והמצאות חדשות של שופטים ושופטות בבתי המשפט. אין אפשרות לדון בזמן הזה דיני מיתה, זה פשוט המצאה של לפיד ושונאי הדת להפחיד את כולם.

    דדו |
    הגב
  2. טמטום

    כל הדיבורים הם דיבורי הבל כי בלי סנהדרין אין דיני נפשות. צריך שאותם מרואיינים יחזרו לכולל ללמוד קצת. לפני ביאת משיח צדקנו חייבים לקיים את התורה הקדושה אבל לא שייך את רוב עונשי התורה.

    אחד העם |
    הגב