הכירו את הדיינים החדשים ב'עדה'

שלושת הדיינים החדשים בביקור במעונו של הראב"ד הגר"מ שטרנבוך * הראב"ד לדיינים: "וחזקת והיית לאיש, תהיו מנהיגים ולא מונהגים" * עוד הורה הראב"ד לדיינים החדשים: "קחו אחריות וחלק אישי במערכת הכשרות המהודרת של העדה החרדית

שלושת הדיינים החדשים שמונו השבוע לבית הדין של העדה החרדית, הגאון רבי שמואל בראנסדופר, הגאון רבי שלמה יהודה הירש, והגאון רבי שמעון יצחק שלזינגר שליט"א, נכנסו אמש (שני) למעונו של ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך שליט"א לברכת הדרך וקבלת הדרכה וברכה לרגל קבלת תפקידם החדש.

כזכור וכפי שפורסם בתחילת השבוע, לאחר למעלה מ15 שנים בהם לא מונו דיינים חדשים לבית הדין של העדה החרדית, הוחלט השבוע מטעם הראב"ד הגר"מ שטרנבוך והגאב"ד הגרי"ט וייס על מינוי שלושה דיינים חדשים. יצויין כי שלושת הדיינים החדשים מקורבים לראב"ד במשך השנים ובאים להתייעץ עמו בקביעות בשאלותיהם ההלכתיות.

אמש (יום שני) ישבו הדיינים לראשונה במושב הבד"ץ בלשכת זופניק בירושלים, ולאחר מכן עלו בצוותא למעונו של ראב"ד העדה הגר"מ שטרנבוך שליט"א לברכת הדרך ולקבלת עצה והדרכה, ולהציע את ספיקותיהם ההלכתיים בענייני דיינות וכשרות.

עם כניסתם של הדיינים למעונו של הראב"ד פתחו בשאלות הלכתיות בנושאי דיינות, כאשר הדיין הרה"ג ר' שמעון יצחק שלזינגר שליט"א שאל אם נוהגים כדעת הש"ך (חו"מ סי' י"ז ס"ק י"ג) האוסר על הדיינים להסתכל בפני הבעלי דברים בשעת הדיון. כמו כן העלו הדיינים שאלות נוספות בהלכות דיינות, וזכו לשמוע הכרעות הלכתיות מפיו של זקן הפוסקים.

לבקשת הדיינים הדריכם זקן הפוסקים בסדרת הוראות והדרכות בנתיבות בית דין היאך להתנהל עם הבעלי דינים וכו', וביקש מהדיינים להיות זהירים בכל הכרעה ולא למהר לחתוך את הדין לפני שמתיישבים בדבר היטב.

בדבריו הוסיף ואמר לדיינים החדשים, "כל מילתא דמתא עלייכו רמיא" [כל ענייני העיר מוטלים עליכם], התפקיד שלכם להשמיע את קולכם כשופר בלא פחד ואימה. צריכים אתם לקיים לא תגורו מפני איש כפשוטו, וחזקת והיית לאיש".

בשלב זה הרחיב הראב"ד על קיום מצוות "לא תגורו מפני איש", ופנה לדיינים בקריאה נרגשת להיות מנהיגים ולא מונהגים, "תנהלו את עדת ה' בלא להתפעל מהפרעות והטרדות מבית ומחוץ העוברים על דיינים במהלך דיני תורה".

במרכז הביקור שוחח הראב"ד עם הדיינים על כשרותה המהודרת בעלת המוניטין של העדה החרדית, וחידד את חשיבותה של מערכת הכשרות מטעם העדה החרדית הידועה בעולם כולו ככשרות מהודרת ומחמירה המוסכמת על כל הקהילות.

בדבריו ביקש הראב"ד מהדיינים לקחת אחריות וחלק אישי במערך הכשרות, ואף לצאת בעצמם לביקורי פתע לסייר ולפקח במפעלים השונים המפוקחים מטעם הבד"ץ, ונימק "שלא יהא ההכשר רק רשום על שמכם אלא תהיו מפקחים בשטח".

עוד אמר זקן הפוסקים לדיינים החדשים: "ההלכה שכל המרבה בבדיקות הרי זה משובח זהו כלל גדול מאוד בכשרות. זכורני שהראב"ד הגאון רבי פנחס עפשטיין זצ"ל היה אומר שמכיון שההכשר הוא על השם שלו הרי הוא חייב לבוא בעצמו למפעלים לבדוק את המצב, ואכן היה בא לעיתים קרובות לבדוק את המפעלים".

יצויין כי בביקור נכחו גם ראשי וועד השחיטה של העדה החרדית וראשי הנהלת העדה החרדית הרה"ג ר' שמעון וייס והרה"ג ר' יוסף מאיר מארק, אשר ציינו בפני הראב"ד והדיינים כמה וכמה ההידורים מיוחדים המתקיימים במשחטות של העדה החרדית הנעשים עפ"י הוראותיו הישירות של הראב"ד הגר"מ שטרנבוך, כמו תדירות בדיקת הסכינים בכל כמה דקות בודדות, וכן העמדת 'בודקי סכינים' גם בשחיטת הכפרות, ועוד.

עם סיום הביקור הרעיף זקן הפוסקים מברכותיו על הדיינים החדשים ועל ראשי מערכת הכשרות והשחיטה של העדה החרדית, אשר יצאו לדרכם החדשה עפ"י הוראותיו והדרכותיו הישירות של הראב"ד הגר"מ שטרנבוך.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *