הליכוד הציע: פיתרון יצירתי ומורכב לפתירת משבר חוק הגיוס

הפתרון של הליכוד למשבר הגיוס: יקודם החוק של משרד הביטחון עם סעיף שיאפשר לממשלה לשנות את היעדים ובהסכם הקואליציוני תופיע הצהרה שלא יישב אדם בכלא בעוון לימוד תורה. ומה הגיבו החרדים?

רואים את הקואליציה באוויר? בליכוד גיבשו בימים האחרונים מתווה שעשוי לסיים את משבר הגיוס בממשלה.

לפי פרטי המתווה, אותם חשף הבוקר יקי אדמקר ב'וואלה', הקואליציה הבאה תקדם את החוק שגיבש משרד הביטחון ואושר בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה, אך יתווסף בו סעיף שיאפשר לממשלה לשנות בעתיד את יעדי הגיוס של החרדים שיופיעו בנוסח החוק.

שינוי נוסף הוא סעיף שיופיע בהסכם הקואליציוני עם המפלגות החרדיות ובו ייכתב כי הממשלה תפעל ברוח מדיניות של מדינה יהודית, לפיה אדם לא ייכנס לכלא בעוון לימוד תורה.

עד עתה לא נקבע איך לרכך את התנגדות המפלגות החרדיות לסעיף שקובע כי אם לא יעמדו ביעדי הגיוס במשך שלוש שנים, יפקע סופית החוק שפוטר את תלמידי הישיבות מגיוס לצה"ל סופית. ייתכן כי גם סעיף זה יהיה נתון לשינוי בהחלטת ממשלה.

לפי הפרסום בוואלה, את פרטי המתווה העביר בימים האחרונים השר יריב לוין, ראש צוות המשא ומתן של הליכוד, לנציגים ביהדות התורה ובש"ס והם הביעו הסכמה עקרונית. עם זאת, החרדים התנו את אישורם בכפוף להסכמה של מנהיגיהם הרוחניים. הפרטים הועברו גם לידי בכירים בישראל ביתנו, אך במפלגה אמרו כי "לא דובים ולא זבובים", מה שמקשה אם כן כרגע על העברת המתווה בתמיכת המפלגות.

עוד צוין, כי הנוסח המוצע על ידי הליכוד טומן בתוכו קשיים משפטיים, וההערכה היא כי ככל שהחוק יאושר בקריאה שניה ושלישית, הוא ייפסל על ידי בג"ץ. ההערכה זו מבוססת על כך שבמתווה המוצע מופיעים סעיפים דומים לאלו שהובילו את פסיקת בג"ץ הקודמת לפסול את החוק כי הוא אינו שוויוני.

אלא שהפתרון שתקדם הקואליציה כדי להתגבר על המכשול המשפטי הוא קידום פסקת ההתגברות המאפשרת לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו על ידי בג"ץ. מי שמתנגד לפתרון הוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהצהיר בשבוע שעבר כי את פסקת ההתגברות יסכים לקדם רק לאחר אישורו הסופי של חוק הגיוס.

ח"כ יאיר לפיד, מראשי מפלגת כחול לבן, הגיב הבוקר בטוויטר לחשיפת וואלה וכתב כי "‏כרטיס היציאה מהכלא של נתניהו כולל גם את מכירתם של ערכי היסוד של צבא העם".

לפיד הוסיף: "אם הקומבינה של ביבי עם המפלגות החרדיות תעבור, כל מי שיש לו ילד שצריך להתגייס לצבא ידע שיש כאלה שהילדים שלהם לא צריכים להתגייס כי ביבי צריך חסינות מליצמן ודרעי. ליברמן? לא התחייבת שלא תשונה אף אות בחוק הגיוס?".

חברת כחול לבן, ח"כ קארין אלהרר, הגיבה אף היא ומסרה כי "‏מתווה הגיוס המוצע של הליכוד הוא מה שראש הממשלה מומחה בו – קומבינה. זהו".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *