המדינות שניצחו את נגיף הקורונה – ד"ר דרור מנור

במהלך החודשים האחרונים ניתן לציין מספר מדינות אשר הצליחו להתגבר בצורה מרשימה על התפשטות נגיף הקורונה והתאפיינו במקסום משאבים, בהתארגנות מהירה של הרשויות ובשמירה על תקשורת פתוחה ואמינה עם הציבור הרחב. עם מדינות אלה נמנות טייוואן, דרום- קוריאה, איסלנד וניו-זילנד. טורו של ד"ר דרור מנור

במהלך החודשים האחרונים ניתן לציין מספר מדינות אשר הצליחו להתגבר בצורה מרשימה על התפשטות נגיף הקורונה והתאפיינו במקסום משאבים, בהתארגנות מהירה של הרשויות ובשמירה על תקשורת פתוחה ואמינה עם הציבור הרחב. עם מדינות אלה נמנות טייוואן, דרום- קוריאה, איסלנד וניו-זילנד.

למרות שעדיין לא נמצא פתרון יעיל שיחסל את הנגיף הקטלני, אותן מדינות הצליחו במידה רבה לבלום את התפשטותו. נראה כי הן הצליחו בגלל אופן הטיפול שלהן במגפה, כמו העברת מסרים ברורים ותקיפים לאזרחים; ריכוז סמכויות בידי גופים מיוחדים שהוקמו תוך זמן קצר ושנועדו לפקח על המגפה; מעקב וביצוע בדיקות רבות שהובילו לקטיעת שרשרת ההדבקה.

ידוע כי טייוואן הצליחה בצורה יוצאת מן הכלל במלחמתה בנגיף הקורונה עם פחות מ- 450 חולים ופחות מעשרה נפטרים. כבר עם תחילת המגפה בחודש ינואר, השלטונות הקימו גוף מרכזי שנועד לנהל את שיתוף הפעולה בין הרשויות הממשלתיות לגופים פרטיים. טייוואן אף יצרה מנגנון מוגבר של בדיקות לציבור הרחב. כל זאת כאשר היא אינה חברה בארגון הבריאות העולמי בשל התנגדותה של סין מטעמים פוליטיים.

הגוף המרכזי שהוקם על ידי הממשלה דאג לכל מה שקשור במעקב ובאיתור של נדבקים תוך שימוש באיכונים סלולריים מתוחכמים; עובדי הגוף המשוכלל אף עמלו רבות כדי לדאוג לרווחתם של התושבים ששהו בבידוד בבתיהם, כולל אספקת משלוחים של מצרכים חיוניים בכל יום. הממשלה דאגה שהתושבים יוכלו להשיג בקלות את אמצעי ההגנה להם הם זקוקים, ובעיקר מסכות. על כן, הרשויות פתחו עשרות קווי יצור חדשים, שמטרתם לספק את צרכי האוכלוסייה. הממשלה נהנתה משיעור אמון גבוה מצד התושבים בכל הצעדים שנקטה, כאשר הם סמכו על הרשויות במאת האחוזים, תוך מוכנות לוותר על חירותם לתקופה מסוימת.

מדינה אסייתית נוספת שהצליחה במיגור הקורונה היא דרום-קוריאה. זאת למרות שבתקופה האחרונה נרשמה עלייה קלה במספר הנדבקים. דרום-קוריאה הצליחה תוך זמן קצר לצמצם באופן משמעותי את המגפה במדינה, ללא סגירה של חנויות ובתי-עסק או הטלת סגר מחמיר, שהיה עלול לפגוע קשות בכלכלתה. הממשלה הדרום-קוריאנית דאגה לקבל החלטות תוך שיתוף פעולה הדוק עם הקהילה המדעית.

דרום-קוריאה השקיעה משאבים רבים ובנתה מאות מרכזים רפואיים משוכללים שהבטיחו מספר גבוה של בדיקות לכלל האוכלוסייה תוך זמן קצר. מרכזים אלה פעלו במרץ רב גם בתקופה שבה המגפה התעצמה ברחבי המדינה. הפעולה היעילה ביותר של הממשלה הייתה כל מה שקשור לאיתור שרשראות ההדבקה. המדינה שכרה מספר רב של קציני מודיעין מיומנים המומחים באפידמיולוגיה. קצינים אלה עשו עבודה מצוינת באיתור נדבקים, תוך שימוש בכל מקורות המידע הדרושים. דרום-קוריאה דאגה בזמן לכך שמערכת הבריאות שלה לא תקרוס. זאת באמצעות גיוס עובדים למוסדות הרפואיים; הקמת בתי-חולים זמניים; רכישת כמות גדולה של ציוד מגן לכלל האוכלוסייה.

איסלנד, מדינת האי בצפון האוקיינוס האטלנטי שמונה 341 אלף תושבים, רשמה הישג מצוין במאבקה בהתפשטות נגיף הקורונה. עד עכשיו נפטרו במדינה מספר קטן מאוד של תושבים. עוד בתחילת המגפה הוקם גוף משוכלל שתפקידו היה לתאם את הפעולות השונות בין גופים ציבוריים ופרטיים, ותחת ניהולו הקפדני פעל באינטנסיביות מערך בדיקות נרחב לאיתור נדבקים. גוף זה אף קבע מתי יוטל סגר על הציבור ומתי הוא יוסר. שיתוף הפעולה בין הגופים הפרטיים לאלו הציבוריים אפשר גישה למאגרי מידע של התושבים וביצוע בדיקות קורונה רבות עוד בתחילת המגפה במדינה בחודש פברואר.

ממשלת איסלנד דאגה עוד בשלבים המוקדמים של המגפה לגייס צוות מיוחד שמנה עשרות בעלי מקצוע שפעלו במרץ לטפל בכל מה שקשור לשרשראות ההדבקה במדינה. שוטרים וקציני משטרה פעלו בשיתוף פעולה מלא עם רופאים ואנשי רפואה נוספים, מה שאפשר מעקב וביצוע חקירות מועילות במקביל למחקר מקיף וטיפול אינטנסיבי בחולי הקורונה. חשוב לציין בהקשר זה את אזרחיה הנפלאים של איסלנד שרוחשים אמון מלא בממשלה ובמהלכיה. רבים מהם מוכנים להקריב את חירותם וזכויותיהם לתקופה מוגבלת, כדי להגן על עצמם מפני התפשטות הנגיף הקטלני.

ניו-זילנד נחשבת לאחת המדינות המצליחות ביותר בעולם בכל הקשור בבלימת מגפת הקורונה. בשל הידבקותם של מספר תושבים לאחרונה, פעלה הממשלה במהירות לסגירת הגבולות. ראשת הממשלה, ג'סינדה ארדרן, הבהירה באופן חד משמעי כי היא אינה מתכוונת לפתוח אותם בזמן הקרוב.

לאחר סגירת הגבולות בתחילת המגפה, הממשלה הטילה סגר נוקשה על הציבור. רק המקומות החיוניים ביותר המשיכו לפעול, כמו תחנות דלק, בתי-חולים, בתי-מרקחת ומרכולים (ללא משלוחי מזון). תושבי המדינה הורשו לבוא במגע אך ורק עם בני ביתם כפי שהיה בתחילת המגפה. תנועת כלי הרכב הוגבלה אף היא על ידי הרשויות.

הממשלה יצרה תקשורת יוצאת מן הכלל עם התושבים ושלחה להם מסרונים עם הוראות על בסיס יומיומי. במהלך הסגר המקיף, הממשלה דאגה לספק לתושבים סימנים ומועדים להצלחת הסגר, ובכך היא העניקה להם תקווה שסייעה להם להתמיד בהגבלות שנקבעו ולא לבצע עבירות מיותרות שיסכנו את הציבור. הסגר הנוקשה אפשר לרשויות מעקב וניטור מהיר של שרשראות ההדבקה, ובשילוב יכולת בדיקה משוכללת, הופחת במהרה מספר החולים החדשים במדינה.

מאז שהכריזה ראשת הממשלה ארדרן בתחילת חודש יוני על מיגורה של מגפת הקורונה, התגלו מספר חולים במדינה אשר על ידי תושבים מחוץ-לארץ (בעיקר מבריטניה). אולם מדובר בפחות משלושים חולי קורונה, מספר מצומצם למדי, שלא ייקח מניו-זילנד את הבכורה שהפכה אותה למודל לחיקוי בקרב מדינות העולם.

אין ספק כי מדינות אלה זכו להצלחה כבירה במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה הקטלני. נכון שבמשך הזמן התגלו בהן פה ושם חולים חדשים, אבל הדבר אינו מוריד מההצלחה שלהן. מן הראוי שמנהיגי מדינות נוספות בעולם ינהגו באותו האופן ובאותה הנחישות כפי שנהגו מנהיגי טייוואן, דרום-קוריאה, איסלנד וניו-זילנד. במדינות אלה היה ניתן לראות שיתוף פעולה מלא בין גופים פרטיים לגופים ממשלתיים, לצד שיתוף פעולה בין הממשלה לתושבים. שיתוף הפעולה והשימוש באמצעים משוכללים, כולל עריכת בדיקות רבות בקרב האוכלוסייה, הובילו עד מהרה לתוצאות יוצאות מן הכלל שניצחו את נגיף הקורונה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *