המחדל הגדול של משרד הבריאות

"אנחנו נערכים לתרחיש שבו נצטרך להנשים 5000 בני אדם"

תרחיש הבלהות ממנו חוששים במערכת הבריאות, היא כמות גדולה של חולים במצב קשה שיזדקקו למכשירי הנשמה. היות ואין שום מדינה שיש באמתחתה כמות כה גדולה של מכונות הנדרשת בזמן מגיפה, הוחלט כבר בינואר להצטייד בכמות גדולה של מכונות, על מנת לא להגיע למצב כמו באיטליה, שם צריכים להחליט את מי להנשים מבוגר או צעיר, אישה או גבר.

הבוקר בוועדת הקורונה נחשף המחדל של משרד הבריאות, הובא לידי חברי הוועדה, כי למרות הקצאת למעלה מ4 מיליארד שקל לטובת הרכש, עדיין לא הגיעו מכונות לבתי החולים .

ד"ר אורלי ויינשטיין, האחראית על נושא הצטיידות מיגון ומכשירי הנשמה במשרד הבריאות סיפרה לוועדה: "יש לנו הזמנות ל-11,000 מכונות הנשמה, 7400 מוניטורים ו-21,000 משאבות עירוי ואלו שלושת המכשירים העיקריים לחולה מונשם. קנינו 5000 מכונות הנשמה נוספות כגיבוי. האתגר הגדול הוא שההזמנות יגיעו בזמן מקביל לצפי המונשמים. אנחנו נערכים לתרחיש שבו נצטרף להנשים 5000 בני אדם ויש צפי לייצור מקומי של בין 7000-4000 מכונות הנשמה.

מתוך דברים אלו, ניתן להבין כיצד למרות הזמן הארוך שהיה למשרד הבריאות להיערך, גם מכונות ההנשמה, שנרכשו, כנראה לא יגיעו לארץ בזמן שיא המגיפה, במילים אחרות: חו"ח אנחנו יכולים להיות צפויים לראות מראות קשים כמו באיטליה.

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח, העביר ביקורת קשה נוכח זאת שלדבריו, טרם נוספו מכונות הנשמה חדשות למרות הצפי הקשה: "קיבלנו נתונים מדאיגים מאוד במהלך הדיונים: למרות שב-20 בינואר ארגון הבריאות הכריז שקיימת סכנת מגפה, עד היום לא נוספה מכונת הנשמה אחת. מדובר פה על זמן חירום, והתהליכים הביורוקרטים הרגילים צריכים לעבוד אחרת".

נועה היימן, רכזת בריאות באגף תקציבים משרד האוצר: "4.7 מיליארד ₪ הועברו למשרד הבריאות עבור התמודדות עם המשבר. 3.2 הועברו כדי לבצע רכש של ציוד הנשמה ומיגון. אין כרגע מגבלת תקציב שמעכבת רכישת מכונות".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תלם): "כמה מכונות הגיעו לארץ מאז הדיון עם מנכ"ל משרד הבריאות שבוע שעבר? יש פה המשך של תמונת המצב העגומה מניהול המשבר עוד משבוע שעבר עם המל"ל.

בנוסף לכל זאת היום פורסם כי המוסד הביא הלילה (ראשון) לישראל 30 מכונות הנשמה ועוד מיליוני מסכות כירורגיות ו-25 אלף מסכות N95. בהמשך השבוע יביא המוסד עוד 160 מכונות הנשמה לישראל.

רכש הציוד מנוהל על ידי חמ"ל רכש רפואי שבראשו עומד ראש ארגון הביון יוסי כהן. הארגון משתמשי בין היתר בקשרים הבינלאומיים של אגף 'תבל' במוסד לצורך רכש הציוד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *