המלחמה החדשה בהברחות הנשק מסתתרת באתרי הקניות שלכם

"150 שקל, 2 דקות, ויש לך קנה חדש ל-M-16": "זו מערכה בה כל צד לומד את השני", מודה סגן ר', "רק בחודשים האחרונים הכפלנו את מספר החיילים שעובדים כדי למגר את התופעה. לשמחתי אנחנו מצליחים לעלות על הניסיונות, לסכל אותם, ולהישאר צעד אחד קדימה".

בכל רגע נתון נרשמת באתרי הקניות ברשת עוד הזמנה לבגד חדש, לצעצוע זול או לגאדג'ט מגניב. בעידן בו אפשר לשלוח כמעט כל דבר עד לפתח הבית בכמה קליקים פשוטים, רק הגיוני שמישהו ינסה למתוח את הגבול – וגם את החוק. במקרה הזה, לא מדובר בחולצה או בבובת כלב על שלט – בהזמנות האלו תמצאו קת, מכלול, ידית אחיזה ומחסניות.

השיטה החדשה להשיג כלי נשק קטלניים היא למעשה זירה עמה מתמודדים בצה"ל ובמערכת הביטחון בשנה וחצי האחרונות מול ארגוני הטרור באיו"ש. היא חוסכת לאויב הברחות חשאיות בגבולות המדינה, זולה ברמה מדאיגה, ונמצאת במרחק לחיצה בסמארטפון של כל אחד מאיתנו.

"150 שקל, 2 דקות, ויש לך קנה חדש ל-M-16, כולל משלוח", מצביע סגן ר', רמ"ד אמל"ח בפיקוד המרכז, על הנייד שלו, שמציג את עמוד הקנייה המדויק של הפריט שמחזיק בידו.

בדרך כלל, נמצא קנייה ומכירה של נשק רק ב-DARK WEB, אבל כאן המקרה שונה. כך למשל, בתיעוד שלפניכם, ניתן לראות חבילה שנרכשה מאתר קניות פופולרי, ומכילה עשרות חלקי מכלול – כל שנותר הוא להכניס פרטי כרטיס אשראי וכתובת. כן, גם אחד ממעוזי הטרור הגדולים בגדה – "ג'נין", נמצא ברשימת המשלוח הישיר.

"אנחנו עוקבים אחרי השיטה הזו כבר כמה שנים, בהתאם להתפתחות השוק", מעיד סגן ר', "הם עלו על דרך סדורה להכנסת החלקים לשטח ישראל – עד שאנחנו נכנסנו לתמונה". בתחילת הקנייה, סוחר הנשק מזין כתובת משלוח כללית על בסיס מקום מגוריו יחד עם מספר טלפון בדוי – כך שיהיה כמעט בלתי אפשרי לאתר אותו. כשהמשלוח מגיע ליעד, החבילה נשארת בתיבת הדואר המרכזית וכל שנותר הוא לאסוף אותה.

על מנת להתחמק מרשויות החוק, הקובעות נהלים ברורים לשימוש ולסחר בנשק, עברייני האמל"ח האינטרנטיים קונים את התחליף הקרוב ביותר: רובי איירסופט שיורים כדורי גומי. הצורה, הרכיבים, והחומרים כמעט זהים – ובעזרת ידע בסיסי אפשר להחליף את המכלול (המנגנון שגורף כדור מהמחסנית ויורה אותו) תוך זמן קצר.

"רובי איירסופט הם התחליף הטוב ביותר עבור עברייני נשק. במקום להשיג נשק שלם ולהסתבך עם הרישומים, הם קונים חיקוי זהה ומחליפים את הרכיבים הפנימיים – שגם אותם ניתן לקנות באינטרנט", מסבר קצין המודיעין, "למיומנים מביניהם, כל התהליך יכול לקחת רק שעתיים".

כלי הנשק דומים להחריד, עד שלא ניתן להבחין איזה מהם הוא האמיתי ומי אוחז בנשק צעצוע. "אפילו הנשק שרואים בצעדות של ארגוני הטרור – חלקו אמיתי כמובן", הוא ממשיך, "אבל חלק לא מבוטל ממנו הוא בכלל תחליפים. עד שלא תאחוז בעצמך בנשק, לא תשים לב להבדל".

מאז שנחשפה השיטה המדאיגה, החלו בפיקוד המרכז ובמנהל האזרחי, לפתח דרכים יצירתיות לעצור את המשלוחים המסוכנים. בעזרת מערכות שיקוף ומידע שעובדות באופן יומיומי, המנהל האזרחי עובר על אלפי חבילות בכל חודש ויודע בדיוק מה נמצא בתוך כל אחת מהן. ועובדה – בשנה וחצי האחרונות, נתפסו יותר מ-7,000 חבילות המכילות חלקי אמל"ח שעמדו להגיע ליהודה ושומרון.

"אנחנו מעבירים בשיקוף את כל החבילות שמיועדות לשטחי הרשות הפלסטינית", מסבירה סא"ל עידית זרגריאן, רע"ן אזרחי במנהל האזרחי, "כשהבנו שהתופעה צוברת תאוצה הקמנו מרכז שהספיק להעביר בשנה וחצי האחרונות יותר מ-250,000 חבילות – לא עובר יום בלי תפיסה".

את כלי הנשק והחלקים ה"דו-שימושיים" (אמצעים שעלולים לשמש להרכבת אמל"ח) הם מעבירים לגופי הביטחון, שבחלק מהמקרים גם יתחקו אחר הנמענים ויפתחו בחקירות בהתאם לממצאים. "לתחנה שאנחנו מפעילים בדרך יש משמעות עצומה", היא מעידה, "אנחנו מרגישים שאנחנו חלק במערכה הרבה יותר גדולה".

כשעברייני הנשק ופעילי הטרור הבינו שהספינה שלהם מתנדנדת, הם חיפשו חלופות – שהתגלו גם הן במערכות תוך זמן קצר. "הם מחביאים את החלקים בתוך מוצרים רגילים, כמו מכוניות וצעצועים, וכך מנסים לחמוק מהניטור שלנו", סיפר גורם בפיקוד המרכז. ברגע שכל החלקים מגיעים לידיים הלא נכונות, נוצרים כלי נשק נוספים שנראה בהפרות סדר ובפיגועים.

היום, מירוץ ההתחמשות נמצא בשיאו, ובחוליית המודיעין של הפיקוד הבינו מהר מאוד שהם חייבים להכיר את ממדי התופעה יותר מקרוב. לכן הם הציבו במרכז החדר ארון זכוכית עמוס חלקי נשק, M-16, אקדחים, רובי צלפים וכוונות – קולקציה שלמה של הזמנות שהוחרמו.

"זו מערכה בה כל צד לומד את השני", מודה סגן ר', "רק בחודשים האחרונים הכפלנו את מספר החיילים שעובדים כדי למגר את התופעה. לשמחתי אנחנו מצליחים לעלות על הניסיונות, לסכל אותם, ולהישאר צעד אחד קדימה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *