הממשלה האוסטרלית והפחדים המוגזמים שלה מהקורונה – ד"ר דרור מנור

לאחרונה אוסרת ממשלת אוסטרליה בחוק על אזרחיה לשוב הביתה מהודו בשל החשש ממוטציית הקורונה ההודית. הרשויות באוסטרליה החליטו לא לקחת סיכונים, כך שהעונש למי שינסה להתחכם ולהסתנן חזרה: עד חמש שנות מאסר או 66 אלף דולר קנס. הצעד האוסטרלי גרם לזעם רב בקרב ארגוני זכויות האדם, אשר טוענים בתוקף כי מדובר בצעד בלתי חוקי וחסר היגיון.

לאחרונה אוסרת ממשלת אוסטרליה בחוק על אזרחיה לשוב הביתה מהודו בשל החשש ממוטציית הקורונה ההודית. הרשויות באוסטרליה החליטו לא לקחת סיכונים, כך שהעונש למי שינסה להתחכם ולהסתנן חזרה: עד חמש שנות מאסר או 66 אלף דולר קנס. הצעד האוסטרלי גרם לזעם רב בקרב ארגוני זכויות האדם, אשר טוענים בתוקף כי מדובר בצעד בלתי חוקי וחסר היגיון.

ידוע כי מדינות רבות החלו להגביל את הטיסות המגיעות מהודו על מנת לנסות למנוע את כניסתה של המוטציה ההודית. אולם אוסטרליה החליטה ללכת לצעד קיצוני כאשר היא הפכה בתחילת חודש מאי למדינה המערבית הראשונה שאוסרת בחוק על אזרחיה השוהים בהודו מלחזור לארצם. החוק האוסטרלי החדש קבע כי כל הטיסות להודו וממנה בוטלו עד ה- 15 במאי, וכל אזרח שינסה להיכנס לאוסטרליה מהודו יעבור עבירה פלילית וצפוי לעונש כבד: מאסר של עד חמש שנים או קנס של 66 אלף דולר.

הצעד הקיצוני של ממשלת אוסטרליה עורר זעם עצום מצד גורמים רבים, ובהם בני המשפחות, ארגוני זכויות אדם, רופאים ופוליטיקאים. עד לצעד זה נחשבו האוסטרלים לעם ממושמע ביותר בכל מה שקשור למגבלות הקורונה, אבל הפעם פרצה במדינה מחאה אדירה סביב קביעת העונשים הכבדים לכל מי שיעז לחזור מהודו. הממשלה בקנברה הואשמה בחוסר היגיון ובגזענות. זאת מכיוון שרוב האזרחים שביקשו לחזור מהודו הם אוסטרלים ממוצא הודי. משפטנים אוסטרלים טענו בתוקף כי האיסור מפר את החוק הבינלאומי שבו נכללת הזכות של האזרח לשוב לארצו. האופוזיציה זעמה מאוד על הצעד של הממשלה וציינה כי אוסטרליה לא עצרה את חזרתם של אזרחים ממדינות שמגפת הקורונה השתוללה בהן, כמו ארה"ב ובריטניה.

ממשלת אוסטרליה הבהירה לציבור כי הצעד הקיצוני נקבע לאחר התייעצות רחבת היקף עם רופאים ומומחים בכירים על מנת לשמור על בריאות הציבור. כמובן שהממשלה הכחישה בכל תוקף כי מדובר פה בגזענות. ראש הממשלה, סקוט מוריסון, הדגיש באמצעי התקשורת כי מדובר בצעד זמני בלבד. הוא אף הזכיר שההאשמות דומות מצד גורמים שונים במדינה הוטחו נגד הממשלה בשנה שעברה, כאשר היא נאלצה לסגור את הגבולות לאזרחים אוסטרלים ששבו מסין.

החשש הכבד בקרב הרשויות באוסטרליה הוא שהמוטציה ההודית תתפשט במהירות ברחבי המדינה ותתגלה כעמידה יותר מנגיף הקורונה המקורי. הרי מבצע החיסונים הלאומי מתנהל באיטיות ובסרבול רב בגלל מחסור חמור בחיסונים. עם זאת, החיים באוסטרליה מתנהלים כמעט כרגיל בכל התחומים, תוך טיפול אינטנסיבי בכל מקרה של התפרצות. דוגמא בולטת במיוחד היא פרת', בירתה של מערב אוסטרליה. בעיר זו הוטל כבר פעמיים סגר על קרוב לשלושה מיליון תושבים. מערכת הבריאות האוסטרלית מייחסת חשיבות לכל מקרה הדבקה. הצוותים הרפואיים מבצעים מיד חקירות אפידמיולוגיות כדי להבין מהו הפוטנציאל של שרשרת ההדבקה. במקרים מסוימים מורים צוותים אלה לתושבים שבסיכון להיכנס מיד לבידוד לפני שהם ידביקו אנשים נוספים.

אין ספק כי ממשלת אוסטרליה נקטה בצעד קיצוני ביותר, אשר פגע מבחינה מסוימת באזרחיה. אולם נראה כי לא הייתה לה שום ברירה אחרת לאור מצב התחלואה הקשה הקיים בהודו ולאור התפשטותה המואצת של המוטציה ההודית הקטלנית ברחבי העולם. ברור לכל כי הממשלה נקטה בכל האמצעים האפשריים על מנת להגן על כל תושבי אוסטרליה. כמובן שאין פה גזענות מצד רשויות המדינה, למרות טענותיהם של גורמים מסוימים. האזרחים האוסטרלים ממוצא הודי אינם מוחרמים ותמיד זוכים ליחס הוגן משלטונות המדינה. סביר להניח כי הצעד הקיצוני של אוסטרליה יתבטל עם הזמן, כאשר המצב ישתפר. צריך לקוות שלא יהיו אזרחים אוסטרלים רבים שייפגעו כתוצאה מהצעד הזה.

צילום: רויטרס

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *