המשבר הכלכלי בלבנון בעקבות מגפת הקורונה – ד"ר דרור מנור

התפשטותו של נגיף הקורונה ברחבי לבנון הגבירה עוד יותר את המשבר הכלכלי החמור במדינה. העוני האדיר השורר בכפרים, בעיירות ובערים והיחלשות הלירה הלבנונית מול הדולר הובילו את האזרחים הלבנוניים לצאת מבתיהם ולהפגין.

התפשטותו של נגיף הקורונה ברחבי לבנון הגבירה עוד יותר את המשבר הכלכלי החמור במדינה. העוני האדיר השורר בכפרים, בעיירות ובערים והיחלשות הלירה הלבנונית מול הדולר הובילו את האזרחים הלבנוניים לצאת מבתיהם ולהפגין. אולם במקום לעשות כל מאמץ להוציא את לבנון ממצבה הכלכלי הנואש ולבנות תכנית הבראה, מתעסקת הפוליטיקה הלבנונית בראשות החיזבאללה במלחמות פנימיות מיותרות וחסרות תועלת שלא תורמות במאומה לשיפור המצב.

לאחר הפוגה של שישים יום עם התפרצותה של מגפת הקורונה, חזרו לרחובותיה של לבנון ההפגנות ההמוניות בשבוע שעבר על רקע המשבר הכלכלי ההולך ומחריף. ההפגנות מתקיימות בעיקר בערים המרכזיות, דוגמת ביירות, טריפולי, צור וצידון, ואפילו בבקעת הלבנון. בקרב גורמים בלבנון, במדינות ערב ובמדינות המערב מעריכים כי בחודשים הקרובים צפויה החמרה במערכת הפנימית במדינה, במיוחד לנוכח התגברות המשבר הכלכלי.

במערכת הפוליטית הלבנונית מתנהל מאבק רחב היקף בין החיזבאללה בראשות חסן נסראללה, לבין הסונים התומכים במנהיג הוותיק וליד ג'ונבלט. אנשי החיזבאללה החליטו לנצל את המצב שנוצר במדינה לנוכח התפשטות נגיף הקורונה, והם מנסים להביא להדחתו של נגיד הבנק המרכזי, ריאד סלאמה. אם מהלך זה ייצא לפועל, ארגון הטרור השיעי יצליח להשתלט על כל מוקדי הכוח בלבנון. ברור לכל כי שום תכנית הבראה אינה מעניינת את החיזבאללה.

חשוב להדגיש כי מצבה הכלכלי הקשה של לבנון היה בכי רע עוד לפני התפרצותו של נגיף הקורונה הקטלני. עוד במהלך חודש אוקטובר סבלה המדינה ממחאה הולכת וגוברת על רקע הגברת נטל המסים על האזרחים ותנאי המחייה הירודים. ברגע שפרץ הנגיף, המשבר הכלכלי החריף עוד יותר, כי גם המעט שעוד פעל במשק הלבנוני פשוט קרס לחלוטין, בדומה למדינות נוספות בעולם. בעקבות המצב הכלכלי המחריף סובלים עוד עשרות אלפי אזרחים מעוני ומרעב, כאשר שום פתרון אינו נראה באופק.

צעדי ההסגר החמורים של ממשלת לבנון שננקטו במהלך השבועות האחרונים הובילו לירידה דרסטית בכוח הקנייה של האזרחים. רבים מהם הביעו את מחמאתם מבתיהם באמצעות שימוש נרחב ברשתות החברתיות, תוך שהם מתלוננים על עלייה תלולה במחירים של מוצרי מזון בסיסיים, דווקא כאשר מתקרב צום הרמדאן. אין ספק כי האזרח הפשוט בלבנון נפגע קשות הן מהמשבר הכלכלי והן ממגפת הקורונה, ותסכולו רק הולך וגובר. עם ההקלה בצעדי הסגר, נאלצת הממשלה הלבנונית להתמודד עם הכעס הגדול של אזרחי המדינה כלפי הבנקים, ובמיוחד כלפי הבנק המרכזי, אשר באה לידי ביטוי בהצתת סניפים ובפגיעות נוספות.

עיקר הכעס על המשבר הכלכלי ההולך ומתגבר מופנה כלפי נגיד הבנק המרכזי, ריאד סלאמה, שמכהן בתפקיד קרוב לשלושים שנה. במשך שנים רבות נחשב סלאמה למומחה רציני האחראי לכל המערכת הכלכלית בלבנון, וכמי שאחראי לייצוב שער הלירה הלבנונית. אולם מזה מספר שנים נרדף סלאמה על ידי החיזבאללה כיוון שהעז ליישם את הסנקציות האמריקאיות אשר נועדו למנוע מארגון הטרור הרצחני להשתמש בבנקים הלבנוניים כדי לממן את פעולותיו ולהלבין את כספו. ואכן, בימים האחרונים דרשו גורמים בממשלה הלבנונית הנשלטת על ידי החיזבאללה לפטר את הנגיד סלאמה. ברור שאם סלאמה יסולק מתפקידו ואחד מאנשי הארגון ימונה לנגיד, החיזבאללה יצליח להשתלט על מוקד הכוח האחרון במדינה שנמצא מחוץ לשליטתו.

אולם הנגיד סלאמה אינו מוכן בשום פנים ואופן לתת לחיזבאללה את התענוג להדיח אותו מהתפקיד. הוא טוען בתוקף כי החיזבאללה מנסה להאשים אותו לשווא במשבר הכלכלי הקשה שנוצר בלבנון כדי להשיג יעדים פוליטיים שיענו על רצונותיה של איראן. סלאמה הדגיש כי אין פסול במדיניותו השמרנית, ומי שאשמים הם דווקא הפוליטיקאים הלבנונים שלא עשו כל מאמץ לצמצם את השחיתות הקיימת , לקדם רפורמות כלכליות, וגם לא הצליחו להביא משקיעים מחוץ למדינה.

אין ספק כי על ממשלת לבנון בראשותו של חסן דיאב להכין במהירות תכנית הבראה משמעותית שתוציא את המדינה מהמשבר הכלכלי החמור. כמובן שתכנית זו תזדקק לסיוע בינלאומי נדיב מארה"ב, ממדינות אירופה וממדינות ערב העשירות (בעיקר סעודיה), אחרת היא לא תצא לפועל. לאור המצב הקיים, הפוליטיקה הלבנונית בראשות ארגון הטרור השיעי- החיזבאללה, עוסקת בתפל במקום בעיקר ועסוקה כל הזמן בקרבות מיותרים וחסרי תועלת, דבר שיוביל את לבנון להחרפת המצב הקיים ולהידרדרות כלכלית שרק תלך ותחריף.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *