המתנה של הנשיא טראמפ לחב"דניקים ביום ההילולא של אבי הרבי

76 לאחר פטירתו של הגאון המקובל רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל, אביו של הרבי מליובאוויטש, בגלות בקזחסטן שאליה הוגלה בידי השלטון הקומוניסטי בעוון לימוד והפצת תורה, הודיע נשיא ארה"ב טראמפ, כי סיכם עם נשיא קזחסטאן על הפיכת ציונו לאתר מורשת עולמי.

נציגו של טראמפ, מר פאל פקר הגיע הבוקר, יום ההילולא, לעיר אלמא אטא שבה טמון רבי לוי יצחק והכריז בפני המתפללים בציון על ההחלטה של הנשיא האמריקני והנשיא הקאזחי.

רבי לוי יצחק, צאצאם של בעל התניא, האדמו"ר האמצעי והאדמו"ר הצמח צדק, כיהן פאר כרבה של יקטרינוסלב, כיום דנייפרופטרובסק, שהיא העיר השנייה בגודלה באוקראינה. את ההסמכה לרבנות קיבל בין היתר מהרב חיים מבריסק והרב אליהו חיים מייזל מלודז'.

הוא הפיץ תורה בגאון, דאג במסירות לפליטים היהודים שזרמו לעיר ולאזור מפולין וליטא ואף דאג לאספקת מצות לחיילים היהודיים בחזית במלחמת רוסיה-יפן. בשנת תרצ"ט – כאשר היה אחד מהמנהיגים היהודים היחידים והבולטים בברית המועצות בין עליית הקומוניזם למלחמת העולם השנייה – הוא נאסר בידי השלטונות בשל פעולותיו "האסורות" להפצת יהדות. הוא נחקר, עונה ונשלח עם רעייתו הרבנית חנה ע"ה לגלות בקזחסטן, שם סבלו רבות.

רוב כתביו נלקחו בעת המאסר על ידי הק.ג.ב, כתבים מעטים בקבלה שכתב בשנות גלותו נדפסו על ידי הרבי, בנו, בספרים "תורת לוי יצחק" (הערות בש"ס, שני חלקים) "לקוטי לוי יצחק" (הערות לתניא, לזוהר ואגרות לבנו, ארבעה חלקים). כתבים נוספים שלו, שלא בנושאים תורניים, נדפסו בחוברות "ארכיון לוי יצחק" ו"קובץ כ"ף מנחם אב שישים שנה". לקט מדבריו יצא לאור בספר 'פניני לוי יצחק'.

ביאורים רבים לכתביו נאמרו ונכתבו על ידי בנו במשך השנים. חלקם נאספו לסדרת הספרים "תורת מנחם – תפארת לוי יצחק" מסודרים לפי סדר החומשים. נדפסו בסדרה של חמישה כרכים בהוצאת ספרים קה"ת.

לקט אמרות וביאורי בנו, הרבי מליובאוויטש, עליו ועל תולדות חייו נדפסו בספר "פאר לוי יצחק".

לזכרו ייסד הרבי מליובאוויטש בשנת תש"ם רשת כוללים למבוגרים תחת השם 'כולל תפארת זקנים – לוי יצחק'.

רבי לוי יצחק, שסבל רבות בגלות וחלה, נפטר בכ' מנחם אב ומנוחתו כבוד בעיר הבירה אלמא אטא. בשנים האחרונות, ביום ההילולא, פוקדים את הציון הקדוש מאות מחסידי חב"ד ברחבי העולם וכאמור היום זכה המקום להכרה בינלאומית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *