הנאומים ששינו את המפה הפוליטית

ישראל אוחיון התחקה רגע לפני הבחירות אחר הנאומים הפוליטיים הגדולים שהצליחו לסחוף אחריהם המונים – ולעתים לשנות לחלוטין את המפה הפוליטית: מ"נאום הצ'חצ'חים" של בגין, עד הנאום הבלתי נשכח של מרן הרב שך

במהלך מערכות הבחירות לכנסת, נשאו הפוליטיקאים נאומים חוצבי להבות, זאת במטרה לסחוף אחריהם מצביעים רבים. רוב הנאומים לא הצליחו לספק את הסחורה, אך מעטים מהם השאירו חותם ולא נשכחו עד עצם היום הזה.

במטרה לתהות אחר הנאומים המשמעותיים בתולדות מדינת ישראל, יצאנו למסע היסטורי שמדלג בין מערכות הבחירות השונות במטרה לבדוק מי הצליח להשפיע על דעת הבוחרים ולזכות בהנהגת המדינה.

המנהיגים הפוליטיים שהצליחו להטביע חותם הם מנחם בגין, אריאל שרון ובנימין נתניהו. חוץ מהם ישנם נאומים נוספים שזכורים כמשמעותיים, כדוגמת זה של חיים רמון, ולהבדיל נאום השפנים של מרן הרב שך זצ"ל, אותו נשא בתקופת "התרגיל המסריח", נאום שמנע את הקמת ממשלתו של שמעון פרס.

הנאום הראשון איתו בחרנו להתחיל הוא "נאום הצ'חצ'חים" של מנחם בגין. היה זה ערב הבחירות לכנסת העשירית בשנת 1981, אז נאם ראש הממשלה מנחם בגין בכיכר רבין, בתגובה לציטוט מהופעתו של דודו טופז יום קודם לכן באותו מקום שאמר: "הצ'חצ'חים של מצודת זאב הם בקושי שין גימ"לים". בגין לקח את האמירות השנויות במחלוקת הללו והפך אותן לנאום בחירות על הזלזול בבני עדות המזרח, ובסיום מערכת הבחירות ניצח הליכוד את המערכה.

הנאום הבא שהצליח להשפיע על המערכת הפוליטית הוא "נאום השפנים" ששייך דווקא למרן הרב שך, שהיה בזמנו המנהיג הרוחני שהשפיע על כלל המפלגות החרדיות. שבוע וחצי לפני הנאום הגיעה מפלגת ש"ס להסכם עם שמעון פרס על הפלת ממשלתו של שמיר. לאחר שזו נפלה הטיל הנשיא הרצוג על פרס להרכיב ממשלה חדשה, אולם המשא ומתן הקואליציוני נקלע לקשיים. הרב שך, התנגד בחריפות להצטרפות מפלגת ש"ס לממשלת השמאל, ובכינוס שהתקיים בהיכל הספורט ביד אליהו נימק זאת בחשבון ההיסטורי של הדת עם השמאל, ועם אנשי הקיבוצים "אוכלי השפנים", כדבריו. בעקבות התנגדותו התקיפה סירב מרן הרב עובדיה יוסף לאשר למפלגתו להצטרף לממשלת פרס, ובכך טרף את הקלפים.

הנאום הבא הוא נאומו של שר התעשייה אריאל שרון בכינוס של מרכז הליכוד, שזכה לכינוי "ליל המיקרופונים". הכינוס התקיים בחודש פברואר 1990 בו הייתה הוועידה אמורה לדון על התוכנית המדינית של ראש הממשלה יצחק שמיר ולקיים הצבעה חשאית בקלפי.

בפתח הכינוס הודיע שר התעשייה והמסחר על פרישה מהממשלה. את התדהמה והדממה שחלפה בקהל החליפה במהרה מהומה גדולה כשמאות תומכים ואוהדים קראו בשמו של אריאל שרון. ראש הממשלה דאז יצחק שמיר ניסה לבצע מחטף בקיום ההצבעה, אך אורי שני ששלט על מערכת ההגברה, השתיק כמעט לגמרי את המיקרופון של שמיר והגביר את המיקרופון של שרון.

במהומה שנוצרה במקום לא ניתן היה לדעת בעבור מי הידיים מורמות. שמיר נעל את הכינוס לאחר שהצהיר כי הצבעתו התקבלה. מאז פחת מעמדו של שמיר במפלגת הליכוד עד הבחירות לכנסת ה-13, אותן הפסיד ליצחק רבין ולאחר מכן פרש מהחיים הפוליטיים.

הנאום הבא שייך גם הוא לאריאל שרון שהתמודד על ראשות הממשלה מול אהוד ברק בשנת 2001. במהלך מערכת הבחירות נחשף ע"י פרקליטות המדינה כי אריאל שרון קיבל תרומות אסורות. שרון ביקש להגיב על כך במהלך מסיבת עיתונאים ששודרה ברשתות התקשורת, אך יו"ר ועדת הבחירות המרכזית דאז, השופט מישאל חשין, החליט שמסיבת העיתונאים גלשה לתעמולת בחירות בוטה האסורה על פי החוק, והורה לאמצעי התקשורת לקטוע את השידור הישיר. דבר זה דווקא גרם לעלייה בפופולאריות של שרון שניצח את הבחירות והכפיל את כוחה של מפלגת הליכוד מ- 19 מנדטים ל- 38.

ההתבטאות האחרונה שייכת לראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות האחרונות לכנסת שנערכו בשנת 2015, אז במהלך יום הבחירות הפיצו אנשי הליכוד סרטון, בו קרא נתניהו לתומכיו לצאת להצביע תוך כדי שהוא מזהיר כי "הערבים נוהרים בהמוניהם לקלפיות". התבטאות זו, התבררה לימים לזו שהצליחה לנצח עבור נתניהו את מערכת הבחירות ולמרות התחזיות האפלות הצליחה מפלגת הליכוד להביא 30 מנדטים.

לסיום, ימים בודדים לפני הבחירות לכנסת ה- 21, טרם שמענו את הנאום שצפוי לטרוף את הקלפים, וכל שנותר לנו הוא לחכות ולראות האם בנימין נתניהו או אולי דווקא בני גנץ יצליחו בזמן שנותר לגרום בנאומם לבוחר הישראלי להצביע דווקא עבורם…

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *