הנסיכה בסמה שוחררה – ד"ר דרור מנור

בת דודתו של מוחמד בן סלמאן בסעודיה. היא ובתה שוחררו ממאסר של 3 שנים בבית הכלא בגלל שבסמה העזה להעביר ביקורת על היחס לנשים בממלכה. היא נשלחה לפני שנתיים לכלא ללא חקירה וללא משפט. היא למעשה בתו הצעירה של אבן סעוד שייסד את השושלת הסעודית

בשבוע שעבר שוחררה הנסיכה בסמה שהיא בת דודתו של יורש-העצר הסעודי והשליט בפועל, מוחמד בן-סלמאן, לאחר שלוש שנים בבית-הכלא. היא נשלחה לשם בגלל שהעזה להעביר ביקורת נוקבת על מצבן של הנשים בסעודיה. ביקורת זו העלתה את חמתו של יורש-העצר שדאג שהנסיכה המרדנית תיענש בחומרה על כך שיצאה נגד בית-המלוכה השמרני. שחרורה של בסמה מהמאסר זכה לסיקור רב בכלי התקשורת ברחבי העולם.

מדובר באחת הפרשיות החמורות ביותר בבית-המלוכה הסעודי שנאלץ גם להתמודד בשנתיים האחרונות עם השתוללות מגפת הקורונה: הנסיכה בסמה, בתו הצעירה של המלך אבן-סעוד עבד אל-עזיז, מייסד השושלת המלכותית הסעודית, ובת דודתו של הנסיך מוחמד בן-סלמאן המשמש כיורש-העצר וכשליט בפועל, נעצרה בפתאומיות בתחילת חודש מארס 2019. עברו קרוב לשלוש שנים, ורק בסוף השבוע הראשון של חודש ינואר שוחררו בסמה ובתה, סוהוד, מבית-הכלא אל-תאיר.

הנסיכה בסמה נחשבת לדמות יוצאת דופן בסעודיה: היא גרושה ואם לארבעה בנים ובת, פעילה בתחומים רבים, כנה מאוד, ובנוסף מחזיקה ברכוש רב שקיבלה בירושה מבית-המלוכה. היא התגוררה במשך מספר שנים בלונדון וביקרה במדינות רבות באירופה. ידוע כי הנסיכה מעולם לא העזה לצאת בגלוי נגד בית המלוכה כאשר שהתה בסעודיה, אבל היא העבירה ביקורת נוקבת לגבי מצב הנשים בממלכה, אשר סובלות לדעתה מקיפוח וממעמד נמוך. היא נהגה גם להדגיש את הפער הרב הקיים בין הנסיכים הסעודים לבין פשוטי העם המתגוררים בערים, בעיירות ובכפרים ברחבי הממלכה.

מומחים שונים העריכו כי הנסיכה נעצרה לפני כשנתיים בעקבות הביקורת שהעבירה על מצב הנשים בסעודיה ועל קיפוח זכויותיהן. חשוב לציין כי בסמה לא נחקרה כלל על ידי המשטרה, לא הובאה לבית-המשפט, ולא פורסם כתב אישום נגדה. לאחר ששוחררה ביחד עם בתה, היא פרסמה הודעה קצרצרה כנראה בלחץ בית-המלוכה, שבה היא הודתה למלך סלמאן ולבנו יורש-העצר הנסיך מוחמד בן-סלמאן.

אין ספק כי מדובר בפרשה חמורה שמשחירה את בית המלוכה הסעודי שנאלץ להיאבק קשות גם במגפת הקורונה שפוגעת קשות בממלכה בשנתיים האחרונות. סביר להניח כי מאסרה הארוך של הנסיכה נבע מכך שגורמים בכירים בבית-המלוכה, וביניהן מוחמד בן-סלמאן, רצו לסגור איתה חשבון. בנוסף לעונש המאסר הכבד, יש הסבורים כי הנסיכה איבדה את הונה הרב שמוערך בכמה מאות מיליוני דולרים. המומחים והפרשנים אינם מבינים מדוע החליט הנסיך מוחמד בן-סלמאן לשחרר את בסמה ובתה. ייתכן כי הופעלו על יורש-העצר לחצים מגורמים בינלאומיים בכירים מארה"ב או ממדינות אירופה, או שאולי הובטחו לו כל מיני הטבות כלכליות או צבאיות מפתות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *