הסתבכותה של סעודיה בתימן • ד"ר דרור מנור

סעודיה הסתבכה קשות בתימן, וגורמים שונים בזירה הבינערבית והבינלאומית מטילים ספק ביכולות של צבאה להשיג ניצחונות משמעותיים במאבק הנחוש נגד החות'ים. טור

ידוע כי מאז החלה סעודיה את מעורבותה הצבאית בתימן ב- 26 במרץ 2015, היא הסתבכה במהירות והשיגה יותר כישלונות מאשר הצלחות: לאחר שהחות'ים כבשו, בתמיכת איראן וחיזבאללה, את עיר הבירה צנעא, וביצעו הפיכה שלטונית במדינה, פתחה סעודיה במבצע סופה נחרצת בשיתוף מדינות ערביות ומוסלמיות, במטרה להדוף את החות'ים ולהחזיר את השלטון לידי הממשלה התימנית הגולה.

בתקופה האחרונה נדמה כי סעודיה הסתבכה עוד יותר: הבדלנים התימנים שפועלים במשותף עם הסעודים ועם איחוד האמירויות הערביות נגד החות'ים השיעים, בני בריתה של איראן- החלו להשתלט בתחילת חודש אוגוסט על מבני השלטון המרכזיים בעיר עדן, המשמשת כעיר הבירה הזמנית של תימן, ונתקלו בהתנגדותם הנחרצת של יחידות צבא סעודיה, שמגינים על שלטונו של נשיא תימן לשעבר, עבד אל-מנסור האדי. המנהיג התימני, שנאלץ לגלות מארצו, שוהה בסעודיה מזה ארבע שנים.

בעקבות המצב, פרצו קרבות קשים ועקובים מדם בין הסעודים לבין הבדלנים שגרמו לעשרות הרוגים ולמאות פצועים. מאוחר יותר הוכרזה הפסקת אש זמנית, כאשר הבדלנים החלו לסגת מהעמדות של צבא ממשלת תימן, עליהן השתלטו במהלך הקרבות; בעקבות המצב, נאלצו מאות משפחות בעדן להיות נצורות בבתיהן, ללא מים ומזון במידה מספקת; משפחות תימניות רבות נאלצו לערוך ביקורי תנחומים אצל קרוביהם או חבריהם שנהרגו בקרבות, וזאת במהלך חג הקורבן המוסלמי. מאז ומתמיד נחשבה תימן למדינה הערבית הענייה ביותר. אולם, מאז פרוץ המלחמה בשנת 2015 הידרדר מצבה הכלכלי וההומניטרי עוד יותר: האוכלוסייה התימנית סובלת מרעב וממחסור במוצרי יסוד; מקורות המים מזוהמים ברובם, דבר המוביל לעיתים למחלות, במיוחד בקרב ילדים; כמו כן, קיים במדינה מחסור גדול בתרופות ובטיפול רפואי.

אין ספק כי סעודיה הסתבכה קשות בתימן, וגורמים שונים בזירה הבינערבית והבינלאומית מטילים ספק ביכולות של צבאה להשיג ניצחונות משמעותיים במאבק הנחוש נגד החות'ים.  הצבא הסעודי השתפר במידה ניכרת בשנים האחרונות לעומת מה שהיה בעבר, ואף הצטייד באמצעי לחימה מעולים, אך הוא עדיין אינו חזק דיו להתמודד מול הלחימה הנחושה והעזה של החות'ים הנתמכים ללא הפסקה על ידי איראן. לעיתים נדמה כי סעודיה נמצאת במעורבות צבאית כושלת בדומה למצרים שהתערבה במלחמת האזרחים בתימן במהלך השנים 1970-1962 ונחלה כישלון חרוץ.

חשוב לציין שהאו"ם עושה מאמצים רבים כדי להביא לרגיעה ולהפסקת אש בתימן, תוך מתן סיוע לאוכלוסייה המקומית, במיוחד בתחום הרפואה. אולם סעודיה אינה מתכוונת להשאיר לרגע אחד את תימן בידיה של איראן, והבהירה לאחרונה כי גם אם תוכרז הפסקת אש, תימשך הלחימה תוך זמן קצר. סביר להניח כי צבא סעודיה לא יגיע בעתיד הקרוב להישגים משמעותיים במאבקו נגד החות'ים, מה שיחריף עוד יותר את מצבה הרעוע של האוכלוסייה התימנית המשוועת לסיוע בינערבי ובינלאומי נרחב.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *