העולם מתגייס לסייע להודו בעקבות התפרצות הויראנט – ד"ר דרור מנור

ידוע לכל כי הודו סובלת מההתפרצות החמורה ביותר בעולם של מגפת הקורונה. המצב במדינה הענקית המורכבת מ- 28 מדינות הוא פשוט נוראי, והאוכלוסייה סובלת קשות: גברים, נשים, זקנים וילדים. לאור ההתפרצות החמורה וחוסר היכולת של הממשלה להיאבק ביעילות בנגיף הקטלני, החליטו ארה"ב, בריטניה וגרמניה להעביר במהרה כמויות גדולות של תרופות וציוד רפואי למדינה הענייה. אפילו יריבתה המושבעת של הודו, פקיסטן, לא נותרה אדישה למצב הנורא במדינה והביעה רצון לסייע לה, תוך שהיא שמה בצד את המחלוקות הקשות בין שתי המדינות.

ארה"ב, בריטניה וגרמניה הצטרפו בשבוע שעבר לרשימת המדינות שמנהיגיהן הבטיחו סיוע רחב היקף להודו. בבתי-החולים במדינה הענקית ממשיכים הרופאים והאחיות לדווח לרשויות ולאמצעי התקשורת על מחסור חמור בחמצן, במיטות ובתרופות. במשרפות ההודיות עובדים 24 שעות כדי לטפל בכמות עצומה של חולי קורונה שנפטרו- חלקם לאחר שבתי-החולים סירבו לקבל אותם כתוצאה מחוסר מקום. הסירוב של הצוותים הרפואיים לקלוט חולים מוביל לעיתים לאלימות מצד קרובי משפחותיהם שאינם מוכנים לקבל את הגזירה. מצבם הקשה של התושבים במדינה מתועד פעמים רבות על ידי הטלוויזיה ההודית והרשתות החברתיות.

מערכת הבריאות ההודית דיווחה בשבוע שעבר על 353 אלף נדבקים ביממה. מדובר במספר הגבוה ביותר בעולם. מניין הנדבקים הכולל עובר את ה- 17 מיליון איש. מניין הנפטרים הכולל עובר את ה- 195 אלף איש, החמישי בעולם. אולם צריך לזכור כי הודו היא מדינה ענקית שאוכלוסייתה מונה 1.4 מיליארד איש, ששבעים אחוז מהם מתגוררים בכפרים ולא בערים. הודו הכפרית מפוקחת פחות על ידי השלטונות מאשר הערים הגדולות. על כן, ישנם מומחים רבים הטוענים כי מספר הנדבקים והנפטרים בהודו גבוהים בהרבה ממה שמדווח על ידי מערכת הבריאות המקומית.

קבוצה של מדינות החליטו לאחרונה להיחלץ לעזרתה של הודו, ומנהיגיהן הבטיחו לספק לה כמויות גדולות של חמצן ותרופות. הרי מצב המרפאות ובתי-החולים ברחבי הודו גרוע ביותר, ויש מאבק מתמיד על כל תרופה ועל כל בלון חמצן. המעצמה הגדולה בעולם, ארה"ב, הודיעה כי החליטה לספק להודו במהרה תרופות, ערכות בדיקה, מכונות הנשמה וציוד מגן. הנשיא ג'ו ביידן אמר שכמו שהודו סייעה לארה"ב כאשר בתי-החולים שלה התמודדו עם עומס רב בתחילת המגפה, כך הממשל האמריקאי נחוש לסייע להודו בשעתה הקשה. ארה"ב יכולה לסייע להודו במהרה ובכמויות גדולות של ציוד ואמצעים שיוכלו לסייע לה להיאבק ביעילות בהתפשטות הנגיף הקטלני.

בריטניה הבטיחה בימים האחרונים לשלוח להודו מאות רבות של סוגים שונים של ציוד רפואי משוכלל, כולל מכונות ומחוללי חמצן. צרפת, אירלנד ואוסטרליה הן בין המדינות הנוספות שיתרמו ציוד מסוג זה. הודו זקוקה נואשות לציוד הזה, במיוחד לאור המחסור החמור בחמצן בבתי-החולים ברחבי המדינה. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, היה אמור לבקר בהודו, אבל נאלץ לבטל את הגעתו בעקבות ההתפרצות החמורה של המגפה במדינה. אולם הוא נחוש לסייע להודו עד כמה שניתן. הוא אף אמר בשבוע שעבר כי בריטניה עומדת לצדה של הודו בזמן כל כך מדאיג.

בימים האחרונים הוחלט כי הודו תייבא מגרמניה מתקנים ניידים לייצור חמצן. גם מנהיגי צרפת וקנדה הציעו להודו סיוע נדיב שיחל בקרוב. גם ישראל בוחנת בימים האחרונים אפשרות לשלוח סיוע רפואי משמעותי להודו. הרי בין שתי המדינות מתקיימים יחסים חמים ומתקיים שיתוף פעולה מדיני וכלכלי נרחב. חשוב לציין כי אפילו שכנתה של הודו, פקיסטן, המהווה יריבה מושבעת שלה, הציעה סיוע רפואי נדיב למדי. ממשלת הודו עדיין לא השיבה להצעה הפקיסטנית.

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, תולה כעת תקוות רבות בחיסונים לקורונה, אולם מבצע החיסונים הלאומי מתנהל באיטיות ובסרבול רב. רופאים ומומחים שונים ברחבי בעולם טוענים בתוקף, כי כדי להתגבר על הגל השני של הנגיף הקטלני יש צורך להגביר עד כמה שאפשר את קצב ההתחסנות של האוכלוסייה. כמובן שיש חשיבות עליונה של ההתחסנות של המבוגרים ברחבי המדינה, כולל באזורים הכפריים. הודו חילקה עד כה כ- 141 מיליון מנות חיסון, ושיעור ההתחסנות בה נמוך מאוד: פחות מעשרה אחוז קיבלו לפחות מנת חיסון אחת, וכשני אחוז בלבד קיבלו את שתי מנות החיסון הנדרשות.

כל הכבוד לכל המדינות שיש ביכולתן לתרום ולסייע להודו הנואשת שנמצאת במצב של אובדן שליטה מוחלט על מגפת הקורונה. זאת כאשר חשובה במיוחד עזרתן של המדינות העשירות והחזקות, דוגמת ארצות הברית, בריטניה, גרמניה וצרפת. אין ספק כי מנהיגי המדינות המסייעות מתנהגים באצילות רבה, ובמיוחד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אשר מוכן לפרוס בפני הודו שטיח אדום לאור עזרתה לארצו בתחילת המגפה. אין ספק כי גם ישראל יכולה לתרום רבות להודו, הן מבחינת ציוד והן מבחינת ידע. הרי יש מומחים ורופאים ישראלים מצוינים שיש להם ידע נרחב בהתמודדות עם הנגיף. צריך לקוות כי העזרה הרבה שתושט להודו אכן תסייע לה לצאת מהגל השני של הקורונה. אולם המצב שאליו נקלעה המדינה הענקית הוא כה מורכב וקשה עד שנראה כי תהיה עוד תקופה ארוכה עד שהיא תצליח להתאושש לחלוטין מהמגפה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *