העיתונאי הבכיר מזהיר: המגזר החרדי על סף פיצוץ: החתונה בגבעת זאב היא סימפטום לתסיסה חסרת תקדים

ההפגנות בבלפור המשיכו להתקיים בשם זכות יסוד, בזמן שלתחושותיהם זכויות היסוד שלהם נרמסו עד עפר, ובכל פעם שהתקשורת ביקשה לדווח על הפרת הנחיות היא פרסמה תמונות מבני ברק או מביתר עילית. האם כולם קיימו את ההנחיות? בוודאי שלא, אבל עם יד על הלב גם בציבור הכללי לא כולם קיימו את ההנחיות.

המגזר החרדי נמצא בתסיסה כמעט חסרת תקדים בתקופה האחרונה, בעיקר לאחר שפורסמו תיעודים קשים במיוחד של אלימות שוטרים נגד מפגינים ומתפללים. כך מזהיר העיתונאי חנן גרינווד במאמר חריף היום בעיתון "ישראל היום".

גרינווד ממשיך ותוהה: האם השוטרים פעלו כנדרש וכראוי באירוע בגבעת זאב? ייתכן, אולי אפילו סביר להניח, אבל זה כבר לא משנה. גם אם בני המשפחה צעקו וזרקו בקבוקי שמן, גם אם הפצוע בסך הכל החליק וכתוצאה מכך דימם, ניצני הזעם שפרחו בשבועות האחרונים נבטו ופרצו החוצה מבעד לאדמה. זו לא החתונה, זה כל המצב. ניתן לראות זאת בין היתר בתגובות הפוליטיקאים החרדים שיצאו לאחר האירוע, ובפיהם מילים קשות נגד המשטרה והעומדים בראשה, עד כדי איומים להתפטר מהקואליציה. הם מבינים שפרוסת הלחם עם החמאה התהפכה, ושהקש שבר את גב הגמל.

החרדים, ברובם, התיישרו לצד ההוראות בגל הראשון של הקורונה לאחר שהבינו שאכן מדובר במגפה, מה שלקח כשבוע יותר מהציבור הכללי בשל קשיי הסברה. הם סגרו את בתי הכנסת ואת בתי המדרש, ביטלו לימודים בישיבות, אחד מהדברים הקריטיים ביותר לעולם החרדי, תוך סיכון שבני הנוער שלהם יראו את העולם החיצוני ויתפתו לו, סגרו מקוואות לגברים וישבו בבית כמו יתר אזרחי ישראל.

ואז הם גילו שבזמן שהם מבטלים ועוצרים את הדברים החשובים ביותר בחייהם, עולם כמנהגו נוהג בחלקים מהחברה החילונית. ההפגנות בבלפור המשיכו להתקיים בשם זכות יסוד, בזמן שלתחושותיהם זכויות היסוד שלהם נרמסו עד עפר, ובכל פעם שהתקשורת ביקשה לדווח על הפרת הנחיות היא פרסמה תמונות מבני ברק או מביתר עילית. האם כולם קיימו את ההנחיות? בוודאי שלא, אבל עם יד על הלב גם בציבור הכללי לא כולם קיימו את ההנחיות.

בגל השני הם כבר היו הרבה פחות ממושמעים, וכששמעו על כך שיסגרו את בתי הכנסת וחצרות החסידות בחגים משהו בהם נשבר. אלו הימים החשובים ביותר לאדם דתי, ולחסיד שאינו מסוגל להגיע לאדמו"ר שלו בחגים לפעמים כבר עדיף לחלות בקורונה, כך בעיניהם. לכן, רבים מהם סירבו לקיים את ההנחיות ויצרו את התדמית הקשה נגדם. עיתונאי חרדי תיאר זאת יפה: "אנשים שמרו על המצוות האלו בשואה, בסיביר, ופתאום אומרים להם להפסיק לקיים את המצוות האלו. בגל הראשון הם קיימו את זה, ואז הם ראו את ההפגנות בבלפור ואנשים בחוף הים בתל אביב, אז שהם יפסיקו ללכת לתפילה או למקווה?!". אדם חילוני, הם אומרים, לא יבין זאת, ולכן אפילו לא שווה להסביר.

התקשורת הכללית, מצדה, ליבתה את האש. עיתונים דיווחו בעמוד אחד על הפרת הנחיות חרדית וכינו אותה במילים קשות, ובעמוד אחר חיבקו בעל מסעדה שאמר שיפתח את העסק שלו בניגוד להנחיות. שדרנים הקדישו דקות ארוכות לאייטם מרגש על בעל עסק שמפר את חוקי הקורונה, ולאחר מכן עסקו בקשיחות בהפרת חוקי הקורונה במגזר החרדי. הסתה, קוראים לזה מקיר לקיר בעולם החרדי.

ואז הגיעה החתונה בגבעת זאב, וגרמה להתפרצות מסוימת מהר הגעש המבעבע. אנשים שבעבר הלשינו על בתי כנסת פתוחים קראו להגיע לשמח את החתן והכלה, גולשים שבעבר גינו מכל וכל הפרות קורונה ביקשו לסייע לזוג להתאושש. החתונה, שהייתה אירוע פרטי, הפכה לציבורית, ואנשים רבים, עם מסכות או בלי, רקדו זה עם זה בזמן שנראה שהמשטרה ברחוב מפחדת לפזר את הקהל, אולי מחשש למהומות.

יש לא מעט אנשים במגזר החרדי שסבורים שהשבר בין הצדדים מסוכן ונפיץ. שקרוב היום שבו יפגע אדם בחרדים מכיוון שלכאורה הם לא מקיימים את הוראות הקורונה. האם זהו האירוע המכונן? קשה לדעת, אך אין ספק שצריך לפעול בדחיפות להרגעת הרוחות.

הכתב הבכיר מסכם כי אכן יש לאכוף את החוקים בקפדנות, לא לוותר למגזר כלשהו או לאדם כלשהו שמפר את ההנחיות ומסכן את הציבור, אך מנגד יש לפעול בדחיפות להרגעת הרוחות. הציבור החרדי על סף פיצוץ, כמוהו גם הציבור החילוני, ואם כזה יגיע אנו עלולים לראות מראות קשים ברחובות ישראל. אל תהיה צודק – תהיה חכם, אומר הפתגם הידוע. אולי הגיע הזמן לנסות ולאכוף את ההוראות מבלי לראות שוטרים מובילים אדם מדמם מחוץ לחתונה, גם אם הם צודקים. אולי הגיע הזמן לקצת אחדות במקום שסע.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *