העלאת מחירי הלחם במצרים מזעזעת את הכלכלה המצרית – ד"ר דרור מנור

העלאת המחירים של הלחם והפיתות על ידי הנשיא א-סיסי במצרים. ועוד בתקופה של מגפת הקורונה הגבירה עוד יותר את המשבר הכלכלי במדינה. הלחם מהווה מוצר בסיס במצרים ויש משפחות שאוכלות אותו 3 פעמים ביום. בעיקר מדובר בשכבות החלשות. העניין עלול לגרום למהומות ולזעם בקרב אזרחי מצרים כמו שהיה במהלל שנת 1977 כאשר אנואר סאדאת היה בשלטון. הדבר נועד לחזק מערכות אחרות במצרים כמו בתי חולים, בתי ספר ובתי תמחוי

לאחרונה החליט נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי להעלות את מחירי הלחם והפיתות במדינה, צעד אשר נחשב ללא פופולרי, על מנת למנוע קיצוץ רחב היקף בתקציבים המיועדים לבתי-חולים, בתי-ספר ובתי-תמחוי. צעד זה נעשה בתקופה קשה שבה מגפת הקורונה משתוללת ברחבי המדינה. הפעם האחרונה שבה שנעשה ניסיון להעלות את מחירי הלחם והפיתות היה בשנת 1977, בתקופת שלטונו של הנשיא אנואר סאדאת, מאות אלפי אזרחים יצאו להפגין ברחובות. הלחם משמש כמובן את השכבות החלשות במצרים.

הלחם נחשב למוצר בסיס במצרים ומסובסד על ידי המדינה. חשוב להדגיש כי הלחם עולה על שולחנותיהם של אזרחי מצרים שלוש פעמים ביום: בבוקר, בצהריים ובערב. האזרח משלם על כיכר לחם חמישה גרוש בלבד, בעוד המדינה משלמת 63 גרוש. הלחם נחשב במשך שנים רבות למוצר החשוב ביותר במצרים, ובמיוחד בתקופת שלטונם של הנשיאים נאצר, סאדאת ומובארק. בסוף תקופת שלטונו של חוסני מובארק, לוותה יציאתו מארמון הנשיאות המפואר בצעקות רמות של מפגינים: "לחם, חופש וצדק חברתי".

נדמה כי ההחלטה בדבר העלאת מחירי הלחם והפיתות התבשלה אצל הנשיא במשך זמן רב. א-סיסי הסביר את הצעד הלא פופולרי בכך שלא יתקבל על הדעת שעשרים כיכרות לחם שוות למחירה של סיגריה אחת. על כן, הוא לוקח על עצמו את האחריות ומעלה את מחירו הנמוך של הלחם. הממשלה תשתמש ברווחים של העלאת מחירי הלחם והפיתות להקמתם של פרויקטים כלכליים חשובים. א-סיסי הדגיש כי הוא לוקח את האחריות על העלאת המחירים הזו.

לנשיא מצרים היה חשוב להסביר לעמו את הצעד הלא פופולרי שהרגיז אזרחים רבים. א-סיסי אמר שאין למצרים שום ברירה אחרת אלא להעלות את המחירים של כיכרות הלחם והפיתות. המדינה צריכה את הכסף הזה על מנת לספק ארוחות חמות ומזינות בבתי-החולים, בתי-הספר ובתי-התמחוי. לדברי הנשיא, מצרים תרגיש מחוזקת הרבה יותר בזכות רווחים אלה שיוסטו לכיוונים טובים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *