הפיכה במאלי – ד"ר דרור מנור

ידוע כי יבשת אפריקה סובלת קשות מהתפשטות נגיף הקורונה, במיוחד במדינות שמדרום לסהרה. כך גם במאלי, אשר סובלת מהמגפה החל מחודש מרץ. אולם ביום רביעי, 19 באוגוסט, נערכה הפיכה במדינה: כוחות חמושים הנקראים "הוועדה הלאומית להצלת העם" עצרו את הנשיא איברהים בובאכר קייטה, והכריחו אותו להתפטר מיד ולפזר את הממשלה והפרלמנט בשידור ישיר בטלוויזיה המקומית של מאלי. כעת קיים חשש גדול בקרב מדינות אירופה ומדינות מערב אפריקה שמאלי תהפוך למדינת ג'יהאד. על כן, צבא צרפת מחזיק כוחות גדולים במדינה כחלק מהמלחמה בטרור האסלאמי.

ההפיכה הצבאית הגיעה אחרי חודשים רבים של משבר פוליטי וכלכלי קשה במאלי, ומחאה רחבת היקף של התושבים נגד העוני הרב והשחיתות של משטר קייטה, אשר נבחר לנשיאות בשנת 2013. בנוסף, המדינה נפגעה קשות גם ממגפת הקורונה. במהלך חודש מרץ השעה הנשיא קייטה את הטיסות מהמדינות שנפגעו מהנגיף, סגר בתי-ספר ואסר על התכנסויות ציבוריות גדולות. התפשטות הנגיף הקטלני העמיקה עוד יותר המשבר הפוליטי והכלכלי במדינה האפריקאית הענייה.

חשוב לציין כי המשבר הקשה במדינה, שמאז שנת 2012 נאבקת בלוחמי ג'יהאד מארגון אנסאר אל-דין, מסכן במידה רבה את ביטחונן של כל מדינות מערב אפריקה ומהווה בעיה קשה במיוחד עבור צרפת, שמאלי שימשה בעבר כאחת הקולוניות שלה. כיום מתגוררים במדינה כ- 8,000 אזרחים צרפתים.

על כן, החליט בזמנו נשיא צרפת לשעבר פרנסואה הולנד להכניס למאלי כוחות מתוגברים של הצבא הצרפתי כדי למגר את הטרור האיסלאמי במדינה. מאז פועלים חיילים וקצינים צרפתים, כולל כוחות קומנדו מיוחדים, בעיקר בחלקה הצפוני של מאלי. בנוסף, פועל במדינה כוח גדול של האו"ם. סביר להניח כי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, מודאג מאוד מההפיכה במאלי שעלולה לעלות לצבא הצרפתי ביוקר, וכן מהעובדה שחיילים ואזרחים צרפתים עלולים להיפגע ממגפת הקורונה המשתוללת במדינה.

"הוועדה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה", אשר מורכבת מהמדינות השכנות למאלי- סנגל, חוף השנהב וניגרה- גינתה ביום רביעי, 19 באוגוסט, את ההפיכה במדינה, וכך גם הנשיא הצרפתי מקרון, שאפילו הספיק לשוחח עם הנשיא המודח קייטה, ממש לפני שנתפס על ידי לוחמי "הוועדה הלאומית להצלת העם". ממשלת צרפת קראה באותו היום לכוחות המורדים לשחרר מיד את הנשיא העצור. מנהיגי המדינות השכנות אף הכריזו כי יפנו מיד לאו"ם בבקשה לדיון דחוף, אשר יסייע להחזיר את נשיא מאלי לכהונתו.

צריך לקוות כי המצב הקשה השורר במאלי ישתפר בזמן הקרוב, וכי קייטה יחזור להיות נשיא. קשה להאמין כי מנהיגי ההפיכה, וביניהם קציני צבא בכירים, יסכימו במהרה לפשרה. בסופו של דבר גם המורדים מעוניינים ביציבות פוליטית וכלכלית, אשר תאפשר ארגון בחירות כלליות תוך זמן סביר. אולי מנהיגי ההפיכה ישוכנעו על ידי צרפת, האו"ם והמדינות השכנות להפוך לשותפיו של קייטה ולהחזיר את הביטחון והיציבות למדינה, ועוד בתקופה כה רגישה שבה העולם כולו נאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *