הפרלמנט בבריסל דחה את הצעת החוק לאסור את השחיטה הכשרה

ברוב של 42 נגד 38 דחה הפרלמנט בבריסל את הצעת החוק לאסור שחיטה כשרה במחוז * נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט: 'המסר ברור לשני בתי הפרלמנט במחוזות וולוניה ופלנדריה שאסרו את השחיטה ולאירופה כולה'

הקהילה היהודית בבלגיה נחלה הצלחה רבה. הפרלמנט בבריסל שבבלגיה הצביע היום (יום ו') ברב קולות נגד הצעת החוק לאסור שחיטה כשרה במחוז. 88 מתוך 89 החברים בפרלמנט השתתפו בהצבעה הדרמטית.  42 הצביעו נגד 38 הצביעו בעד. בכך דחה הפרלמנט בבריסל את הצעת החוק לאסור שחיטה כשרה במחוז ולמעשה נותרו שתי המחוזות וולניה ופלנדריה בהן נאסרה השחיטה הכשרה.

ב'ועידת רבני אירופה' מברכים על ההחלטה. נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי 'המסר ברור לשני בתי הפרלמנט במחוזות וולוניה ופלנדריה שאסרו את השחיטה ולאירופה כולה' – חברי הפרלמנט בבריסל העבירו מסר ברור לגבי התייחסות ליהודים ולעתידם. עם זאת על הנהגת בלגיה ואירופה לטפל בשתי המחוזות בהן נאסרה השחיטה'. 

הגר"פ גולדשמידט אמר כי 'חדשות לבקרים אומרים לנו מנהיגי אירופה שהם ילחמו בנחישות כדי שהקהילות היהודיות יחיו ויצליחו באירופה, אך הם אינם מספקים אמצעי הגנה לאורח חיינו. אירופה צריכה לשקף את סוג היבשת שהיא רוצה להיות, אם אכן ערכים כמו חופש הדת הם חלק בלתי נפרד ממנה. – על הנהגת אירופה להתעשת ולשקף במעשים את ההצהרות'- 'אנו נמשיך להטות שכם לנציגי הקהילה היהודית בבלגיה בכדי להציע את תמיכתנו בכל דרך שנוכל'.

רבה של בלגיה ונציג הועידה במוסדות האיחוד האירופי הרב אברהם גיגי אמר כי: 'ההצבעה בפרלמנט בבריסל מוכיח כי כוחנו באחדותנו ולמעשה הקהילה היהודית יכולה להמשיך בשחיטה הכשרה בבריסל. עם זאת עדיין אנו נמשיך להילחם נגד ההחלטה בשתי המחוזות האחרים מהם נודף ריח רע של אנטישמיות; הקביעה כיצד נשחט היא התערבות גסה בחיים היהודים, מקוממת ומזלזלת כאחד. ואנו מצפים לסיוע מביהמ"ש לזכויות אדם של האיחוד האירופי בשטרסבורג'.

לפני כעשרה חודשים בית המשפט לחוקה בבלגיה דחה את עתירת הקהילה היהודית בבלגיה כנגד החלטת בתי הפרלמנט הבלגים במחוזות וולניה ופלנדריה כשנתיים וחצי לפני וקבע כי: "החלטות הפרלמנטים הבלגיים בנושא שחיטה כשרה חוקיות ואינן נוגדות את החוקה הבלגית'.

כזכור, בעקבות העברת החוק נגד השחיטה בשתי המחוזות בבלגיה עתרה הקהילה היהודית, בראשות הרב אברהם גיגי, לבית המשפט החוקתי בבלגיה בטיעון כי חקיקה זו נוגדת את החוקה הבלגית והאירופית. ביהמ"ש לחוקה בצעד תקדימי העביר את חלקה של העתירה בנוגע לחוקת אירופה לבית המשפט לזכויות אדם של האיחוד האירופי בלוקסמבורג. ואכן ביהמ"ש בלוקסמבורג קבע כי החלטת הפרלמנט הבלגי לאסור שחיטה כשרה בשני מחוזות במדינה, וולוניה ופלנדריה, אינן נחשבות לפגיעה בחופש הדת ע"פ חוקת האיחוד האירופי והן תקפות וחוקתיות. 

לאחר פסיקה זו גם בית המשפט לחוקה בבלגיה החליט ליישר קו עם החלטת הפרלמנטים ולפיה: חל איסור לבצע שחיטה כשרה במחוזות וולוניה ופלנדריה וכי אין באיסור שום פגיעה בחופש הדת ע"פ החוקה בבלגיה, שכן אם היהודים חפצים בשחיטה עצמאית עליהם לשחוט תוך הימום הבהמה, עובדה הנוגדת את ההלכה היהודית.

לפני כארבעה חודשים עתרה הקהילה היהודית בבלגיה לבית המשפט לזכויות אדם של האיחוד האירופי בשטרסבורג. העתירה שהוגשה הייתה שנויה במחלוקת בין הקהילה לארגונים יהודיים ובהם 'ועידת רבני אירופה' אולם בקהילה היהודית בבלגיה החליטו להגיש בתקווה כי ערכאה זו תדחה את החוקים נגד השחיטה הכשרה במחוזות וולוניה ופלנדריה שכן זה נוגד את חוקת האיחוד האירופי על זכויות הדת והאדם ביבשת.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *