הפרשן החרדי הבכיר של קול ברמה ל"הארץ": "דמנו הותר, עוד ירצחו פה חרדי"

הכתובת על הקיר: אדם חרדי עלול להיפגע או אפילו להירצח בשל ההסתה הזאת. ביטויים חריפים סמי־אנטישמיים, שבעבר היו נזעקים עליהם במערכת הפוליטית מקיר אל קיר, נהפכו לדבר שבשגרה. כותב ישראל כהן בטור נוקב

הפרשן החרדי הבכיר של קול ברמה ישראל כהן  כותב טור נוקב בעיתון "הארץ, ובו הוא מודאג מאוד מההסתה האיומה שמשתוללת נגד החרדים, ומזהיר כי הדברים נופלים בסוף על אוזניים קשובות וכי עלול להירצח פה בסוף חרדי.

וכך כותב ישראל כהן: "איפה השמאל שיצית אינתיפאדה חילונית?" תהה אורי משגב בכותרת מאמרו ("הארץ", 20.1), והוסיף: "החרדים מסוכנים כיום להווה ולעתיד של ישראל יותר מהטילים של חיזבאללה ומהגרעין האיראני. נזקם מוחשי ויום יומי, לא פוטנציאלי". הדברים עברו בשקט — שום התנערות, שום גינוי. "צריך להכריז מלחמה על החרדים. זה כמו כת", הכריז גל אוחובסקי אצל שי שטרן בתוכנית "שי בשידור" בערוץ 13 בליל שישי שעבר (5.2). גם במקרה זה — שקט, דממה, איש לא דיבר על הסתה.

דמם של החרדים הותר. אש ההסתה והשנאה שהוצתה על רקע הקורונה מלחכת בכל ומאיימת על הקיום העצמאי של המגזר החרדי בישראל. אפשר להתווכח על ההתנהלות החרדית לאורך השנה האחרונה ועל חשיבות החינוך לילדים הקטנים במסורת ובתרבות היהודית. אפשר גם לדון בכובד ראש בהשוואות בין הלוויות המוניות לרבנים להפגנות השמאל בבלפור — אבל מכאן ועד להסית ממש נגד מגזר של יותר ממיליון בני אדם הדרך ארוכה, ובעיקר מסוכנת.
"טפילים ומפיצי מחלות" — זה מה שחרדים ברחוב שומעים לא פעם מאנשים מן השורה, שעוברים מִדרכה תוך רתיעה מופגנת, כשהם פוגשים אדם חרדי ברחוב. אני באופן אישי נתקלתי בתל אביב במצבים לא נעימים שבהם אנשים יצאו ממעלית ציבורית כשנכנסתי פנימה.

הנרטיב ששירטטו פוליטיקאים ומובילי דעת קהל בתקשורת נחרת: החרדים הם מפירי חוק סדרתיים שמנהלים מדינה בתוך מדינה ואינם נזהרים מהקורונה. קשה להסביר שמדובר במיעוט שמפר חוק, קשה להתחיל לפרט את ההבדלים בין שטריימל וקפוטה חסידית למגבעת ליטאית, או לרדת לרזולוציה של פלגים וחוגים וחצרות. כל הציבור החרדי הושחר.

הכתובת על הקיר: אדם חרדי עלול להיפגע או אפילו להירצח בשל ההסתה הזאת. ביטויים חריפים סמי־אנטישמיים, שבעבר היו נזעקים עליהם במערכת הפוליטית מקיר אל קיר, נהפכו לדבר שבשגרה.

לסיום כותב הפרשן הבכיר ומבקש: חכמים היזהרו בדבריכם. מותר להתווכח, לריב ולהיות במחלוקת, אך אסור להיגרר לשיח של שנאה ואלימות. גם אם חלק מהחרדים אכן פעלו בחוסר אחריות, אסור להכריז מלחמה על כלל הציבור החרדי ולא לצייר את החרדים כגרועים ומסוכנים מהגרעין האיראני. זו חציית קו אדום מסוכנת. את הקורונה ננצח בסוף, אבל שנאה ופילוג כאלו עלולים להישאר אתנו לעד".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *