"הצילום של בני הזוג שרקי מתעטפים תחת טלית בנם ז"ל – מבטא את הבחירה להתעצם במקום לשקוע"

השר חילי טרופר בפתיחת תערוכת הצילומים שמנציחה פריטי זיכרון של חללי הטרור: "הצילום של בני הזוג שרקי מתעטפים תחת טלית בנם ז"ל – מבטא את הבחירה להתעצם במקום לשקוע"

אמש (רביעי) נפתחה בתיאטרון ירושלים תערוכת "מה שנותר – חפצים אהובים וזיכרון", בה מוצגים 33 צילומים של פריטים אישיים שנותרו למשפחות חללי הטרור. התערוכה, בשיתוף עמותת "משפחה אחת" המלווה משפחות נפגעות טרור כבר 20 שנה, נוצרה על ידי האמן יעקב ג'יי גורפינקל, אמן חזותי ששכל את בנו יחידו אילון ז"ל לפני שנים, ומצא את הדרך הטובה ביותר להנצחתו האישית, על ידי צילום פריטיו של בנו.

גורפנקל פנה ל"משפחה אחת" והציע לצאת למסע הנצחה של חללי הטרור, ויחד עם צוות העמותה, הם עברו במשך למעלה משנה בין בתי המשפחות שפתחו עבורו את דלתן ואת לבן.

המשפחות בחרו את פריטי הזיכרון אותם היו רוצים להנציח באמצעות הצילום, מתוך מטרה להשאיר אותם נוכחים וחיים. הצילומים נאספו לתוך ספר תיעודי מרשים, ובעקבותיו נולדה התערוכה יחד עם אוצרת התערוכה ד"ר בת שבע אידה.

אמש, הגיעו לפתיחת התערוכה משפחות החללים שהשתתפו בפרויקט ומלוות על ידי צוותי "משפחה אחת" במשך כל השנים. הצילומים נפרשו על פני שטח גדול בתיאטרון, כך שהתערוכה מלווה את באי התיאטרון והתערוכה לאורך שלושה מפלסים.

לאירוע הגיעו ונשאו דברים שר התרבות והספורט, חילי טרופר וסגנית ראש עיריית ירושלים, הגב' חגית משה.

שנטל בלזברג, יו"ר ומייסדת "משפחה אחת": "תערוכת הצילום הזו מציגה תמונות ייחודיות של חפצים שהותירו יקירכם, חללי האיבה והטרור, מזכרות של חיים שנגדעו באיבם. במשך ארבעה-עשר חודשים ג'יי, ורעייתו רוחמה רנה, נסעו ברחבי מדינת ישראל ופגשו אתכן משפחות יקרות, ואתן פתחתן בפניהם את ביתכן ואת ליבכן ושיתפתן אותם בתחושות, ברגשות, באחוות הגורל ובסיפורים והפקדתם בידיו חפץ היקר לליבכם המגולל בחובו סיפור. תערוכה זו והספר "מה שנותר" הם שימור פיסת הירושה, מזכרת מיקיריכם, כיצירת כאומנות".

שר התרבות והספורט חילי טרופר: "אין מזור לנפש הפצועה. אין לי איך למלא את הבור שכנראה ישאר תמיד פתוח בקרבכם. אך הזיכרון נוכח והמורשת ממשיכה. אתם מאפשרים לאנשים שאיבדתם להמשיך לחיות בין כולם. לצפות בבני הזוג שרקי תחת הטלית של בנם שלום ז"ל, שלמד אצלי הוראה, מבטא את הבחירה להתעצם במקום לשקוע. לראות את האבנים ממקום נפילתו בלבנון של אוריאל פרץ ז"ל, בנה של מרים יש בזה לסמל את גבורת ישראל. 'האנשים שאנו מתגעגעים אליהם במיוחד הם אלה שנטעו אצלנו תקווה', כתב הרב זקס. אתן המשפחות, שומרים על הנוכחות, על התקווה. תודה לכן על כוחות הנפש ועל האפשרות לתת לכולנו לראות פיסה קטנה מחיים שאבדו. זו הזדמנות לומר לכם תודה גדולה, מכיוון ששילמתם את המחיר הכי יקר שיש על העם הזה והמדינה הזו".

סגנית ראש עיריית ירושלים ויו"ר הבית היהודי חגית משה: "הצילומים כאן הופכים את הבטן מלראות אותם ומזכירים לנו עד כמה הטרור הוא דבר ארור ונוגד כל ערך אינושי, כל פריט ופריט של נרצח כאן מראה לנו תזכורת לחיים שלמים, שמחים ואנרגטיים שהיו לישראלים ונגדעו באיבם. אני מעריכה מאוד את עבודתם של אנשי ארגון One Family שעושים הכל כדי להנציח את נספי פעולות האיבה"

האמן החזותי יעקב ג'יי גרפינקל: "זה לא אירוע עצוב, אלא הזדמנות לחגוג. לרוב, צילומים של אמנים מבטאים קווים, תבניות. הצילומים שלי הם כל כולם אמורים לבטא את הרגש. ואם התרגשתם, זה סימן שמילאתי את המשימה שלי. תודה למשפחות שפתחו עבורי את בתיהן ואת לבן. תודה למשפחה אחת שבזכותם חזרתי לחיות".

הרב שמעון רוזנברג ששכל את בתו רבקי הולצברג בפיגוע במומבאי ב2008: "33 התמונות האלה הם גל-עד עבורנו ועבור מדינת ישראל. כל אחד ואחת שיושבים כאן יודעים שהזיכרון של מי שאיבדנו נמצא אצלנו כל החיים, כל יום מחדש. בחרנו לצלם את השרשרת של רבקי, שנמצאה קרועה לאחר הפיגוע, והחלטנו לתקן אותה. מבחינתנו זו אמירה – ניסו לנתק את השרשרת של החיים, אך לא ניתן לנתק את השרשרת".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *