הקורונה בעולם הערבי: הצביעות וההסתרה – ד"ר דרור מנור

היה מצופה מהמלך סלמאן ומבנו, יורש העצר הנסיך מוחמד בן-סלמאן, שייתנו כתף ושיראו מנהיגות בכל הקשור להתמודדות עם הנגיף בממלכה. אולם בעקבות פגיעת הנגיף בבני משפחת המלוכה נמלט המלך מארמון המלוכה

לאחרונה אנו עדים לכך שבדומה למנהיגים מסוימים במדינות המערב גם חלק ממנהיגי מדינות ערב אינם משמשים דוגמא לעמם בכל הקשור להתמודדות המורכבת עם התפשטות נגיף הקורונה הקטלני. אין ספק כי מדובר בתופעה חמורה מאוד, כיוון שאם האזרח רואה שהמנהיג שלו מצפצף אז הוא חושב שגם לו מותר, מה שעלול להביא במהרה להתרחבותה של המגיפה.

דוגמא בולטת לתופעה זו היא סעודיה. לאחרונה 150 מבני משפחת המלוכה נדבקו בנגיף הקורונה, וביניהם פיצל בן בנדר, נסיך סעודי בכיר המכהן כמושל ריאד, אשר מאושפז במצב קשה בעקבות הידבקות בנגיף. רופאים בבית-החולים האקסקלוסיבי אשר מטפל בבני משפחת סעוד החליטו להכין 500 מיטות אשפוז לחולים החדשים. יותר משישה שבועות לאחר שסעודיה דיווחה על האבחון הראשון של חולה בנגיף הקורונה, המגפה פוגעת קשות בממלכה. סעודיה מדווחת על קרוב למאה נפטרים ועל יותר מ- 9,000 חולים. מדינות המערב משערות כי הדיווח הסעודי אינו אמין, וכי מדובר במספרים גדולים בהרבה ממה שדווח.

היה מצופה מהמלך סלמאן ומבנו, יורש העצר הנסיך מוחמד בן-סלמאן, שייתנו כתף ושיראו מנהיגות בכל הקשור להתמודדות עם הנגיף בממלכה. אולם בעקבות פגיעת הנגיף בבני משפחת המלוכה נמלט המלך מארמון המלוכה. המלך הקשיש בן ה- 84 בודד את עצמו למען ביטחונו בארמון ליד העיר ג'דה שלחופי הים-האדום. בנו, הנסיך מוחמד בן ה- 34, עבר יחד עם שרים סעודים רבים לאתר צפוני יותר מהעיר שבה שוהה אביו, היכן שהוא מתכנן לבנות את העיר נאום. נדמה כי הנסיך הצעיר שאמור לרשת את אביו בבוא היום אינו מראה אכפתיות כלל כלפי תושבי הממלכה וכלפי בני משפחת המלוכה שנדבקו בנגיף, ובמקום זאת מקיים התייעצויות עם יועצים אמריקאים על דרכי ההתמודדות עם המגפה, ועם גורמים בכירים במוסקבה על מכירת נפט סעודי בכמויות גדולות לרוסיה.

גם במצרים שבה מגפת הקורונה עושה שמות, נראה שהנשיא א-סיסי אינו משמש דוגמא לאזרחיו. הנשיא תועד פעמים רבות בציבור שהוא אינו חובש מסכה כמתבקש. זאת למרות שהוא הטיף לחיילים ולקצינים רבים בצבא המצרי, הנחשב לצבא הגדול ביותר ביבשת אפריקה, על חשיבות השימוש במסכה לאור התפשטות נגיף הקורונה הקטלני ברחבי המדינה. א-סיסי אף תועד נוזף בפועלים מקומיים שעבדו ללא מסכות, לאחר שירד מרכבו עם סיום פגישתו עם אנשי הצבא, כשהוא כמובן ללא מסכה. זאת כאשר מספר החולים והנפטרים במצרים מסתכם בעשרות אלפים. לפי דיווח רשמי נפטרו במדינה מעל ל- 220 בני אדם, ויש כ- 3,000 חולים, ביניהם כמה מאות שהחלימו מהמחלה. אין ספק כי מדובר בדוגמא אישית רעה של הנשיא. למרות התנהגות בעייתית זו אומר א-סיסי כי הוא עוקב מסביב לשעון אחרי כל המאמצים המושקעים ואחרי כל האמצעים וההנחיות הנאכפים כדי להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה. בנוסף, קורא נשיא מצרים לבני עמו להמשיך בנחישות להישמע להנחיות עד שיעבור המשבר.

בעיה דומה קיימת גם בממלכת ירדן. המלך עבדאללה, הנחשב ללוחם גדול בכל הקשור למאבק בנגיף הקורונה, תועד פעמים רבות כשהוא אינו חובש מסכה. בכך הוא אינו משמש דוגמא הן לבני משפחת המלוכה והן לבני עמו. למרות זאת, נראה כי ירדן עשתה עד כה את רוב הצעדים הנכונים בכל הקשור למאבק בהתפשטות הנגיף הקטלני. היא בודדה את הבירה עמאן משאר חלקי המדינה; גבולותיה עם שכנותיה סעודיה, עיראק, סוריה וישראל נסגרו; הטיסות הבינלאומיות הושבתו; הוטל עוצר על המדינה, שהוקל במעט בהמשך. לאור ההתנהלות החיובית של בית המלוכה היה אפשר לצפות ליותר דוגמא אישית מצד המלך עבדאללה שהייתה מסייעת רבות להמשך המאבק בהתפשטות המגפה. לאור הדוגמאות שהובאו ממדינות ערביות אלו צריך לקוות כי התנהגותם של מנהיגיהן ישתנו בהקדם, וכי הם יהוו דוגמא אישית בפני האזרחים הזקוקים לכך בהתמודדות המורכבת ממילא במגפת הקורונה.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *