הקורונה בעיראק: שריפה קטלנית גרמה למותם של עשרות חולים בבית-חולים בבגדאד- ד"ר דרור מנור

הקורונה בעיראק: שריפה קטלנית גרמה למותם של עשרות חולים בבית-חולים בבגדאד- ד"ר דרור מנור
אבל לאומי הוכרז ביום ראשון, 25 באפריל, בכל רחבי עיראק למשך שלושה ימים בעקבות השריפה שפרצה בבית-החולים אבן אל-חטיב באזור רוסאפייה שבדרום-מזרח בגדד. השריפה נגרמה בגלל פיצוץ צינור גז. לפחות 82 חולי קורונה נפטרו לאחר שמכשירי החמצן לא פעלו במשך שעה ארוכה, ועוד 110 חולים נפצעו בדרגות פציעה שונות, ביניהם קרובי משפחה של אותם חולים שנפטרו.

ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-כאזמי, רתח מזעם על השריפה הקטלנית והורה מיד להקים ועדת חקירה ממלכתית, אשר נדרשה להגיש את מסקנותיה תוך 24 שעות. כמו כן, הוא קרא לפטר את שר הבריאות חסן תמימי ואת מושל בגדאד והדיח מתפקידיהם את מנכ"ל בית-החולים, את נציג משרד הבריאות באזור רוסאפייה, ואפילו את מהנדס התפעול של בית-החולים. בנוסף, ברשתות החברתיות במדינה קראו תושבים רבים להתפטרותו של שר הבריאות תמימי.

אל-כאזמי הורה לרשויות להקצות יחידות חירום לטיפול בפצועים ממחוזות אחרים של עיראק. הוא כינה את האירוע החמור "תאונה טרגית" והכריז כי אירוע כזה הוא הוכחה לרשלנות. ראש הממשלה הדגיש כי כל המתים במחדל הנורא יוכרזו כשאהידים, ובני משפחותיהם יקבלו פיצוי כספי מהממשלה כמו כל משפחה של שאהיד. אל-כאזמי הוסיף שהוא מטיל על כל המשרדים הציבוריים ועל כל בתי-החולים במדינה לערוך בדיקה מקיפה. לדעתו, על כל מנהל בכיר לצאת ממשרדו ולבדוק את הציוד במוסד שאותו הוא מנהל.

ראש ממשלת עיראק אף הודיע כי הפצועים, גם אם הם חולים המאושפזים בבית-החולים או קרובי משפחותיהם, יזכו לטיפול רפואי מלא על חשבון המדינה, אפילו אם יהיה צורך בנסיעה לחו"ל לקבלת טיפול רפואי. אין ספק כי אל-כאזמי מוכן להשקיע מאמצים ומשאבים רבים למען הנפגעים מהמחדל החמור הזה ולמען בני משפחותיהם. זאת למרות שעיראק סובלת ממצב כלכלי חמור, ולמשרד האוצר אין עודף משאבים לחלק לאזרחים.

הדליקה בבית-החולים פרצה בלילה שבין שבת לראשון בשבוע שעבר, כאשר צינור גז התפוצץ וגרם לשריפה במחלקה עמוסה בחולים. משם התפשטה הדליקה במהירות לשתי קומות נוספות בבניין. ראש שירותי החילוץ וההצלה בעיראק, גנרל קאד'ם בוהאן, אמר לאמצעי התקשורת כי הפיצוץ התרחש ביחידה לטיפול נמרץ בזמן ששהו בה שלושים מטופלים, כולם חולי קורונה. היחידה הזו שימשה לטיפול בחולי הקורונה הקשים ביותר בבגדאד. האש התפשטה במהירות בין האגפים השונים וגרמה לכמות גדולה של נפגעים.

חשוב לציין כי בית-החולים אבן אל-חטיב הוסב כולו כבר לפני שנה על ידי הרשויות לאשפוז חולי קורונה. האתרים החברתיים השונים מחו בתחילת שבוע שעבר על המחסור החמור בבתי-חולים ומרפאות בעיראק. שיעור חולי הקורונה במדינה הוא הגבוה ביותר בעולם הערבי: בכל יום יש 8,000 חולים חדשים המהווים עול על מערכת הבריאות המקומית; עד כה נפטרו במדינה יותר מ- 152 אלף בני אדם כתוצאה מהנגיף הקטלני.

בתי-החולים בעיראק הגיעו למצב של קריסה במהלך מגפת הקורונה. מדובר במדינה שבה מערכת הבריאות סבלה משפל עוד לפני פרוץ המגפה הארורה בעקבות המלחמות הקשות שפגעו קשות במדינה. כעת מופעל על בתי-החולים לחץ קשה במיוחד, אשר מוביל את צוותי הרפואה למצוא פתרונות מאולתרים במקרים רבים על מנת להנשים חולים רבים הסובלים מהקורונה. בבתי-חולים רבים יש מחסור רב בתרופות ובציוד, ובמיוחד במיטות אשפוז.

אין ספק כי מגפת הקורונה פוגעת קשות בעיראק. על הממשלה לפעול ביעילות ובזריזות כדי לספק שירותי רפואה טובים ומועילים לתושבים הרבים הסובלים מהתחלואה ההולכת ומתגברת במדינה. על מדינות העולם לנסות ולסייע לממשלה העיראקית עד כמה שניתן. מדובר בעיקר במדינות המערב העשירות, כמו ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה; וגם במדינות ערב העשירות, כמו סעודיה ומדינות הנפט של המפרץ הפרסי. היו מקרים בהן מדינות ערביות סייעו אחת לשנייה במהלך משבר הקורונה, כפי שראינו בשבוע שעבר, כאשר מרוקו שלחה ללבנון הקורסת משלוח של טונות של מוצרי מזון מסוגים שונים למען האוכלוסייה הרעבה והמיואשת. לראש הממשלה אל-כאזמי מגיעה הערכה רבה על מה שהוא עושה למען הנפגעים מהמחדל הנורא ולמען בני משפחותיהם. נראה כי ממש אכפת לו מאזרחיה של עיראק. צריך לקוות רק שהוא יוכל לעמוד בהבטחותיו הרבות לאור מצבה הכלכלי העגום של המדינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *