הקשר של סעיב עריקאת עם הבכירים הישראלים – ד"ר דרור מנור

עריקאת נחשב לאחד מבכירי הדיפלומטים הפלסטיניים בעולם. יש לו רקורד עשיר אצל הפלסטינים החל מוועידת מדריד ב-1991 והלאה. כולל הסכמי אוסלו. יחסו לישראל היה אמביוולנטי: מצד אחד תקף את ישראל על הבמות בכל הזדמנות, ומצד שני היו לו קשרים חמים עם ישראלים רבים שדאגו לכך שיאושפז בבי"ח הדסה עין כרם ושיזכה לטיפול הטוב ביותר. ישראל פעלה בדרך האנושית ביותר והעניקה לו טיפול רפואי מעולה למרות התנגדות חוגי הימין

בכיר תנועת הפת"ח והרשות הפלסטינית, ד"ר סאיב עריקאת, הלך לעולמו ביום שלישי, 10 בנובמבר, בגיל 65 לאחר שסבל מסיבוכים רפואיים שנבעו מהידבקותו בנגיף הקורונה. הבכיר הפלסטיני הובא לבית-החולים הדסה עין-כרם בעקבות בקשתה של הרשות הפלסטינית. עריקאת נחשב לאחד מאדריכלי הסכמי אוסלו ולאחד הדיפלומטים הפלסטיניים הידועים ביותר בעולם. הוא היה בקבוצת סיכון בעקבות השתלת ריאה שעבר בשנת 2017. עריקאת נהג לתקוף את מדינת ישראל בכל הזדמנות, אך במקביל קיים קשרים חמים עם ישראלים רבים, מה שאפשר את אשפוזו בהדסה כשחלה בקורונה. בשמאל הישראלי ראו בעריקאת שותף לתהליך השלום, ואילו בימין הישראלי האשימו אותו בהסתה ובתמיכה בארגוני טרור.

סאיב עריקאת נפטר כתוצאה מסיבוך של נגיף הקורונה. הוא אושפז בבית-החולים הדסה עין-כרם אליו הובא בשל הידרדרות חמורה במצבו הרפואי המורכב ובעקבות בקשה דחופה שהוגשה לישראל מצד הרשות הפלסטינית. אשפוזו של הבכיר הפלסטיני עורר ביקורת בקרב חוגי הימין, אבל אושר בסופו של דבר. עריקאת פונה תוך זמן קצר באמבולנס ישראלי מביתו שביריחו לצורך קבלת טיפול רפואי יעיל ומהיר שנועד להציל את חייו. מצבו של הבכיר הפלסטיני הידרדר במהירות בשל קושי נשימתי, והוא הורדם והונשם. בהדסה עשו כל מאמץ להציל אותו, כולל חיבור למכונת לב-ריאות "אקמו" וטיפולים תרופתיים שנקבעו על-ידי המומחים הטובים ביותר בבית-החולים. אי-ספיקה רב-מערכתית הובילה למותו בסופו של דבר. בעקבות מותו של עריקאת, הכריז יושב-ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן על שלושה ימי אבל.

עריקאת נחשב לאחד הדיפלומטים הפלסטינים הידועים ביותר בעולם במשך עשרות השנים האחרונות. עד סוף ימיו הוא היה פטריוט פלסטיני שנחשב לאחד מאדריכלי הסכמי אוסלו וליועץ בכיר של יאסר ערפאת ואבו-מאזן. הבכיר הפלסטיני השתתף עוד בוועידת מדריד בשנת 1991, הנחשבת לתחילת המשא-ומתן הפומבי בין ישראל לפלסטינים, והמשיך להוות חלק חשוב מהשיחות הדיפלומטיות לאורך השנים מול מנהיגי ישראל וארה"ב, עד לסבב השיחות האחרון בין שני הצדדים שהסתיים בכישלון בשנת 2014.

בשנים האחרונות, בעקבות הקיפאון במשא-ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית, הרבה עריקאת לדבר על הסכנה הגדולה שבקריסת חזון שתי המדינות. הוא טס לעיתים קרובות להרצאות בארה"ב ובאירופה. הבכיר הפלסטיני אף התבטא לאחרונה בתקיפות רבה נגד הסכמי הנורמליזציה שנחתמו בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, וטען כי מדובר "בתקיעת סכין בגבם של הפלסטינים". עריקאת התרגז מאוד מכך שמדינות ערב מעדיפות נורמליזציה עם ישראל על פני נאמנות לסוגיה הפלסטינית. היה ברור לו כי הפלסטינים איבדו גם את המעוז האחרון, העורף האסטרטגי שלהם, את מדינות ערב.

אין ספק כי מדינת ישראל עשתה כל מאמץ כדי להעניק לסאיב עריקאת את הטיפול הרפואי הטוב ביותר שהוא היה יכול לקבל. הבכיר הפלסטיני ביקש להתאשפז בהדסה, כיוון שידע שהרופאים בבית-החולים הישראלי יעשו מעל ומעבר כדי לנסות להציל את חייו. הטיפול שקיבל בהדסה היה טוב יותר ממה שהיה מקבל במדינות ערב, דוגמת מצרים וירדן. חבל שעריקאת קיים מערכת יחסים מורכבת עם מדינת ישראל, וחיפש כל הזדמנות לתקוף אותה מעל כל במה. חודש לפני שחלה בקורונה, הוא אף החליט להאשים את חיילי צה"ל בהפצת הנגיף הקטלני במחסומים. למרות זאת, עריקאת קיים קשרים חמים עם ישראלים רבים, שחלקם השקיעו מאמצים רבים כדי שהוא יוכל להתאשפז בהדסה ולקבל את הטיפול הטוב ביותר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *