הרפורמה החדשה במשרד התקשורת: יבוטל הפיצול בין התשתית לספק האינטרנט

משרד התקשורת שם סוף לפיצול בין התשתית לספק בשוק האינטרנט
הרפורמה תביא לכך שלכל צרכן בישראל תהיה כתובת אחת לרכישת שירותי אינטרנט ולפתרון תקלות

משרד התקשורת שם סוף לפיצול בין התשתית לספק בשוק האינטרנט
הרפורמה תביא לכך שלכל צרכן בישראל תהיה כתובת אחת לרכישת שירותי אינטרנט ולפתרון תקלות

שר התקשורת, יועז הנדל: "באוקטובר 2020 בממשלת ישראל ה-35 הודעתי על הכוונה לבטל את הפיצול בין תשתית וספק לטובת שיפור השירות – שימוע יצא לדרך ותהליך בוצע עד ליציאה לבחירות. היום, אחרי המשבר הפוליטי והקמת ממשלה קבועה, אנחנו סוגרים מעגל. זו אחת ההחלטות הראשונות מכיון שההשפעה שלה על הכיס של אזרחי ישראל ועל השירות שיקבלו עצומה – אינטרנט הוא מוצר אחד. הפיצול גרם לסרבול מול לקוחות וכדרור של צרכנים בין חברות במקרה של תקלה. הרפורמה תעצור גם את תופעת המנויים הרדומים – עשרות מיליונים שיצאו מכיסם של אזרחים לשווא – ותתקן עיוות שפגע בצרכנים רבים. נמשיך בפעולות שייהפכו את שוק התקשורת לשקוף, תחרותי ואיכותי יותר".

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: "לאחר עבודת מטה ארוכה ומורכבת, הגענו לקו הסיום בתהליך לביטול הפיצול בין הספק לתשתית בשוק האינטרנט. הפיצול, שהיה חשוב בשעתו, הפך למקור לטרטור, שגשוג תופעת המנויים הרדומים, ולפגיעה בשירות לו זוכים הצרכנים. המבנה החדש של שוק האינטרנט יאפשר לצרכנים להנות משירותים איכותיים, ובמקביל יקדם את השוק הסיטונאי באופן שיבטיח את התחרות על ליבו של הצרכן".

הרפורמה צפויה להיכנס לתוקף לתוקף בתחילת 2022

עיקרי הרפורמה:

• שיפור בשירות שיקבל הצרכן בתחומי האינטרנט, באמצעות יצירת "כתובת אחת" – חברה אחת ממנה נצרכים השירותים.
• הרפורמה תטפל אחת ולתמיד בתופעת "זריקת האחריות" שהתאפשרה כתוצאה מההפרדה בין חברת התשתית לספק בנושאי תקלות, מה שיחייב את החברה שמספקת את השירות האחוד לעמוד בסטנדרט שירות גבוה יותר.

• הרפורמה תביא למיזעור תופעת "המנויים הרדומים" שגרמה לפי ההערכות לכ-50 מיליון ₪ תשלומים עודפים על הצרכנים בישראל בשנה, על מוצר שלא השתמשו בו. בשנה האחרונה המשרד הוביל לצמצום של למעלה מ-46% מהמנויים שסבלו מהתופעה, וממשיך לפעול בנושא כל העת.

• תהליך המעבר לאסדרה החדשה יהיה הדרגתי, במטרה לחזק את מנגנוני השוק הסיטונאי באופן שיבטיח ויחזק את התחרות לאחר ביטול ההפרדה בין תשתית לספק.

• הרפורמה מייצרת מנגנונים שיבטיחו שגם שחקנים קטנים וחדשים יוכלו לפעול באופן אפקטיבי, שוויוני ותחרותי אל מול בעלי התשתית במסגרת השוק הסיטונאי. בעלי התשתית יחתמו על הסכמים מחייבים עם חברות המבקשות לעשות שימוש בתשתית, במסגרתם יסוכמו הסדרי פיצוי על הפרת תנאי ההסכם.
• הרפורמה מבטיחה כי החברות הקטנות בשוק ימשיכו לשווק את שירות האינטרנט האחוד.

שר התקשורת, יועז הנדל, אישר הבוקר (א') את הרפורמה לביטול הפיצול בין התשתית לספק, שתשנה את מבנה שוק האינטרנט וצפויה להביא לשיפור משמעותי באיכות השירות לצרכנים. כיום, צרכן יכול לרכוש את השירות משתי חברות המספקות שירותי תשתית וספק בנפרד. רפורמת "השוק הסיטונאי" אפשרה לשווק את שני השירותים בחבילה אחת, אך בפועל השירותים עדיין סופקו גם על-ידי שתי חברות בנפרד, באופן שפגע באיכות השירותים לצרכן בישראל. צרכנים שסבלו מתקלות נאלצו להתמודד עם "זריקת אחריות" בין חברת התשתית לספק, וסבלו מתופעת "המנויים הרדומים"- המשך תשלום לא מודע לחברת התקשורת למרות שהפסיק לקבל ממנה שירותים. הרפורמה החדשה, תבטל את ההפרדה בין שני השירותים ותאפשר לחברות למכור אותן כחבילה אחת ושירות אחד.

משרד התקשורת סבור שבשלה העת לסיים את מודל תשתית-ספק אשר מיצה את תרומתו התחרותית, תוך עידוד התחרות באמצעות השוק הסיטונאי. בשנה האחרונה פעל המשרד על גיבוש הרפורמה שתסיים את הפיצול שנוצר לפני כ-20 שנה. בחודש אוקטובר האחרון פרסם המשרד שימוע בנוגע למתווה יישום הרפורמה, ובהמשך פרסם גם שימוע משני, ובעקבותיהם גיבש את מתווה ביטול הפיצול בין תשתית לספק, כפי שאושר הבוקר על-ידי שר התקשורת.

המשרד החליט על מתווה הביטול כמפורט:

• החברות בעלות התשתית יציגו למשרד התקשורת הסכם עם חברות הספק ('הסכמי מדף'), שיכללו מדדי תוצאה ומנגנוני פיצוי מוגדרים ומוסכמים מראש, ולאחר מכן המשרד יודיע על קבלת ההסכם ו/או על שינויים בהסכם.
• תיקבע תקופת כיול במהלכה יעבירו חברות התשתית והספק למשרד את מדדי הביצוע העיקריים בכל חודש.
• לקוחות קיימים שיבקשו להמשיך לצרוך את שירותי האינטרנט באופן מפוצל, יורשו לעשות כן. לקוחות חדשים יצטרפו לשירות האחוד בלבד.
• בתום שנה מיישום הרפורמה, משרד התקשורת יבדוק את המגמות בשוק ואת מעבר המנויים לשירות האינטרנט האחוד. בהתאם לממצאי הבדיקה, ישקלו צעדים על מנת להבטיח את יישום הרפורמה ושיפור השירות לצרכן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *