השנה נוכל לבצע בישראל ניסויים ברכב אוטונומי – ללא נהג ברכב

משרד התחבורה מוביל את שינויי הרגולציה העולמית. ועדת הכלכלה אישרה היום (יום רביעי) הצעת חוק המאפשרת לבצע ניסויים פורצי דרך ברכב אוטונומי ללא "נהג" ברכב. ההצעה, שהועברה לקריאה שנייה ושלישית, היא ציון דרך משמעותי ומהפכני בארץ ובעולם ומשתלבת במהפכת התחבורה החכמה של משרד התחבורה

משרד התחבורה מוביל את שינויי הרגולציה העולמית. ועדת הכלכלה אישרה היום (יום רביעי) הצעת חוק המאפשרת לבצע ניסויים פורצי דרך ברכב אוטונומי ללא "נהג" ברכב. ההצעה, שהועברה לקריאה שנייה ושלישית, היא ציון דרך משמעותי ומהפכני בארץ ובעולם ומשתלבת במהפכת התחבורה החכמה של משרד התחבורה.

על פי החוק החדש, תוכל שרת התחבורה לקבוע תנאים המאפשרים ביצוע ניסויים ברכב עצמאי ללא נהג, לרבות תוך הסעת נוסעים, במטרה לקדם את פיתוחן של טכנולוגיות חדשניות בתחום הרכב האוטונומי.

עם אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, תחל הכנת חקיקת משנה שתאפשר לראשונה בארץ לבצע ניסויים ברכב אוטונומי עם נוסעים ללא נהג – עוד במהלך שנת 2022!

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי, ציינה כי מדובר בחקיקה תקדימית, פורצת דרך וחשובה המחזקת את מעמדה המוביל של ישראל בחזית הפיתוח הבינלאומי בנושא רכב אוטונומי. ״החקיקה המהפכנית שמשרדנו מקדם כבר זמן רב, תחזק את מעמד ישראל כמעצמה בתחום טכנולוגיות הרכב המתקדמות. רכב אוטונומי הוא מרכיב מרכזי בתחבורה הציבורית השיתופית העתידית שאנו מתכננות לישראל. העברת החוק בוועדת הכלכלה היא עוד שלב בדרך לאישור מלא של חקיקה שתפתח לנו אופק חדש בתחבורה ותשנה את פני התחבורה בישראל.

השרה הוסיפה כי "בעוד שמרבית מדינות העולם מתמודדות עדיין עם רגולציה מיושנת שאינה עומדת בקצב הפיתוח הטכנולוגי המהיר, ישראל תהייה אחת הראשונות המאפשרות ביצוע ניסויים חדשניים שימשכו אלינו את יצרניות הרכב ומערכות הרכב המובילות בעולם."

השרה מיכאלי הודתה לוועדת הכלכלה ולעומד בראשה ח"כ מיכאל ביטון, על ההירתמות המהירה למשימה הלאומית הזאת, המקפיצה את ישראל לחזית הקדמה הטכנולוגית הבינלאומית.

מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק ציינה כי "זו אבן דרך משמעותית ששמה את ישראל בחוד החנית של האוטו-טק. הפיתוחים שמביאה התחבורה האוטונומית הם בשורות כבר עכשיו בתחום הבטיחות בדרכים. החוק החדש מייצג את האיזון הנכון בין חדשנות לבטיחות. אני רוצה להודות על העבודה המקצועית במשרד התחבורה ובמשרדי הממשלה השותפים, ולועדת הכלכלה שהלכה עמנו יד ביד בחקיקה התקדימית".

בשנים האחרונות מתבצעים בכבישי ישראל ניסויים בכלי רכב בעלי יכולת נהיגה עצמאית, באישור ובפיקוח משרד התחבורה. עד כה נדרשה בכל הניסויים נוכחות נהג מאחורי ההגה. החוק החדש יאפשר לראשונה לבצע ניסויים אלה גם ללא נוכחות נהג, בתנאים הדומים לנהיגה בכביש ומאפשרים התמודדות עם מצבי אמת, תוך מתן מענה לסוגיות בהיבטי הבטיחות, הסייבר והגנת הפרטיות.

חברות רבות מהארץ ומהעולם מצפות לאישור החוק שיאפשר עריכת ניסויי שטח הכרחיים לקידום הטכנולוגיות הנדרשות לנהיגה בטוחה ללא נהג אנושי.

החוק יאפשר ביצוע ניסויים ברכב עצמאי בכבישי ישראל ללא נהג, בנוסף למרכזי הניסויים בהם מקיימים הניסויים כיום, ויאפשר עליית מדרגה משמעותית בהיקף הניסויים ובפעילות המחקר והפיתוח של חברות טכנולוגיות מובילות מהארץ ומהעולם. רכב אוטונומי ללא נהג ישתלב כבר בשנים הקרובות במערך התחבורה הציבורית והשיתופית. בנוסף החוק יהווה מנוע צמיחה משמעותי לתעשיות ההייטק ולחברות התומכות בפיתוח מערכות לרכב אוטונומי.

סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור אמר: "זהו יום היסטורי לתעשיית מערכות הרכב המתקדמות ולכלכלה הישראלית בכלל. הרכב האוטונומי הוא מהתחומים הלוהטים והמתפתחים ביותר בעולם הרכב, ומהירות היא שם המשחק. בזכות מאמץ משותף הצלחנו להכניס את כל פרטי החוק לחקיקה הראשית, כך שאין צורך בחקיקה משנית ונוכל להתקדם לביצוע ניסויים בפועל ברכב אוטונומי ללא נהג כבר במחצית השנייה של 2022."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *