השפעת וירוס הקורונה על הכלכלה

על פי הניסיון עם נגיפים קודמים, כגון ה-SARS בשנת 2003, ההשפעות הכלכליות והפיננסיות מתמקדות בטווח הקצר

אם מגמת ירידות השערים בעולם תימשך בשל וירוס הקורונה לדוגמה, זה עשוי להפחית מעט את לחצי הייסוף. מכל מקום, רכישות המט"ח של בנק ישראל צפויות להימשך ואולי אף להתגבר לקראת חודש אפריל עם הצטרפות ישראל למדד האג"ח העולמי.
אם הפד יפחית ריבית, כפי שהשווקים מגלמים כעת, זה יעלה את הסיכוי שנראה הפחתת ריבית גם בישראל.
תחזית האינפלציה עומדת על 1.1% ל- 12 החודשים הקרובים. התחזית מניחה תרומה של 0.2% לאינפלציה מהעלאות מסים. העלאות המסים תלויות בהרכב הממשלה שתקום, וקיימת גם אפשרות ששר האוצר החדש יעדיף להותיר את יעד הגירעון ברמה גבוהה של כ- 3.5% מהתוצר.

גלובלי
חשש מהתפשטות נגיף הקורונה הסיני. הממשלה הסינית הכריזה על סגר ב- 16 ערים המאכלסות כ- 57 מיליון אזרחים, כך שאסורות הכניסות והיציאות ממקומות אלה. בהונג קונג הוכרז על מצב חירום לאומי. החשש מהתפרצות הווירוס הביא לירידות בשוקי ההון, בעיקר באסיה. מרבית מדדי המניות בסין ירדו בעשרה ימים האחרונים בשיעורים של כ- 5%. בנוסף נרשמה ירידה בתשואות לפדיון של איגרות החוב הממשלתיות. בלטה במיוחד הירידה בתשואות לעשר שנים בארה"ב, מ- 1.83% לפני כעשרה ימים ל- 1.68% בסוף השבוע האחרון.
מה צפוי הלאה בכלכלה ובשווקים? ארגון הבריאות העולמי טרם הכריז על מצב חירום, ומוקדם עדיין לקבוע מה מידת החומרה של הנגיף וכמה זמן ייקח עד לבלימת תהליכי ההידבקות בו. על פי הניסיון עם נגיפים קודמים, כגון ה-SARS בשנת 2003, ההשפעות הכלכליות והפיננסיות מתמקדות בטווח הקצר, ללא סימני השפעה בטווח הבינוני והארוך. התקווה היא שכך זה יהיה גם הפעם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *