השפעת משבר הקורונה על המשק הישראלי

הנזק העסקי בענפים הנפגעים גבוה משמעותית מהתועלת בקרב הענפים הצומחים במשבר

חברת דן אנד ברדסטריט מנתחת את ההשפעה של נגיף הקורונה על המשק בישראל: התפשטות נגיף הקורונה משפיעה על הסחר הבינלאומי שהינו מרכיב מהותי בפעילות של מספר רב של ענפים במשק, אשר מתבססים על יבוא או יצוא, וחשופים כעת לשיבושים מהותיים בפעילות העסקית.

ענפי התעופה והתיירות הינם החשופים ביותר (גל ראשון), וכוללים בין היתר חברות תעופה, בתי מלון, חברות תחבורה והסעות, מסעדות, אתרי תיירות ועוד. תחומים נוספים, המאופיינים בהתקהלות אוכלוסין (גל שני) חווים ירידה במכירות בהם קמעונאות (קניונים ומרכזי קניות), אולמות אירועים, חברות קייטרינג, הפקת אירועים ועוד.

לצד הענפים הרבים הנפגעים, ישנם תחומים שרושמים עליה בפעילות על רקע משבר הקורונה, בהם רשתות השיווק אשר רשמו בחודש האחרון עליה של עשרות אחוזים במכירות, כאשר מוצרים בקטגוריות מסוימות רשמו אף מעל 100% גידול.
עליה בהזמנות שליחויות דוגמת תן ביס ו-walt על חשבון הגעה פיזית למסעדות, רשתות הפארם סופר פארם ו-Be אשר מדווחות על מכירה מואצת של תכשירים הגייניים כגון מגבוני חיטוי, אלכוג'ל ועוד.

החשש בענף המזון הוא ממחסור במלאי על המדפים לקראת חג הפסח, לאור קצב הקניות הגבוה מצד הציבור, לצד הישארות צפויה של כ-1 מיליון תיירים ישראלים בחג הפסח (כמות היוצאים אשתקד לחו"ל סביב מועד חג הפסח, אשר עתה צפויים להישאר בארץ) – מצב בו הביקוש בענף המזון יהיה גבוה מההיצע (היצע הייצור המקומי אינו ערוך לייצר בתפוקות הגבוהות הנדרשות כעת, לצד שיבושים צפויים של יבואני מזון בפעילות יבוא סחורות מחו"ל).

תחום נוסף החווה עליה בביקושים בצד המשבר וההיערכות של חברות רבות לעבודה מלאה מהבית – חברות טכנולוגיה ושירותים למתן פתרונות העסקה מרחוק – חברות המספקות תשתיות תקשורת וניהול וירטואלי מאפשרות המשכיות עסקית עבור העסקים גם מחוץ למשרד, על מנת לאפשר המשך מתן שירות ולמזער את הפגיעה במהלך העסקים השוטף היכן שניתן. עם זאת, הנזק העסקי המצרפי בענפים הנפגעים מהמשבר גבוה משמעותית מהתועלת בקרב הענפים הצומחים במשבר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *