השר אלי כהן ביקר בחשאי בסודן לקראת חתימה על הסכם

במהלך הביקור, אשר קיבל את ברכת ארצות הברית, סיכמו הצדדים את נוסח ההסכם

שר החוץ אלי כהן ביקר היום (חמישי) בחרטום שבסודאן ביקור מדיני במטרה לקדם את חתימת הסכם השלום בין המדינות עוד השנה.

במהלך הביקור, אשר קיבל את ברכת ארצות הברית, סיכמו הצדדים את נוסח ההסכם. יצויין כי טקס החתימה צפוי להתקיים לאחר העברת השלטון בסודאן לממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה.

בביקור נפגש שר החוץ כהן עם נשיא מועצת המעבר הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן, ועם הצמרת המדינית במדינה.

הסכם השלום שעתיד להיחתם מגיעה לאחר שסודאן לחמה בעבר לצד מדינות ערב במלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים, סייעה בהעברת נשק לחמאס ונערכה בה ועידת חרטום של הליגה הערבית שקבעה את שלושת הלאווים: לא להכרה בישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא לשלום עם ישראל.

על פי התוכנית יתקיים טקס חתימה על הסכם השלום בעוד מספר חודשים, לאחר כינון ממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה.

יחד עם השר כהן השתתפו בביקור גם מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי, סמנכ"ל אפריקה במשרד החוץ שרון בר-לי, ראשת מש"ב (סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל במשרד החוץ) עינת שלאין והיועץ המשפטי של משרד החוץ ד"ר טל בקר.

בדיונים בין המשלחות העלה שר החוץ את הרצון הישראלי לסייע במאמצי הפיתוח של סודאן לטובת העם הסודאני במגוון תחומים אזרחיים בהם בטחון מזון, ניהול משאבי מים, חקלאות ועוד. שר החוץ כהן הציג בפני מארחיו תוכנית סיוע של משרד החוץ לסודאן אשר תתמקד בפרויקטים ובבניית יכולות בתחומי סיוע הומניטרי, טיהור מים ורפואה ציבורית

במשרד החוץ אומרים כי "שר החוץ כהן קידם את הסכם השלום עם סודאן עם ארה"ב ודן בנושא עם מזכיר המדינה בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן שנתנו את ברכתם והבטיחו את הירתמותם להשלמת התהליך".

בנחיתתו בארץ אמר השר כהן: "הביקור היום בסודן מניח את היסודות להסכם שלום היסטורי עם מדינה ערבית ומוסלמית אסטרטגית. הסכם השלום בין ישראל לסודן יקדם את היציבות האזורית ויתרום לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

עוד הוסיף כי "חתימת הסכם השלום תפתח פתח לכינון יחסים עם מדינות נוספות ביבשת אפריקה וחיזוק הקשרים הקיימים עם מדינות היבשת. הקשר של מדינות אפריקה עם ישראל הוא אינטרס משותף לנו ולמדינות היבשת. ישראל היא שותפה משמעותית, זה שנים רבות, בתהליכי הפיתוח במדינות אלו ובהתמודדות עם השלכות שינויי האקלים והאתגרים הכלכליים באפריקה".

לסיום אמר, "חרטום בירת סודאן מוכרת בישראל כמקום בו החליטו מדינות ערב על שלושת הלאווים ההיסטוריים: לא לשלום עם ישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא להכרה בישראל. אנחנו בונים עם הסודאנים מציאות חדשה בה שלושת הלאוים, יהפכו לשלושת הכנים: כן למשא ומתן בין ישראל לסודאן, כן להכרה בישראל וכן לשלום בין המדינות ובין העמים".

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. בחשאי?

    אם השר אלי כהן ביקר בחשאי בסודן למה כל העולם ואשתו יודעים על כך? איפה החשאיות פה לכל הרוחות?

    ח.א |
    הגב