השר וקנין על הנגשת מערת המכפלה: אין בעיה תקציבית אלא בעיה של אישורים לפעולה

ח"כ דיכטר: הוועדה קובעת שעד חג הפסח תהיה במקום מעלית

הוועדה הזמנית לענייני חוץ וביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) קיימה דיון מעקב בנושא הנגשת מערת המכפלה, בהשתתפות השר לשירותי דת, יצחק וקנין (ש"ס) וראש המנהל האזרחי, תא"ל בן חור אחוות.

כזכור, הוועדה קיימה דיון מהיר בנושא ב-28 באוקטובר 2018, בו אמר עוזר שר הביטחון להתיישבות כי מתקיים הליך מקצועי לבחינת חלופות הקירוי וההנגשה, וכי אין מניעה משפטית לקדם את הנושא, אך ההחלטה נתונה בידי הדרג המדיני. עוד אמר עוזר שר הביטחון כי יש ניסיון להגיע להסכמה משותפת עם הגורמים הפלסטינים, ובמידה ולא תושג הסכמה, מדינת ישראל תקדם את נושא ההנגשה באופן חד צדדי.

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, פתח את הדיון באומרו: "מגיעות לוועדה פניות רבות בנושא זה, ואני לא מכיר אתר חשוב כל כך עם בעיית הנגשה כה קשה. ניסינו גם אנחנו לקבל תשובות, וכינסנו את הדיון היום בכדי להבין מה המצב הקיים ומה ניתן להשיב לכל מי שמבקש להגיע למערת המכפלה ומתקשה לעשות זאת?".

ראש המנהל האזרחי: "אנו מנהלים מו"מ על סוגיית מערת המכפלה הרבה מאוד זמן, ולאורך השנים תהליך זה גם הביא הישגים בכל מיני פרויקטים שעשינו בתיאום עם הצד הפלסטיני – הקמת אוהל לאוכל, מערכת ניקוז מים, הקירוי ששודרג בתיאום לפני ארבע שנים וכעת רוצים להחליפו פעם נוספת, הפלסטינים מבקשים עכשיו להתקין מערכת כיבוי אש חדשה. כיום מתנהל מו"מ אישי, שאני מנהל ומוביל, למול גורם שהוסמך ע"י הרש"פ לנהל את הנושא בצורה מסודרת, ולא אפרט על הפרטים בדיון הפתוח. בהקשר הישראלי אנו דנים בשלושה פרויקטים: הנגשה באמצעות מעלית או מעלון, השירותים והקירוי. הסמכויות לבצע דברים במערת המכפלה הם של עיריית חברון, על פי הסכם חברון, ועל פי חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לממשלה – 'משיכת' הסמכויות הללו דורשת החלטה מדינית. במקביל למו"מ אנו מקדמים את התהליך שיאפשר את משיכת הסמכויות, אם יחליט הדרג המדיני, וכך קיבלנו חוות דעת משפטית לגבי הפקעת הקרקע הנדרשת ומקדמים את ההליך התכנוני והצעות המחיר לביצוע. אלה דברים שניתן לבצע לפני נקודת אל חזור של יציאה לפעולה חד צדדית, והמלצתנו כרגע היא לאפשר את המו"מ כי הנזק רב על התועלת בפעילות חד צדדית".

לשאלות חברי הכנסת מדוע לא מקדמים פתרון שאינו דורש הפקעת קרקע קבועה, השיב תא"ל אחוות: "בדקנו את האופציות הזמניות, שאינן מחייבות הפקעה, והן אינן מתאימות ואינן מכבדות את עוצמתו של המקום, מה גם שממילא התהליך כולו נדרש גם לשם פתרונות זמניים".

לשאלת חברי הכנסת אם אינו סבור שהפלסטינים מושכים זמן במשא ומתן, השיב תא"ל אחוות: " איני יכול לסתור זאת בוודאות, אך בשנים האחרונות זה לא כך, ומי שהיה ביישוב היהודי בחברון בשנים האחרונות רואה את כל ההתקדמות והשיפור – והכל קרה בתיאום דרך המו"מ. כיום המו"מ ממוקד ואינטנסיבי כתוצאה מההנחיות שקיבלנו. בעיניי לוחות הזמנים הם מספר שבועות למיצוי המהלך הנוכחי ואז החלטת דרג מדיני לאן הולכים".

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, סיכם: "אין לנו תשובות לעצמנו בסוגיה זו. כל מי שדיבר היום, משני צדי השולחן, דיבר באי נוחות, בשל החוסר בתשובה רצינית ומכובדת לנושא הנגישות. הדיון הזה אינו על מעמדה של מערת המכפלה, למרות ניסיונות של גופים בחו"ל לערער על כך, הרי שטר הבעלות שלנו על המקום כתוב בספר הספרים. לא יכול להיות שאנו לא מסוגלים לאפשר לכל מי שרוצה להגיע, יהודי ולא יהודי, מאמין ולא מאמין, למקום כמו מערת המכפלה, שאין עוררין שהוא מקום מהקדושים ביותר שיש לעם היהודי. המערה היא ישראלית-יהודית לכל דבר, עם כל הרגישויות. לפני 25 שנים עברנו שם אירוע קשה מאוד, הטבח של ברוך גולדשטיין, אשר יצר שם מציאות מאוד רגישה ומורכבת, אבל אי אפשר שאת המחיר על זה ישלמו אנשים מתקשים. הבנו שאין בעיה משפטית או תקציבית ונשארה רק הסוגיה הפרקטית, אבל אי אפשר לשים את הסיפור המדיני כולו על גבם של בעלי מוגבלויות או בעלי תשישות. זה נושא שלא יעזוב אותנו והוועדה קובעת לעצמה שעד חג הפסח תהיה במקום מעלית, ומכאן אנו גוזרים את לוח הזמנים לאחור. אם ראש המנהל האזרחי אומר חצי שנה מקסימום לביצוע, הוועדה תרצה לקבל תשובות מהמנהל ומהמל"ל עד סוף יולי, בכדי שתוכל לקיים דיון נוסף באוגוסט, במידת הצורך".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *