השר סמוטריץ' לא נכנע ללחצים שעלולים לעלות בחיי אדם

"יש איזה קמפיין שטחי ומגוחך ביומיים האחרונים שקורא לנו לפתוח את רכבת ישראל כאן ועכשיו"

"יש איזה קמפיין שטחי ומגוחך ביומיים האחרונים שקורא לנו לפתוח את רכבת ישראל כאן ועכשיו". כך מתחיל את דבריו שר התחבורה השר סמוטריץ'.

"אתמול היתה זו כתבת התחבורה, הרצינית בדרך כלל, של ערוץ 12, עמליה דואק, שביקרה את החלטתי לא לחזיר עדיין את רכבת ישראל לפעילות סדירה. והיום מצטרף אליה יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, במכתב פופוליסטי ושטחי, שמסתמך על כתבתה של דואק, ומגלה חוסר הבנה מוחלט לתהליכי העבודה של הרכבת, לצרכי המשק ולמפת הביקושים העדכנית לשירותי התחבורה הציבורית. בר דוד לא טרח כמובן לדבר איתי ולנסות להבין. מה שחשוב היה לו זה בעיקר לרוץ לתקשורת ולהצטייר, כרגיל, כמגן ציבור העובדים, בה בשעה שהוא עושה את ההיפך הגמור.

אז עם פופוליזם אין לי עניין להתעסק. אבל לכם, ציבור הנוסעים, אני כמובן חייב הסבר, ואת זה אנסה בע"ה לעשות בשורות הבאות.

כבר בראשיתו של משבר הקורונה זיהינו הזדמנות להאיץ מיזמי תשתית רבים שהתעכבו ולפעמים גם היו תקועים במשך שנים, תוך ניצול הסגר והתנועה הדלילה בכבישים ובתחבורה הציבורית בכלל. סיכמנו עם משרד האוצר על סכום גדול של 1.1 מילארד ש"ח למגוון רחב של מיזמים. חלק מרכזי בהם ברכבת ישראל.

רמת הביקושים לתחבורה ציבורית עדיין נמוכה, למרות הפתיחה המדודה של המשק, ובשלב הזה ניתן עוד לספק חלופות אחרות ולאפשר את המשך ביצוע העבודות.

בהתאם לכך קבענו ארבעה פרמטרים שעל בסיסם נבנה את תכנית החזרה של הרכבת לפעילות:

1. מספר המיזמים המבוצעים בכל קו, רמת החשיבות שלהם לרווחת הנוסעים, וההשלכות של המשך/עצירה שלהם בשלב הזה.

2. אבני דרך אפשריות לעצירה ולו"ז להשלמת השלב הנוכחי לכל מיזם.

3. רמת הביקושים הצפויה לכל קו.

4. היכולת לתת מענה חלופי בהיסעים מדמי רכבת בכל אחד מהקווים.

שקלול של ארבעת הפרמטרים האלה יקבע את תכנית החזרה של הרכבת לפעילות ויאפשר לנו להודיע לציבור איזה קו יפתח ומתי.

אנחנו מקווים מאוד להשלים את עבודת התכנון הזו עד סוף השבוע ולפרסם לציבור איזה קו יפתח ובאיזו מתכונת בדיוק.

חשוב לציין שגם כשהרכבת תיפתח הנסיעה בה תהיה כפופה להנחיות משרד הבריאות, בין היתר באשר לקיבולת המותרת בכל קרון, מה שמשפיע גם על כמות המשתמשים שהרכבת תוכל לתת להם שירות, וממילא גם על "המחיר" של המשך סגירה זמנית של כל קו ועל האפשרות להעמיד חלופה סבירה.

המחשבה השטחית לפיה עבודות בסדר גודל כזה מאפשרות סגירה או פתיחה של הרכבת מהיום למחר ללא כל היערכות וקביעת תכנית וסדרי עדיפויות מסודרת היא פשוט עצובה, ואם היא לא היתה עצובה היא היתה מעוררת גיחוך.

ומילה אחרונה כללית: הפתיחה ההדרגתית והנכונה של המשק ומה שמסתמן כ"שגרת קורונה" שמצפה לנו בתקופה הקרובה מציבה בפני התחבורה הציבורית שורה של אתגרים מסובכים. החל מהיכולת לפרוש מפת שירות סבירה תחת הגבלת קיבולת האוטובוסים, ובהינתן צי מוגבל של אוטובוסים ונהגים, עובר דרך שמירת בריאות הציבור והנהגים, וכלה באמון הציבור בבטיחות השימוש בתחבורה הציבורית גם במצב הנוכחי.

אני יכול להבטיח לכם שאנחנו עובדים על זה במשרד ברצינות רבה ובכובד ראש ולא חוסכים במאמץ כדי לתת לכם את השירות הטוב ביותר האפשרי במציאות הנוכחית. מי שעוקב אחריי בחודשים שבהם אני בתפקיד מכיר את החשיבות הרבה שאני מייחס לתחבורה הציבורית, וזה לא השתנה עקב משבר הקורונה. להיפך. זה רק נעשה מורכב ומסובך יותר ודורש מאיתנו השקעה, חשיבה ותקציב גדולים יותר, וכך אנחנו משתדלים לעשות. לא פופוליזם זול, כפי שיש מי שעושים, אלא ברצינות ואחריות רבה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *