התכנית של זנדברג למלחמה בדליקות

הממשלה אישרה היום (א)' את התכנית הלאומית של ראש הממשלה, נפתלי בנט, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, והשרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, להתמודדות ולמוכנות למול שריפות ענק, כחלק משינויי האקלים ומגמות ההחמרה של השריפות הצפויות בשנים הקרובות

הממשלה אישרה היום (א)' את התכנית הלאומית של ראש הממשלה, נפתלי בנט, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, והשרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, להתמודדות ולמוכנות למול שריפות ענק, כחלק משינויי האקלים ומגמות ההחמרה של השריפות הצפויות בשנים הקרובות.

במסגרת התכנית יוקמו איזורי חיץ ביישובים סמוכי ייער וחורש, שימנעו התפשטות שריפות ופגיעה בנפש וברכוש, כפי שקרה בקיץ אשתקד בהרי ירושלים. כמו כן, יתקיים שיתוף פעולה עם חיל האוויר בכיבוי אווירי וחיזוק מערך הכבאות בתכנית רב-שנתית. התכנית בהיקף של 155 מיליון ש"ח.

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "העולם כולו מתחמם בשל שינויי האקלים, ואירועי שריפות מהווים סכנת חיים של ממש. אנחנו לא מחכים לאסון הבא, אלא מקדימים תרופה למכה. התכנית הלאומית שגיבשנו תוסיף אזורי הפרדה במקומות רווי עצים, בהם קל לאש להתפשט, ובכך נמנע פגיעה בנפש וברכוש. אנחנו למודי ניסיון מאירועי השנים האחרונות, ומסתכלים במבט צופה פני עתיד איך ניתן לשפר את המוכנות לתרחישי אמת. כך נשמור על אזרחי ישראל".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב: "משבר האקלים מציב את המשרד לביטחון הפנים, בדגש על הרשות הארצית לכבאות והצלה לישראל, בפני אתגרים עצומים ולראייה אנו מתמודדים עם אירועי שריפות ענק בתדירות ובעוצמה של חווינו בעבר. ההחלטה שעברה היום היא קפיצת מדרגה משמעותית בהערכות של המשרד לביטחון הפנים וכבאות והצלה לישראל לאתגרים אלו".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "מדובר בצעד נוסף וחשוב ביכולת של ישראל להיערך נכון וטוב יותר לשינויי האקלים. האזור שלנו מאופיין באקלים חם ויבש, ומשבר האקלים צפוי להחריף מאוד את תכיפות ועוצמת השריפות בשנים הבאות. בהחלטת הממשלה שהתקבלה היום אנו מניחים את הבסיס להיערכות טובה יותר בנושא שריפות היער, תוך שמירה על המגוון הביולוגי והשטחים הפתוחים. מניעת שריפות והיערכות נכונה יותר של הישובים סמוכי היער הן הכרח במציאות של אקלים משתנה".

עיקרי התכנית:

– תכנית איזורי חיץ למניעת התפשטות שריפות: יוקם צוות בינמשרדי לביצוע תכנית לאומית להגנה על יישובים ומוסדות ציבור בסיכון מוגבר לשריפות, באמצעות איזורי חיץ, אזורים מסביב ליישובים ומתקנים אסטרטגיים שבהם צמחייה מדוללת, שבילי גישה לרכבי כיבוי וזמינות של מקורות מים. אלו מאפשרים למנוע התפשטות שריפות תוך צמצום הפגיעה בחיי אדם ורכוש. היות שכך, הם מהווים מרכיב מרכזי במניעת שריפות. התכנית תבוצע ביישובים הגובלים ביערות על פי סדר עדיפות שהוגדר בעבודת המטה שריכז המטה לביטחון לאומי (מל"ל).

התכנית תתוקצב ע"י משרדי האוצר, ביטחון הפנים, הגנת הסביבה, הפנים, החקלאות ורמ"י.

– שילוב צה"ל בשיפור מערך הכיבוי האווירי של מדינת ישראל: יוקם צוות מנכ"לים ייעודי לנושא. מנכ"ל משרד הביטחון ומנכ"ל משרד לביטחון הפנים, יגבשו דרכים לשילוב חיל האוויר במאמץ הכולל.

– בחינת חלופות נוספות להתמודדות מהירה ומצילת חיים עם שריפות, בהן: שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, קידום הסברה להעלאת מודעות למניעת שריפות, יישום טכנולוגיות חדשות בתחום המחקר ואיסוף המודיעין לחיזוי אירועי שריפה, חיזוק המערך הלוחם ברשות הארצית לכבאות והצלה ועוד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *