התפילה במרפסות, מסכנת חיים

זה לא רק איבוד צורת התפילה, אלא גם איבוד צורת האדם. זו אצילות? האם זו התנהגות אנושית ראויה? קשה להאמין שחז"ל ציוו על סגנון כזה, של עמידה במרפסות ותפילה בצעקות. עצם המעמד הזה נוגד את כל הנלמד על כבוד האדם במוסר היהודי. זו בוודאי אינה אצילות, ולא עדינות של בן תורה. כל המעמד הזה משונה, ולא עושים דברים משונים. אם אי אפשר להתפלל במניין, אז אי אפשר. הטור של דב הלברטל

נראה לי שיש להתנגד לאופנת התפילה במניין במרפסות, זו שפשטה בעקבות איסור התפילה בבתי כנסת בעקבות הקורונה. זו לא צורה של תפילה, זה לא צורת האדם, ויש בה כדי סיכון חיים.

בכל שכונה חרדית ודתית לאומית, בכל רחבי הארץ, קמו מאות ואלפי מניינים המתנהלים בין מניין או יותר אנשים העומדים במרפסות. מניין מחודש זה, חוצה מגזרים, ומקיף אלפי מתפללים. הוא לכאורה פתרון לבעיית התפילה במניין, שנמנעה בגין מגבלות הקורונה.

אפשר להבין את המוטיבציה לכך. זו דרך חוקית, גם בתנאי ההסגר של הקורונה, להתפלל במניין, לשמוע קדיש וקדושה, חזרת הש"ץ, ברכת כהנים וקריאת התורה. בפרט בשבתות ובימים טובים. והרי כולם כל כך רגילים ושוחרים את התפילה במניין, שהיא דבר גדול.

סוג המניין הזה, עורר פולמוס גדול בהלכה, האם ניתן לצרף עשרה אנשים ולמעלה, העומדים כל אחד ברשות נפרדת. השאלה היא, אם ניתן להסתמך על פסק המשנה ברורה שבשעת הדחק ניתן לצרף אם רואים זה את זה, או כפי הפרי מגדים ואחרים שיכולה להתעורר בעיה בעמידה יחידנית, קל וחומר ברשויות נפרדות.

אבל לא זו הבעיה העיקרית. התפילה במרפסות היא זלזול ובזיון לעצם מעמד התפילה. כך לא עומדים להתפלל בפני מלך. כך לא עומדים להתפלל בכלל. זהו איבוד צורת התפילה. הרי לא מדובר בשעת שמד, שצריך למצוא כל הצדקה לקיים תפילה במניין. איך זה נראה שעומדים במרפסות וצועקים? זה כבוד לתפילה?

זה לא רק איבוד צורת התפילה, אלא גם איבוד צורת האדם. זו אצילות? האם זו התנהגות אנושית ראויה? קשה להאמין שחז"ל ציוו על סגנון כזה, של עמידה במרפסות ותפילה בצעקות. עצם המעמד הזה נוגד את כל הנלמד על כבוד האדם במוסר היהודי. זו בוודאי אינה אצילות, ולא עדינות של בן תורה. כל המעמד הזה משונה, ולא עושים דברים משונים. אם אי אפשר להתפלל במניין, אז אי אפשר.

ועוד שהתפילה הזאת מחלישה מאוד את עצם הגזירה, ויש בה כדי לסכן חיים. כי הרי לרבים אחרים אין אפשרות לתפילה כזו במרפסות. ואלפים רבים אלו, עיניהם כלות להתפלל במניין, כשהשכן שלידו מתפלל במניין, והוא נדרש להתפלל ביחידות. וכי למה ייגרע חלקם?

התוצאה היא שרבים יבואו להפר את החוק ואת ההלכה, מתוך קנאה במתפללי המרפסות. הן בכך שיצאו מביתם לעמוד מתחת למרפסות, שלא כפי הנדרש בתנאי ההסגר, או בקיום מניינם מחתרתיים בבתים או אפילו במקומות פתוחים. וכך קורה בפועל. ועוד איך. מניינים כאלה למאותיהם.

והרי חז"ל גזרו במקרים קיצונים, כי הכירו את נפש האדם. ולכן גזרו שלא יקרא לאור הנר גם כשהנר מעל עשר קומות, ולכן בטלו אפילו מצות עשה של שופר ולולב לכלל ישראל, לדורות, בגלל שיהיו אולי כמה שיוציאו לרשות הרבים כדי ללמוד את אופן קיום המצוה.

כשם שמקבלים שכר על הדרישה, כך יש לקבל שכר על הפרישה. תפילה המרפסות, מלבד שיש בה איבוד צורת התפילה והאדם, עלולה לגרום חלילה להתפשטות המגפה, ולסכן חיים רבים. האחריות תהיה מוטלת על שוחרי תפילת המרפסות.

12 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. צודק

    לשם שינוי אני מסכים עם הרב הלברטל,
    זו באמת לא צורת תפילה, ברור לחלוטין שאנשים מתקשים להפסיק להתפלל במניין,אולם האם ישנה הצדקה לתפילה בקול גדול ( והמחמירין גם מביאים. רמקול) להעיר את כל השכנים??
    מלבד שלעיתים לא כולם רואים אלו את אלו ויש כאן אמן יתומה וכו'
    ובעיניי ראיתי שכאשראחד השכנים לא שומע טוב הוא יורד למטה וכן עוד שכנים, ולא מתפללים כפי הכללים.
    צריך להבין,הקב"ה רוצה שנתפלל ביחידות!
    קשה להבין זאת אולם זאת המציאות!
    ן

    שימי |
    הגב
  2. החלק הראשון הזוי, החלק השני נכון

    החלק הראשון שזה לא צורת תפילה הזוי (אבל כל מקרה לגופו כמובן).
    החלק השני שזה מחליש את התקנות ומסכן חיים כי אחרים מפרים את ההוראות בחושבם "למה ניגרע ממתפללי המרפסות" נכון בהחלט.

    שלמה |
    הגב
  3. דוב הלברטל אדם נטול שכל..

    בן אדם כמוך שרק יודע להתריס כל דבר שעושים חבל שנותנים לך במה

    נפתלי |
    הגב
  4. גיבובי שטויות

    כרגיל דב הלברטל מגבב את שטויותיו בכמויות , אם הייתם מקבלים שקל על כל קילו של שטויות של דב , הייתם עשירים כקרח.
    הנהלת אקטואליק אני מתחנן בפניכם תעיפו אותו מכאן, אתם אחלה אתר חוץ מזה שכל קצת זמן צצה לה עוד כתבה עלובה ומגעילה של דב , נמאס מזה.

    שלמה |
    הגב
  5. דעה מכבדת אך מאוד מסוימת

    הרב הגאון דב הלברטל נכבד מאוד בעיני, מעולם לא ראיתיו באופן אישי אך

    קראתי את מאמריו ובידוע ששימש ת"ח באופן הנעלה ביותר ואף חשוב היה בעיניהם.

    אולם לענינינו בטוחני כי דעתו הנ"ל מושפעת מעצם אישיותו ואף בלא להכירו בטוחני כי
    מקומו קבוע בביהמ"ד, טליתו מקופלת למשעי בסוף התפילה, החליפה עומדת במקומה המדויק ולפני ביתו מוסדר לו מקום חניה אשר אין מי מהשכנים שיהין לחנות במקומו הקבוע
    דעה זו יפה ליוצאי גרמניה אך לא לקיבוץ גלויות החפצים לעשות רצון קונם גם מתוך קיבוץ מרפסות ומתי אם לא לעת כזאת התכוון מרנא המשנה ברורה שניתן לסמוך בעת הדחק
    ולענין אלו המקיימים מנינים מחתרתיים שלא ברצון חכמים הרי אך טבעי הדבר שכשם שקיימת קיצוניות מהצד האחד להתפלל בבית ש ל א ב נ י ג ו ד ל ה ל כ ה שאותה מייצג הרב דב הלברטל כך קיימת הקיצוניות השניה וד"ל.
    בברכת חג שמח ושנצא מאפליה לאורה
    הכותב הוא אחד העוקבים אחר ראיונותיו של הרב לאורך השנים.

    ו |
    הגב
  6. צודק ...

    דובי,אתה צודק זה לא צורת תפילה,הייתי פעם בכותל היה שמה סליחות כולם צעקו….זה לא צורת תפילה
    הייתי פעם בבעלז בראש השנה.. איזה צרחות.. זה לא צורת תפילה

    באמת אתה צודק ..בגמרא כתוב שצריך להסיר את הסכין מהשולחן בברכת המזון בגלל שפעם אחת היה חסיד שהרג את עצמו מרוב צער …
    אבל אם החסיד היה הורג משהו אחר לא היינו עושים תקנות בשביל משוגעים…. אם לכמה משוגעים אין מנין זה בטח לא סיבה לבטל את כל המניעים של העולם…

    פיני |
    הגב
  7. חובה אדירה לקרוא את התגובה

    ויאמר ה' אל השטן מאין תבוא. ויען השטן את ה' ויאמר: משוט בארץ ומהתהלך בה ויאמר ה' אל השטן השמת ליבך אל עבדי בני אהובי כי אין כמותם בארץ תמים וישרים יראי אלוקים אשר גם בעידן הטכנולוגיה שהכל נעשה מהבית בלחיצת כפתור, עדיין מקפידים הם לצאת מביתם וללכת לבית הכנסת, להתפלל במניין ולשמוע קריאת התורה
    ויען השטן את ה' ויאמר: החינם יראים אלוקים מקום נוח הוא להם, ממוזג ויפה עם פינת קפה ואוצר החכמה וקצת להימלט מהמולת הבית, וגם פוגשים הם מכרים, בעיני ראיתי בעיני שטן שלי איך הם מחליפים סמול-טוק במבואות בנין בית הכנסת.
    ויאמר ה' אל השטן: אם כן לך נסה אותם באופן שלא יהא להם כל זאת ובעיני תראה כי עדיין דבקים הם להתפלל במנין ולשמוע קריאת התורה. ויצא השטן מעם פני ה' ויעש מעשה שטן ויביא נגיף בכל הארץ ויסגור דלתות בית המדרש, ועדיין יצאו בניו של מקום ויתכנסו במדרכות ובחצרות ובכל אופן הראוי להתפלל במנין ולשמוע קריאת התורה.
    ויאמר ה' אל השטן: השמת ליבך אל עבדי בני אהובי כי אין כמותם בארץ תמים וישרים ויראי אלוקים ועוד מחזיקים בתומתם להתפלל במנין ולשמוע קריאת התורה ויען השטן את ה' ויאמר: נו מילא, סך הכל די נחמד להם להתקבץ בחוצות, האביב בא ותיכף מזכירים מוריד הטל. ויאמר ה' אל השטן הנה הרחובות בידך אך את בתיהם שמור. וילך השטן
    וידבק הנגיף איש ברעהו ויטל על הרחובות סגר ובליל שימורים אף הטיל עוצר ויהפוך שמש אביב לרוח סתיו וישא עבים וימטר מטר, ועדיין יצאו בניו של מקום ויעמדו איש בגזוזטרתאו(מרפסת בלע"ז) גגו וקרפיפו ויביטו מרחוק איש אל עבר רעהו ויצעקו בקול גדול עדי ישמע איש קול חבירו ויחדיו ישמעו עשרה קול הקורא. ויצעקו אל ה' מקירות ליבם ויאמרו גם את הטוב נקבל מאת האלוקים ואת הרע לא נקבל, ויוסיפו אומץ להתפלל במנין ולקרוא קריאת התורה במועדו ולא השביתו מליבם שמחת החג.

    ותעל שועתם אל האלוקים ויהפוך תוגתם לשמחה ותעבור הרינה במחנה וישובו ברננה ברוב עם להינשא יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם וירוממוהו בקהל עם ובמושב זקנים
    יהללוהו בב"א.

    בדיל 0548453766 |
    הגב
  8. כל גדולי הפוסקים שנדרשו לעניין לא הבינו מה שהרב הגאון הזה מבין בגדלותו בתורה

    מתייחס לחלק הראשון
    וכמובן לא לחלק המסכן שאנשים יורדים מבתיהם שזהו ויכוח בפני עצמו

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  9. גם עוד גם פוסק לפי כללי ביהמ"ש הרי הוא עו"ד? גם דברן גדול ואיפכא מסתברא לא אתפלא אם הוא עצניק

    גם עוד גם פוסק לפי כללי ביהמ"ש הרי הוא עו"ד? גם דברן גדול ואיפכא מסתברא לא אתפלא אם הוא עצניק

    דוד שמואל |
    הגב
  10. זו בדיחה כל אחד במרחק ובגובה שונה זו לא הצתרפות למניין . כי אין מניין

    מלכתחילה. ומכל מקום יש בזה אמן יתומה בקדיש,

    בני |
    הגב
  11. זהו צורת תפילה ועוד איך

    כמו שידוע בשם החזון איש שאדם שהולך עם כובע מקומט בשבת, זהו כבוד שבת שעושה כן מחמת איסור שבת
    כך ברור שאדם שצועק במרפסת כיון שרוצה ומשתוקק להתפלל במנין, זהו רצונו של מקום וכך הוא אוהב את זה.
    כן פשוט כביעתא בכותחא.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב