התרופה שתרפא או תמית אתכם מהקורונה

הנשיא טראמפ ממליץ עליה, מדינת ישראל הזמינה מיליוני כדורים

ד"ר דידייה ראול, בן 68, מומחה למחלות מדבקות, הפך לנושא הדגל של רעיון השימוש בתרופה הידרוקסיכלורוקווין (HCQ) או כלורוקווין (גרסה מעט שונה של ה-HCQ) לטיפול בחולי הקורונה. זאת למרות שעד כה אין ראיות שהיא בכלל יעילה.

הרופא זוכה לאהדה לא קטנה בקרב מנהיגי עולם בהם נשיא צרפת עמנואל מקרון והנשיא דונלד טראמפ אשר כבר החל להמליץ לאזרחים להשתמש בהידרוקסיכלורוקווין לטיפול בקורונה – בניגוד לחוות-הדעת של יועציו, שאומרים כי מחקרי היעילות של התרופה עדיין קטנים מכדי להוכיח שהיא בטוחה ואפקטיבית לטיפול בחולי קוביד־19.

בישראל בינתיים הודיע משרד ראש הממשלה כי לאחר מאמצים רבים נחתו בסוף השבוע בישראל 2.4 מיליון כדורי כלורוקווין וטונות רבות של חומר גלם לייצור עצמי של התרופה. על מבצע הרכישה המסיבי חתומים משרד ראש הממשלה וראש המוסד, אך גורמים במשרד הבריאות טוענים כי המשרד הוא שעומד מאחורי ההמלצה לרכוש את התרופה – כדי שבמידה ותוכח יעילותה, יהיה בנמצא מלאי זמין גדול שלה לפני שתחל ההתנפלות העולמית.

ד"ר ראול טוען כי רופאים וממשלות צריכים להשתמש בתרופה הזו באופן נרחב ולא להמתין לניסויים קליניים רציניים. לדבריו: "היעד שלנו כרופאים הוא לשפר את מצבם של חולים".

מנגד, אלה שממליצים על גישה זהירה יותר מזהירים כי לתרופה יש תופעות לוואי רציניות ולעתים קטלניות, בייחוד בחולים עם בעיות לב.

ד"ר ראול מצידו, ממליץ על שימוש בתרופה בשלב מוקדם של המחלה לפני שנגרם נזק רציני לריאות של החולה.

עובדה מצערת שכן ידועה היא שהשימוש בתרופה הזו בעולם הוביל לכמה מקרים של הרעלה ולפחות למקרה מוות אחד בעקבות כך שהיא אושרה לרכישה ברשתות פארם. ד"ר ראול אומר כי התחיל להשתמש בהידרוקסיכלורוקווין לטיפול בחולים אחרי שראה מחקרים סינים שמצאו שהתרופה הרגה את נגיף הקורונה החדש במבחנות מעבדה.

במקביל, עם התרחבות השימוש בתרופה הזו, בצרפת גדל גם מספר הדיווחים על תופעות לוואי.

בשבועיים האחרונים, "מרכז המעקב אחרי בטיחות התרופות" בצרפת קיבל דיווחים על יותר מ־50 מקרים שבהם חולי קוביד־19 פיתחו בעיות לב רציניות בעקבות לקיחת התרופה, לפי גורם במרכז. שבעה מהחולים הללו סבלו מאוטם שריר הלב, וארבעה מהם מתו לפי נתוני המרכז. ברוב המקרים, בעיות הלב היו קשורות ישירות בשימוש בתרופה.

בארה"ב ובצרפת המחקרים שבודקים את יעילות התרופה במניעה או טיפול בנגיף הקורונה בקרב בני אדם נמשכים, אך התוצאות ייוודעו רק בעוד מספר שבועות או חודשים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *