התרחיש הגרוע ביותר שעלול להתרחש בעקבות המוטציות החדשות

כל מה שרציתם לדעת על המוטציות החדשות

האם החיסון יעיל כלפי המוטציות שהתגלו? ד"ר קובילר משיב לשאלות חדשות 12 ומסייכג: "חשוב לזכור שהחיסון לא יעיל במאה אחוז ללא קשר למוטציות, המחקרים מצביעים על 95 אחוזי יעילות, כלומר אחד מכל עשרים בני אדם עדיין עלול להידבק, גם אם חוסן. המוטציות שמתגלות יכולות לפגוע באפקטיביות החיסון, אך זה לא אומר שיעילותו תרד ל-0%, אלא תפחת למשל ל80% יעילות".

איך נוצרו המוטציות מלכתחילה?

מחקרים שנעשו בבריטניה מעלים כי השינויים בנגיף החלו ככל הנראה אצל אנשים שסובלים ממערכת חיסונית חלשה: "ההערכות בקהילה הרפואית הן שהמוטציות האלו התפתחו אצל אנשים שהם מדוכאי חיסון ומשם החלו להתפשט הלאה. ככל שהנגיף מתפשט יותר, יש סיכויים שהוא יצבור עוד ועוד מוטציות".

על השאלה האם ייתכן שנגלה מוטציות חדשות בקרוב?הוא משיב: "התשובה היא כן, כמות השינויים לנגיף היא ענקית. מעולם בעבר לא נעשתה כמות מחקר וריצוף גנטי מעמיק של וירוס כפי שנעשה השנה עם נגיף הקורונה. העולם חוקר את הנגיף הזה כפי שמעולם לא נחקר אף נגיף אי פעם. בתוך כך, נגיפים כל הזמן משתנים ואם נבצע בדיקות לאנשים חולים שנדבקו באותו הנגיף נגלה שאין שני נגיפים זהים זה לזה. ככל שמסתכלים יותר מקרוב מגלים יותר ויותר שינויים. הכלים המדעיים מאפשרים לנו לזהות את המוטציות בשלב מוקדם יחסית ולתהות האם הם מהווים שינוי שדורש התערבות, בעוד שבעבר לא היה לנו את הטכנולוגיות לעשות את זה".

לסיום הוא מציג את התרחיש הגרוע ביותר שעלול לקרות בעקבות התפשטות המוטציות השונות, "תרחיש האימים העיקרי הוא מעבר של הנגיף לבעל חיים אחר (חורפנים, חתולים וכ"ו). הנגיף עלול לעבור שינוי משמעותי בעקבות "ראקומבינציה" (שחלוף) עם נגיפים אחרים, שנמצאים בגופם של בעלי החיים הללו, ולאחר מכן הדבקה חוזרת לבני אדם. במקרה כזה אנחנו מדברים על נגיף חדש לחלוטין, בדומה לנגיף covid-19 מעטלפים, וכפי שקרה לפני עשור עם שפעת החזירים – שיכול להתחיל את כל הסיפור מההתחלה".‎

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *