ועדת החינוך קוראת לארגוני המורים ולארגוני ההורים להשבית את מערכת החינוך במחאה על המשבר בחינוך המיוחד

בשם חברי ועדת החינוך התרבות והספורט, ח"כ יעקב מרגי, יו"ר הוועדה, קרא לארגוני המורים ולארגוני ההורים להשבית את מערכת החינוך, ולהודיע על אי פתיחת שנת הלימודים תש"ף כמחאה על המשבר בחינוך המיוחד. גאולה ציטרינוביץ', נציגת הסתדרות המורים, אמרה כי נוכח הבעיות הקיימות בחינוך המיוחד, ארגונה יכריז על סכסוך עבודה ויצטרף להשבתה.

בישיבה שהתקיימה הבוקר הסביר דודי מזרחי מנהל אגף התקציבים במשרד האוצר, כי קיים גידול במספר התלמידים בחינוך המיוחד. "לשנת תש"ף הוקצה תקציב עבור גידול טבעי בסך 360 מיליון ₪, אך היקף הצרכים כפי שעולה מוועדות ההשמה והשילוב, גדול באופן משמעותי. הגידול בא לידי ביטוי בפער של 350 מיליוני ₪ בהשוואה לסכום שהוקצה על ידי המדינה לגידול הטבעי. מדי שנה אנחנו מציפים את הדרישות לגידול במערכת בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל. השנה , בניגוד לשנה הקודמת, בגלל שנקלענו למערכת בחירות בחודש אוגוסט, ואנחנו בממשלת מעבר, התקציב אינו משקף את תש"ף. השנה, בניגוד לשנים עברו, אין באפשרותנו לאשר כל דבר שנוגע לתקציב 2020 ואנחנו נמצאים במבוי חסום עם האוצר. אנחנו מנסים לייצר פתרון, אבל השיח של האוצר הוא כרגע שהם אומרים לנו "תסתדרו עם מקורותיכם". אם אנחנו נצטרך לפתור את הבעיה מהמקורות הקיימים נאלץ להפחית את רמת השירות לכלל מערכת החינוך ואנחנו לא רוצים לעשות את זה". מזרחי גם התייחס לחוסר השוויון בין הילדים הלומדים בגנים של החינוך המיוחד בזרם המוכר שאינו רשמי לבין אלה הלומדים בחינוך הממלכתי, ואמר כי "נכון לעכשיו תקציב 2020 לא כולל את השוואת התנאים. בנוסף, משרד החינוך לא מוסמך לקבל החלטות הנוגעות לשכר העובדים". עוד אמר כי עבור הסייעות הרפואיות, משרד הבריאות לא מעביר את חלקו כפי שסוכם. לדברי מזרחי, לפני שמונה שנים היקף ההוצאה עבור סייעות רפואיות עמד על חמישה מיליון ₪ ואילו הצפי לשנת תש"ף הוא כ- 300 מיליון ₪.

יו"ר הועדה ח"כ יעקב מרגי קרא למשרד האוצר לקזז את התקציב עבור הסייעות הרפואיות בסך 80 מיליון ש"ח מתקציב משרד הבריאות, אך ליאור בראון, נציגת משרד האוצר בדיון, אמרה כי מדובר בסוגיה שהיא לפתחו של משרד הבריאות.

גאולה ציטרינוביץ', נציגת הסתדרות המורים: "הסתדרות המורים השתתפה בכל הדיונים שהתקיימו בוועדת החינוך בנושא הרפורמה בחינוך המיוחד. אנו דורשים לדחות את הרפורמה כי המערכת אינה מוכנה לשינוי הארגוני. עד היום לא נעשתה הכשרה של צוותי ההוראה, המורים אינם יודעים כמה תלמידים מהחינוך המיוחד ישולבו בכל כיתה, והם אינם מכירים את צרכי הילדים. בנוסף, חסרים מאות עובדי הוראה ומטפלים פרא רפואיים. אנחנו מכריזים בעצם על סכסוך עבודה, ונצטרף להשבתה של המערכת, בטח לאור מה שנאמר כאן".

עו"ד הדס ארנון מאלו"ט: ידענו שיהיה גידול במספרם של הילדים האוטיסטים המאובחנים – זה לא דבר חדש. לכן היה צריך להיערך מראש גם מבחינה תקציבית. אנחנו באלו"ט רואים בזה משבר לאומי וקוראים לממשלה למצוא את התקציבים כדי שכל התלמידים יקבלו את השירותים להם הם זכאים על פי חוק".

עו"ד רויטל לן כהן מקואליצית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים: "הגידול הוא לא רק בגידול טבעי, אלא גם בייאוש של הצוותים מהילדים והשילוב. בכל מקרה, יש השבתה למאות ילדים בחינוך המיוחד בכל תחילת שנה. ההתנהלות של המשרד שנוקט במדיניות של דום שתיקה היא בלתי נסבלת ובלתי מקצועית. ממשלת מעבר היא לא הפתעה וגם ספטמבר הוא לא הפתעה. אנחנו קוראים לפרק את אגף החינוך המיוחד ולהכליל את ילדי החינוך המיוחד תחת החינוך הרגיל".

בישיבה השתתפו חברי כנסת מכל סיעות הבית שקראו למשרד החינוך ולמשרד האוצר למצוא פתרון לבעיות בחינוך המיוחד.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי סיכם את הישיבה: "הוועדה רואה בחומרה את אי – התערבות משרד האוצר בנושא המשבר בחינוך המיוחד, תוך שמשרד האוצר בוחר לעמוד ולהשקיף כצופה מן הצד על משבר תקציבי זה.

הוועדה רואה בחומרה את התעלמות משרד הבריאות מתקצוב הסייעות ע"פ מחויבותו בהחלטת הממשלה, לא יתכן שבמקביל משרד הבריאות ממשיך לאשר סייעות לתלמידים למרות שאינו מעביר את חלקו בתקצובן.

לאור זאת ובהעדר פתרון, אני קורא לכלל הארגונים: ארגוני המורים, ארגון ההורים וארגונים לחינוך מיוחד, לשלב ידיים ולהשבית את מערכת החינוך הכללית, ולא לפתוח את שנת הלימודים לכלל תלמידי מערכת החינוך. תלמידי החינוך המיוחד הם הילדים של כולנו, לעיתים ביטולה זהו קיומה"!

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *