בשורה לצרכנים החרדים: נציג ישראל ביתנו החריג מספר מוצרים מגזירת השתייה המתוקה

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר אישרה את המס על המשקאות הממותקים תוך החרגת מיץ ענבים ומשקאות נטולי סוכר

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (יום ג') את הצו המטיל מס על משקאות מתוקים וממותקים. הצו, שעליו חתם שר האוצר אביגדור ליברמן באוקטובר האחרון, ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022. הצו מטיל על משקאות עם 5 מ"ג סוכר ל-100 מ"ל ומעלה מס קנייה של 1 שקל לליטר משקה, 6 שקלים לליטר תרכיז, ו-6 שקלים לק"ג אבקה. על משקאות עם פחות מ-5 מ"ג סוכר ל-100 מ"ל, מיצי פירות ומשקאות עם ממתיק שאינו סוכר – יוטל מס קנייה של 0.7 שקל לליטר משקה, 4.2 שקלים לליטר תרכיז ו-4.2 שקלים לק"ג אבקה.

בנוסף, כולל הצו מס על המלאים המצויים בידי הסוחרים מעל לגובה של 10,000 שקלים מס. עלפי החלטת הוועדה היום, הוחרגו מהצו מיץ ענבים ומיץ לימון שכמות הסוכר בו נמוכה מ-5 מ"ג ל-100 מ"ל. ההחלטה צפויה להגדיל את הכנסות המדינה ממסים בכ-380 מיליון שקל בשנה.

הטלת המס על משקאות מתוקים וממותקים נועדה לסייע במאבק בתופעת השמנת היתר, שהחמרתה בשנים האחרונות גורמת לנטל כבד על שירותי הבריאות ופוגעת בבריאות הציבור. על פי נתוני משרד הבריאות, משקאות מתוקים וממותקים אחראים ל-30%-40% מצריכת הסוכר המוסף (שאינו מצוי במזון באופן טבעי), ומחקרים מלמדים כי מיסוי משקאות אלו עשוי להביא להפחתת הצריכה שלהם ולשיפור ניכר בבריאות הציבור בטווח הארוך. בהחלטה למסות את צריכתם של משקאות אלו, מצטרפת ישראל לשורה של מדינות נוספות, בהן פינלנד, בריטניה, מקסיקו, הונגריה וצרפת.

עם אישור הצו אמר ח״כ קושניר: ״כולנו ראינו את הקרקס שנעשה פה בשבועות האחרונים סביב מיסוי משקאות ממותקים מצד לוביסטים וחברות המשקאות. למרות זאת, לא נכנענו ללחצים ולפופוליזם והעברנו צו שמטרתו אחת ויחידה: שמירה על בריאותם של ילדינו.״

לדבריו, "המצב הקיים, של התעלמות מכמויות הסוכר האדירות שנכנסות לגופם של הילדים שלנו – מסתיים היום! אי אפשר לטמון את הראש כבת יענה ולהתעלם מאחוזי חולי הסוכרת המטורפים שיש היום במדינה. מכך שכל ילד שלישי עתיד לחלות במחלה. מכך שכ-30% מהוצאות קופות החולים הן על טיפול בחולי סוכרת."

עם אישור הצו, הממשלה הציגה תכנית של 80 מיליון ₪ למניעת תחלואה בסוכרת ובהשמנת יתר ועידוד צריכת משקאות בריאים.  עוד 40 מיליון ₪ לקופות החולים לצורך טיפול ומניעת המחלה. כך שיוקצו סה״כ 120 מלש״ח.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר בדיון כי "מישהו הבטיח לאוצר 380 מיליון שקל ממס השתיה המתוקה ומכאן ואילך הכל באטימות, אין קשב ואין היגיון. חבל שדווקא בדבר שכולם בעד, אתם מתנהלים ככה. כולם רוצים להרגיל את הציבור לשנות הרגלי צריכה ולאכול דברים בריאים יותר, אבל לא זאת הדרך. בחינוך אוכלוסיה לא עובדים באבחת חרב, זה לא יילך, צריך להפוך את המס לדיפרנציאלי, ללכת בהדרגה ולהטמיע את השינוי עם הזמן".
יו"ר ועדת החוקה לשעבר, יעקב אשר אמר, "המס נולד בחטא, המטרה איננה בריאות אלא הכסף, וזו הבעיה. תארו לכם גזבר עירייה שיבוא לראש העיר ויאמר לו 'הקופה בגירעון, בוא נגדיל קנסות חניה', הרי זה פשע. מס יכול לבוא אם הוא נולד מצורך אמיתי, לא משיקולים כלכליים. אבל זה מה שקורה כאן, מישהו התחייב למשרד האוצר על 380 מיליון שקל ומכאן ואילך הכל באטימות, אין קשב ואין היגיון, לכן כל הדיונים פה עקרים וחסרי תוחלת".

 

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *