ותכריע הרבנית: מה התבשל מאחורי הקלעים בחצר סדיגורא? אלי ביתאן

קרוב לשעת חצות הלילה מתפרסם מכתב החתום על ידי הרבנית עצמה, אשתו של הרבי המנוח, ובו היא קובעת סדר חדש: הבן הגדול מש"י יהיה רבי בירושלים, הבן השלישי יהיה רבי בלונדון, והבן החמישי – שיע'לה שלנו, אותו הועיד הרבי הקודם לרשת את הכל – יקבל רק את החצר בבני ברק

עדכון דרמטי מחצר הקודש סדיגורה: רגע לפני שמינויו של הרבי הצעיר בן ה-24 יצא לדרך, החליטה הרבנית האם להתערב בעצמה ולשנות את מהלך העניינים.

כזכור, צוואת האב שלא הוקראה במהלך ההלוויה והשבעה ציוותה להוריש לשיעל'ה הצעיר את הנהגת החצר, והזהירה את כל האחים לציית להוראה זו. אך הציווי הזה לאחים, אינו כולל את הרבנית האם, שהחליטה להפר אותה בריש גלי.

בשעות הצהריים אתמול הודלף לציבור הרחב נוסח הצוואה המלא, חתום על ידי האדמו"ר המנוח ושניים מדייני חסידות צאנז שנועדו להבטיח את כשרותה. אין בכך צורך אמנם, כי אף אחד לא ערער על כשרותה ועל כשירות הכותב – אך עצם ההדלפה של הנוסח הפנימי מעידה על כך שמשהו מתבשל מאחורי הקלעים. ואוהו מה שהתבשל.

קרוב לשעת חצות הלילה מתפרסם מכתב החתום על ידי הרבנית עצמה, אשתו של הרבי המנוח, ובו היא קובעת סדר חדש: הבן הגדול מש"י יהיה רבי בירושלים, הבן השלישי יהיה רבי בלונדון, והבן החמישי – שיע'לה שלנו, אותו הועיד הרבי הקודם לרשת את הכל – יקבל רק את החצר בבני ברק. דרמה היסטורית שלא היתה מעולם בתולדות החסידות – הרבנית מכריעה על גורל החסידות.

ומי זו המושכת הנוספת בחוטים? הרבנית שרה, בתו של המיליונר הלונדוני משה חיים פלדמן שהונו מוערך בלמעלה מ-200 מיליון ליט"ש, יודעת דבר או שניים בהלכות חצרות חסידיות. אביה, חסיד ויז'ניץ בכלל, נחשב לאחד הבוחשים המרכזיים בדרמות הירושה בחצר ויז'ניץ, אז היתה זו הרבנית שדווקא העדיפה את הבן הקטן.

היא בוודאי יודעת היטב שלמרות שאפילו שמה אינו מתנוסס על המכתב שחתמה (אלא רק האות הראשונה ש'), הכוח – והכסף – בידיים שלה, ולכן היא תכריח את כולם לגבש הסכמה חדשה.

למכתבה של הרבנית צורף מכתב מאת כל הבנים, בו הם מאששים את ההסכם שניסחה האם, בניגוד לדרישת אביהם. בנוסף, דיין חסידי מוכר צירף מכתב ארוך בו הסביר מדוע הפרת הצוואה ורצון הרבי הקודם היא צו השעה, ואישש את ההסדר. הדברים יצאו לחלל העולם – ועולם החסידות כמרקחה.

כאמור אתמול, הדרמה עוד לפנינו. אשוב ואעדכן.

אלי ביתאן הוא עיתונאי ב'כאן מורשת' 

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. הגר"מ שטרנבוך שליט"א

    כתב מכתב שהבן הצעיר הוא האדמור לבית סאדיגורא וכמו שכתוב בצוואה

    דודי |
    הגב
  2. א. צודק.

    ב. כואב.

    ג. סתם שאלה: מה הצורך בחסידות שכזו שבריש גלי מפירים צוואה?

    אולי עדיף שיתמזגו עם ענף סדיגורא קיים – בויאן

    לאן נעלם השכל הישר של הנמנים על החסידות הזאת?

    העולם כולו יחדל להעריכם !!!!!

    את ההסטוריה, לא אתם תקבעו, אך כן אתם עלולים לאכול ממנה קש ומרורים, בגלל התנהגותכם!

    שורה התחתונה אולי כל זה בגין אשה
    ביטוי למאמר הכתוב …"נקבה תסובב גבר"

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב