זהירות! בת 32 הוכשה על ידי נחש

במרכז הרפואי לגליל מאושפזת אשה בת 32 במצב קשה, לאחר שהוכשה ע"י נחש.

במרכז הרפואי לגליל מאושפזת אשה בת 32 במצב קשה, לאחר שהוכשה ע"י נחש. בתקופה זו של השנה יש להיזהר במיוחד מהכשות נחשים, המתעוררים מתרדמת החורף ומלאים בארס

מזג האוויר שהולך ומתחמם גורם להתעוררות הנחשים משנת החורף ומביא לעלייה במספר מקרי הכשות נחשים (וגם עקיצות עקרבים), הנמצאים הן בחיק הטבע והן בחצרות הבתים. הסיבה לכך היא שבתקופה זו הנחשים מתעוררים מתרדמת החורף, כשהם מלאים בארס.
אתמול (יום שלישי) הובאה למרכז הרפואי לגליל אשה בת 32 מאחד הקיבוצים במועצה האזורית מטה אשר, לאחר שהוכשה בפלג גופה התחתון ע"י נחש ארסי. האשה, שמאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ, הובאה במצב בינוני, שהפך עד מהרה למצב קשה, ובמהלך הלילה חלה הידרדרות נוספת במצבה, תוך תחילת הליך של קריסת מערכות.

לאחר שהוחל טיפול בנסיוב נגד ארס (אנטי סירום), חל שיפור במצבה, שמוגדר כעת קשה ויציב, אם כי היא עדיין מונשמת ומורדמת. האשה ככל הנראה הוכשה ע"י צפע, שהינו הנחש הארסי הנפוץ ביותר בצפון ובמישור החוף.

מנהל היחידה לטיפול נמרץ, ד"ר ניקולא מחול, ביקש השבוע מהציבור להתייחס ברצינות רבה לכל מקרה הכשה, תוך מתן טיפול רפואי מהיר לנפגע. "מדי שנה אנו מטפלים בעשרות מקרים של הכשות נחשים ועקיצות עקרבים, כאשר הטיפול בהם דומה", מספר ד"ר מחול. "עיקר הפגיעות הן בגפיים – ידיים ורגליים שחשופות לסכנה. לאחר פעולת חיטוי של האזור המוכש, נערכת בחדר המיון בדיקת מדדים חיוניים ויציבות נשימתית, ועל פי צורך ניתן חיסון אנטי-טטנוס ונבדקים תיפקודי הקרישה של המטופל".

לדבריו, יש חשיבות רבה בפינוי הנפגע במהירות למרכז רפואי בשל חשש לפגיעה משמעותית באיבר המוכש, עד כדי קטיעה במקרים קיצוניים. במקרים כמו נפיחות משמעותית, חשד ללחץ ברקמות, הקאות וכאבי בטן, ניתן טיפול באמצעות נסיוב נגד ארס (אנטי סירום), כאשר הנפגע נשאר להשגחה בהתאם למצבו, בדרך כלל לפרק זמן של יומיים עד שלושה ימים.

לדברי ד"ר מחול, כאשר אדם נפגע מהכשת נחש, יש להשכיבו ולדאוג שיהיה במצב של מנוחה, כדי למנוע את התפשטות הארס. כמו כן, יש להזעיק צוות מד"א, שיפנה אותו לבית חולים קרוב. בשום אופן אין לבצע חוסם עורקים לאיבר הפגוע או לנסות ולמצוץ את הארס. כמו כן, אין לקרר את אזור ההכשה, מחשש להחמרת המצב. דבר נוסף הוא להימנע ממתן משקה אלכוהולי או משקה ממותק.

חשוב מאוד לא "להיות גיבורים" ולא לנסות ללכוד את הנחש, אם כי מומלץ לצלם אותו, כדי שהצוות הרפואי יקבל עליו פרטים מדויקים ככל האפשר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *