"זה לא תכנית ריאלטי": השב"כ והמשטרה נוזפים בתקשורת על חשיפת פני הלוחמים

במכתב ארוך ומונמק תוקפים שירותי הביטחון את התנהלות התקשורת בליל אמש

המשטרה והשב"כ משגרים הודעה אל כלל מערכות התקשורת בישראל.הנדון: אחריות תקשורתית באירוע ביטחוני.

בהודעה תוקפים במשטרה את כלי התקשורת שלא גילו אחריות וניצלו את הפרצה כדי להביא בשידור חי אל הצופים בבית תיעודים שסיכנו את הלוחמים המשרתים ביחידות מסווגות.

1. התקופה האחרונה מתאפיינת במציאות ביטחונית רגישה ומאתגרת, לה שותפים כולנו- הציבור הרחב, גופי הביטחון והחירום והתקשורת הישראלית. האירועים הביטחוניים מחדדים את התפקיד המיוחד שיש לכל אחד מאיתנו, התפקיד המקצועי לספק ביטחון, לסקר את המציאות ולהביאה לידיעת הציבור, ולא פחות מכך: לחזק את תחושת הביטחון ולמנוע הפצתו של מידע כוזב וכזה שיש בו כדי להעצים את החרדה והבהלה בציבור.

2. הפיגוע הקשה שהתרחש ברחוב דיזינגוף והעובדה שזירת הפיגוע ״לא נסגרה״ באופן מיידי, גרמה, לצערנו, להתנהלות תקשורתית שהזכירה מראות מתוכניות טלוויזיה שאין בינן ובין סיקור תקשורתי של אירוע ביטחוני כל קשר. חלק מערוצי התקשורת הפכו את המרדף אחרי המחבל לתוכנית ריאליטי של ממש, ללא צנזורה או ביקורת עצמית.
3. כלי התקשורת שידרו בשידור חי את המתרחש, צילומי המרדף אחרי המחבל הנתעב שודרו ללא כל מסננים לכל בית בישראל, ולצערנו גם לאויב. בין היתר, פורסמו ונחשפו, כבדרך אגב, גם פניהם של לוחמים ביחידות מיוחדות, שיטות פעולה, אמצעי לחימה וציוד. למרות בקשותינו החוזרות ונשנות לכתבים ולצוותי הצילום, נחשפנו לתיעוד שיש בו סכנה של ממש לכוחות שפעלו ולבטח גם לאנשי התקשורת.
4. לא יעלה על הדעת כי צוותי תקשורת יצרפו את עצמם ללא אישור לפעילותם של כוחות מיוחדים ומסווגים, לסריקות מדלת לדלת כשהם משדרים מעבר לכתפיהם של הלוחמים בזירה, תוך שהם מסכנים את הפעילות המבצעית ואת הכוחות עצמם.
5. לצד זאת, היינו עדים גם לעלייה מדאיגה בהדהוד אינפורמציה לא מבוססת, חלקה אף מידע כוזב של ממש – מידע שיש בו כדי לזרוע בהלה בציבור ולפגוע בחוסנה של מדינת ישראל.

6. אנו מבינים היטב את תפקידה וחשיבותה של התקשורת במדינה דמוקרטית, ואנו רואים בעצמנו שותפים מלאים כדי לסייע בעדה לדווח מידע אמין בזמן אמת בבחינת ״חובת וזכות הציבור לדעת״. עם זאת, אסור שאירועים מסוג זה יסתיימו בפגיעה של ממש בכוחות הביטחון.
7. על אף האמור לעיל אנו מודיעים על כוונתנו לפעול בהקדם על מנת להפיק לקחים ולשפר את פעילותם של הגופים שאנו מייצגים בזירת אירועים ביטחוניים. זוהי חובתנו. עם זאת, אנו סבורים שישנו הכרח כי יופקו לקחים גם בכלי התקשורת באשר לסייגים מסוימים שיש להציב בעת סיקור זירת אירוע ביטחוני בזמן אמת. לצד הרצון וההכרח להביא את המידע לציבור מוטלת על כולנו אחריות כבדה לאופן בו נעשים הדברים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *