חבריו של בראל ז"ל חשפו: "תודרכנו 'להכיל' את האירוע"

משפחתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל קוראת להקמת ועדת חקירה • פרקליט המשפחה: "היה מחדל גדול; אם לא תהיה נטילת אחריות יש הכרח בהטלת אחריות"

בני משפחתו של בראל הודיעו מעל קברו שייצאו למאבק לבירור הנסיבות שהובילו למותו – בירי מטווח קצר של צעיר פלסטיני, כאשר לטענתם לבנם הצלף לא היו האמצעים להגן על עצמו. אמש אף פורסם ב'חדשות 12' כי המשפחה קוראת להקמת ועדת חקירה צבאית. עו"ד רן כהן רוכברגר, אלוף משנה במילואים וסניגור צבאי לשעבר, מייצג את המשפחה.

"זה לא שאין לנו אמון בצבא", אמר לגולן יוכפז ולענת דוידוב ב־103fm, "הבקשה הייתה קודם כל ללוות ולוודא שתהיה חקירה עניינית ונוקבת, ושלא תופנה אחריות לדרג פיקודי נמוך כפי שאפשר אולי היה להבין ממידע שנמסר לתקשורת. אנחנו לא מצביעים ומחפשים אשמים – אבל רוצים קודם כל שתהיה בדיקה של כל שדרות הפיקוד. הרי ברור שהמחדל כאן היה רב־מערכתי. זה לא אירוע נקודתי בודד, צריך להגדיל את שדה הראייה. המחדלים היו לפני האירוע, תוך כדי האירוע וגם אחריו – לא רק במג"ב אלא גם בצה"ל".

לדברי עורך הדין ממשרד ליבליך־מוזר־גליק, הפנייה אליו הגיעה מאחותו של בראל ז"ל עוד בטרם מת מפצעיו. השניים נפגשו בצהרי יום שישי. במכתב שנשלח לקברניטי הצבא ציין כהן רוכברגר מידע חדש על נסיבות מותו של הצלף, שמעורר לא מעט סימני שאלה. "במכתב העלינו כ־15 נקודות שהכרנו מהחברים של בראל", סיפר, והדגיש כי לא מדובר בתשובות רשמיות מהמפקדים.

בין השאר נכתב כי בראל הוקפץ לפעילות המורכבת כאשר זה שנה וחצי לא היה בגזרה ולא הכיר אותה. "מדובר בכמה חוליות שבאו לטפל באירוע", הסביר, "החולייה שבה בראל ז"ל היה חבר הייתה לא אורגנית והוא עצמו הגיע רק בשישי למקום. הוא הוקפץ למלא מקום, ולא לקח חלק בתחקירים המוקדמים".

עורך הדין ציין כי בראל ז"ל "לא תודרך באופן מלא" לפני היציאה לגזרה המסוכנת. "הוא לא קיבל את התדריכים הנדרשים ונאלץ להתמודד באופן חסר עם סיטואציה שלא הייתה ברורה במלוא מובן המילה", אמר.

הפרקליט הוסיף וציין כי אפשר לתאר את ההוראות שקיבל החייל כלא ברורות. לדבריו, "מחבריו אנחנו למדים שההנחיות היו עמומות לכל הפחות. הייתה הנחיה להכיל את האירוע ולהימנע מפגיעה לא נדרשת".

זה נאמר ללוחמים? תכילו את האירוע? במילים האלה?
"כך למדנו מהחברים".

זה ביטוי ששמענו במערכת הפוליטית, לא בפקודות ללוחמים. זו הוראה שגורה? מוכרת מפעילויות אחרות?
"אלה דברים שחובה יהיה לברר במסגרת ועדת החקירה. זו הטענה שלנו – שמדובר באירוע שחורג מהפציעה הקונקרטית. צריך לבדוק את הדברים לאורך ולרוחב. אם לא תהיה נטילת אחריות יש הכרח בהטלת אחריות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *