ח"כ ביטון בדיון סוער: "השבת היא נושא רגיש שיכול לקרוע את הציבור"

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי השבת בעלת ערך חברתי, זהותי ותרבותי ולכולם יש את הזכות לנוח ולא לעבוד

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה לדיוק מעקב אחר מסקנותיה בנושא הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת. הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת משה אבוטבול, איתמר בן גביר, יעקב אשר ושלמה קרעי, בהמשך לדיון שקיימה הוועדה בכנסת הקודמת, לפני למעלה משנה, בו ביקשה הוועדה לתקן ליקויים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

היו"ר ביטון פתח את הדיון ואמר כי השבת היא נושא רגיש שיכול לקרוע את הציבור, אבל עדיף שזה יהיה נושא מאחד, ולשם כך כל צד צריך להיות קשוב ורגיש לצד השני, וכשחושבים על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת צריך להסתכל על כך באופן רחב ולבחון את כלל ההיבטים. הוא אף ציין כי בכחול לבן סבורים שהשבת היא זכות חברתית סוציאלית וככל שנאלץ אנשים לעבוד בשבת כך נפגע בחוק יסוד חופש העיסוק וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, וסיים באמירתו של אחד העם, לפיה יותר מששמר עם ישראל על השבת שמרה השבת על עם ישראל.

ח"כ יואב בן צור אמר כי ישנן תלונות על העסקה בשבת גם של נהגים ערבים והן לא נבדקות, והביע חשש מפריצת נהלי משרד התחבורה. ח"כ משה אבוטבול אמר כי יש פרימה איטית בסטטוס קוו, וכי משרד התחבורה פועל בניגוד לחוק והחוק צריך להישמר. ח"כ יוסף טייב הוסיף כי הסמכות שניתנה בחוק היא לצמצם תחבורה ציבורית בשבת ולא להרחיבה, וביקש התייחסות להפעלת הרכבלית בחיפה.

ח"כ אורי מקלב הסביר כי תחבורה ציבורית שפועלת בשבת בפרהסיה יהיו לה השלכות אחרות. הוא הוסיף כי הרכבלית בחיפה תפעל בקו של מקומות הסגורים בשבת, בהן התחנה המרכזית, הטכניון והאוניברסיטה. ח"כ מקלב שאל "האם שמים אצבע בעין ומפעילים את זה מסיבות פוליטיות או אחרות". ח"כ אורית סטרוק אמרה כי ההסכם הקואליציוני בין יש עתיד לימינה קובע שלא יהיה שינוי בסטטוס קוו בסוגיות בעלות זיקה לדת ומדינה, בעוד ששרת התחבורה פרסמה טיוטת תקנות שמקדמת שינוי בסטטוס קוו, ושאלה איפה סיעת ימינה שחתומה על ההסכם.

מנגד, ח"כ טטיאנה מזרצקי אמרה כי אזרחים רבים רוצים לנסוע לטייל או לבקר משפחה בשבת ואין להם אפשרות לעשות זאת, כי אין להם רכב פרטי. היא הוסיפה כי המדינה מבקשת לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית זיהום ועומס בכבישים, והאיסור על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת פוגע בחלשים שאין להם רכב.

יו"ר ארגון נהגי האוטובוס בהסתדרות הלאומית, ישראל גנון, אמר כי להפעיל תחבורה ציבורית בשבת עם כמות הנהגים הקיימים כיום תוביל לקריסת המערכת. הוא הוסיף כי כבר כיום אחוזי הביצוע נמוכים מאוד ולנהגים אין מספיק זמן מנוחה שבועי. לדבריו, הפעלה בשבת תוביל לכך שלא תהייה תחבורה ציבורית באף יום בשבוע. יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומית, ששי שדה, הוסיף: "אנחנו בקטסטרופה תחבורתית וחסרים 3,000-5,000 נהגים. אני לא רואה דרך להרחיב שירות בשבת ולקחת נהגים מימי חמישי, שישי וראשון. קודם צריך להסדיר את התחבורה הציבורית, לגייס נהגים, ליצור אמון ורק לאחר מכן ללכת להרחבות ולא משנה אם זה באמצע השבוע או בסוף השבוע".

ממלא מקום מנהל אגף בכיר רישוי ותפעול במשרד התחבורה, עמיחי לוי, אמר כי אין כוונה להרחיב קווי תחבורה ציבורית בשבת וכי התקנות לפיצול תשלום לא קשורות כלל לשבת. נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, אמר כי התקנות לא אוסרות על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אלא מאפשרת זאת בהתקיים נסיבות מסוימות. באשר לרכבלית בחיפה אמר כי היא לא נכללת בפקודת התעבורה והפעלתה תהייה מכוח היתר של המפקח על התעבורה, בהתאם לצו פיקוח על הפעלת רכבל משנת 1968. הוא הוסיף כי, בהוראה אין איסור שקובע שלא ניתן להתיר את הפעלת הרכבל בשבת.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי השבת בעלת ערך חברתי, זהותי ותרבותי ולכולם יש את הזכות לנוח ולא לעבוד. הוא הוסיף כי במפלגתו סבורים שתחבורה ציבורית בשבת צריך להפעיל בהסכמים מקומיים ובלי לפגוע ברגשות הציבור, ובכל מקרה צריך לקיים את החוק ושום דבר אינו תירוץ שלא לפעול לפי חוק. בהתאם לכך ביקש היו"ר ביטון מנציגי הממשלה לקיים את החוק כפי שהוא, ואמר כי אם מישהו רוצה לשנות את הסטטוס קוו בשבת שישנה את החוק. הוא אף ביקש כי משרד התחבורה ישלח לוועדה, בתוך שבועיים, את התכנית להפעלת הרכבלית בחיפה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *