ח"כ ביטון נפרד מועדת הכלכלה בראשותו: "מודה לקב"ה על מה שזכינו לעשות"

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון: שמרנו על כלכלת ישראל, נאבקנו ביוקר המחייה והקפדנו בכל חקיקה או דיון שלא לפגוע במוחלשים, בפריפריה ובציבור שאין לו לובי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה הבוקר לישיבה חגיגית לסיכום עבודתה בכנסת ה-24. בפתח הדיון אמר היו"ר ביטון, כי כשנכנס לתפקיד היו לו שתי מטרות על – האחד הוא לשמור על כלכלת ישראל, לתקן עוולות, לייצר תחרות, לפקח על מונופולים ולהיאבק ביוקר המחייה, והעיקרון השני לבחון כל חקיקה וכל דיון בשאלה האם הוא פוגע במוחלשים, בפריפריה או בציבור שאין לו לובי וייצוג בכנסת.

הוועדה מסכמת שנה עמוסה בפעילות פרלמנטרית, במהלכה התקיימו 317 ישיבות בוועדת הכלכלה ובוועדות המשנה וכן שני סיורים, שנמשכו למעלה מ-800 שעות ובהן השתתפו כ-13,000 מוזמנים. 19 חוקים שהכינה הוועדה התקבלו בקריאה שנייה ושלישית, כאשר 7 מתוכן היו פרקים משמעותיים מתוך חוק ההסדרים, בהם רפורמת יבוא מוצרי צריכה ויבוא תמרוקים, וכן רפורמות להאצת חיבור גז טבעי למפעלים, האצת חיבור סיבים אופטיים לאינטרנט מהיר, הגברת אכיפה בנתיבי תח"צ, עידוד תחבורה ציבורית מותאמת ביקוש וכן רפורמה דרמטית שתסייע לצרכנים להשוות בין מוצרים פיננסים והגברת התחרות בענף הבנקאות.

היו"ר ביטון הוסיף כי "הוועדה היא משיאניות החקיקה והדיונים בכנסת", והזכיר כי היא הוציאה לדרך גם את הקרן למודרי אשראי, קידמה את הרפורמה בדואר, העלתה את המאבק ביוקר המחייה על סדר היום הציבורי, דרשה הגדלת מענקים למקבלי שכר נמוך, דרשה תקציב לסיוע לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון ולא צלחה במאבק ברפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית.

פעילות הוועדה בכנסת ה-24 במספרים:

  • 317 ישיבות התקיימו בוועדה ובוועדות המשנה.
  • 99 נושאים טופלו ביוזמת יו"ר הוועדה וחברי כנסת, בהם סקירת השרות והשרים.
  • 71 פרטי חקיקת משנה (צווים ותקנות) הועברה לוועדה.
  • 51 הצעות לדיונים של חברי כנסת התקבלו בוועדה, מתוכן 28 הצעות לדיון מהיר.
  • 35 דיווחים על פי חוק התקבלו בוועדה.
  • 24 הצעות הועברו לטיפול הוועדה לאחר הקריאה הטרומית.
  • 19 הצעות חוק התקבלו בקריאה השנייה והשלישית, בהן 7 פרקי חקיקה שאושרו במסגרת חוק ההסדרים.
  • 8 הצעות חוק נדונו ואושרו לקריאה הראשונה.
  • 4 ועדות משנה הוקמו (ועדת המשנה לבטיחות בדרכים; ועדת המשנה לבחינת כשלים בצרכנות; ועדת המשנה לקידום ההייטק בישראל; ועדת המשנה לבחינת שוק השכירות למגורים).
  • 2 סיורים נערכו בכנסת ה-24.

ח"כ סמי אבו שחאדה הודה ליו"ר ביטון על ניהול הוועדה ואמר כי מאחורי המספרים תמיד עמדו בני אדם. ח"כ יעל רון בן משה אמרה כי בחלק ממשרדי הממשלה היה בלבול ששוויון זה כשכולם משלמים אותו דבר ולא מקבלים את אותו שירות. ח"כ אורי מקלב ציין כי מה שמייחד את הכהונה של היו"ר ביטון הוא שהאזרח היה במרכז והחלש בכתר. הוא הוסיף כי מסורתית רשות הוועדה נמסרה לאופוזיציה, אך לאופוזיציה אין טענה למי שעמד בראשה למרות שהוא היה מסור לקואליציה. "מי שנכנס לפה לא הרגיש שיש פה קואליציה ואופוזיציה", אמר.

ח"כ לימור מגן תלם סיכמה את עבודת ועדת המשנה שלה לבחינת כשלים בצרכנות והודתה לחברי הוועדה ולצוות. ח"כ אחמד טיבי אמר כי זו הוועדה עם הממשק הרחב ביותר של משרדי ממשלה ומכאן חשיבותה הרבה. ח"כ רון כץ  פירט את הישגי ועדת המשנה בראשותו לקידום ההייטק. ח"כ צבי האוזר אמר כי צריך לפעול למען החלש והפרט אבל לזכור שזה לא אומר שצריך לפגוע במצוינות, באשר לפעילות חברי הכנסת בוועדות אמר האוזר כי צריך להגדיל את מספר חברי הכנסת כדי לאפשר להם התמקצעות.

ח"כ יבגני סובה ציין כי הדיונים בוועדה תמיד נגמרו בהסכמה. ח"כ ינון אזולאי הוסיף כי הדיונים היו מקצועיים ומהלב, תוך שיתוף פעולה עם כל המשרדים כאשר רק עם משרד התחבורה הדבר הסתיים בטונים צורמים. ח"כ בועז טופורובסקי התייחס לפעילות ועדת המשנה בראשותו לבטיחות בדרכים, הוא פירט את השיגיה אך ציין כי צריך תמיד לבחון כיצד ניתן להשתפר. ח"כ משה ארבל כינה את היו"ר ביטון כ"אור באפילה" וציין כי הוא השקיע רבות להביא להסכמות תוך הידברות והבנה.

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, אמרה: "לא היה לנו קל בוועדה, אפילו קשה, ועל זה באתי להגיד תודה. ממשלה לא צריכה לצפות שיהיה לה קל לעבוד בכנסת, אלה טיבן של האיזונים והבלמים היפים ביותר שיש בשיטת המשטר שלנו. רגעי המחלוקת אלה הרגעים שאנחנו שומעים את הציבור ומצליחים להביא לו רפורמות טובות יותר". היא הודתה על קידום רפורמת הסיבים, הדואר והרישוי ואמרה כי אין תפקיד חשוב יותר מיו"ר ועדת הכלכלה.

ח"כ יעקב מרגי אמר כי בשנה האחרונה השיח בכנסת היה מאוד מאוד קוטבי, אך הציבור לא נחשף מספיק לעבודה החשובה שנעשית בוועדות ולא מקבל את הכנסת בממדים הנכונים. לדבריו, אם השיח היה סביב עשייה הציבור היה רואה שנציגיו עושים עבודת קודש למענו.

בתום הדיון ביקש היו"ר ביטון להודות לאנשי המקצוע שמלווים את הוועדה, בצוות המקצועי, הייעוץ המשפטי, אנשי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אנשי המחשוב, ערוץ כנסת, הסדרנים ועובדי המזון ואף לצוות האישי המלווה אותו, ואמר: "לא סיימנו לתקן את כל הדרוש תיקון, אבל ביום הזה אני מודה לקב"ה על מה שזכינו לעשות ומלא נחת מההישגים של כולנו. זו תזמורת פילהרמונית שמנגנת את המנגינה הכי טובה ואני מקווה שנמשיך לעשות טוב למען המדינה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *