חרם של מצרים על ישראל: חנוכת בית הכנסת באלכסנדריה – ד"ר דרור מנור

ביום שישי, 10.1, נפתח מחדש באלכסנדריה בית הכנסת העתיק "אליהו הנביא", כשנתיים וחצי אחרי סגירתו ביוזמתה ובמימונה של ממשלת מצרים. בטקס החגיגי השתתפו 25 שגרירים זרים, כולל שגרירים ערבים. אולם נציגים ישראלים כלל לא הוזמנו לטקס כה חשוב. בית הכנסת "אליהו הנביא" הוא בית הכנסת המרכזי באלכסנדריה. הוא הוקם בין השנים 1850-1848, ונקרא אז "בית הכנסת החדש". המבנה תוכנן על ידי האדריכל האיטלקי לאון ברזילון בסגנון האקלקטי שמזכיר קתדרלה אירופית גדולה. בית הכנסת מהווה את המונומנט היהודי החשוב ביותר באזור זה.

ממשלת מצרים החליטה לשפץ את בית הכנסת היות ומצב המבנה היה קשה בשל פגעי הזמן. במשך שנים ארוכות לא נעשה במקום שום שיפוץ, מה שהוביל להרס התקרה ולנזילות קשות. היות והקהילה היהודית באלכסנדריה היא קטנה מאוד, וכוללת תשעה אנשים, שמרביתן נשים, לא נערכו תפילות בבית הכנסת בשנים האחרונות. חשוב לציין כי המקום ישמש כאתר מבקרים היסטורי ולא כמקום תפילה בשל מיעוט היהודים באלכסנדריה. זאת למרות שמדובר בבית כנסת גדול שיש בו מקום ל- 700 מתפללים.

ייאמר לזכותה של ממשלת מצרים שהיא השקיעה בתכנית השיקום של בית הכנסת קרוב לשישה וחצי מיליון דולר והטילה את האחריות לעבודות השיקום המורכבות על משרד העתיקות המצרי. ביום שישי, 10.1, פתח שר העתיקות המצרי את בית הכנסת מחדש בטקס חגיגי. לטקס הוזמנו היהודים המעטים שנשארו באלכסנדריה, וכן 25 שגרירים ממדינות זרות, כולל ממדינות ערב. מה שעצוב ומתסכל זה שאף נציג ישראלי לא הוזמן לטקס החגיגי, כולל נציגי שגרירות ישראל, ובהם הממונה הזמני אייל סלע.

אולם ישראל החליטה להבליג על החרם המצרי, בין היתר משום שהקהילה היהודית באלכסנדריה מתכננת טקס פתיחה חגיגי נוסף, שיוזמנו אליו נציגי ישראל, וכמובן אנשי השגרירות הישראלית בקהיר. ההבלגה הישראלית באה לידי ביטוי בהודעה של משרד החוץ לפיה, שגרירות ישראל בקהיר תשתתף בטקס אשר יתקיים במועד מאוחר יותר. חבל שלמרות היחסים הביטחוניים הנפלאים המתקיימים בין ישראל למצרים, לא מתקיימת נורמליזציה ביניהן, במיוחד באשמת האיגודים המקצועיים במצרים. היעדר הנורמליזציה קיים עוד מאז חתימת הסכם השלום בין שתי המדינות בשנת 1979. צריך לקוות שמקרים כאלה לא ישנו בעתיד, ושהמשרדים הממשלתיים במצרים יתנהגו כלפי ישראל בצורה ראויה ומכובדת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *