חשיבותו של מוחמד מורסי בהיסטוריה של מצרים • ד"ר דרור מנור

רבים לא אהבו את הנשיא המודח מוחמד מורסי, שנפטר השבוע. אולם, אפילו הגדולים שבשונאיו במצרים ומחוצה לה לא יוכלו להסיר את שמו של הנשיא לשעבר מההיסטוריה של מצרים. טור

אין ספק כי רבים לא אהבו את הנשיא המודח מוחמד מורסי, אשר נפטר ביום שני האחרון, בגיל 67. לא במצרים ולא במדינות המערב, ובמיוחד בישראל ובארצות הברית. אולם, אפילו הגדולים שבשונאיו במצרים ומחוצה לה לא יוכלו להסיר את שמו של הנשיא לשעבר מההיסטוריה של מצרים.

מורסי לא זכה כמעט למחמאות ולשבחים במהלך כהונתו הקצרה. למעשה, הוא היה בלתי נסבל בעיני עמו (פרט לגורמים מסוימים בתנועת האחים המוסלמים) ובעיני המערב. לאחר מותו פורסמו ידיעות קצרות בלבד בעמודיהם הפנימיים של העיתונים המרכזיים במצרים- אל-אהראם, אל-אח'באר ואל-גומהוריה, מה שמעיד על חוסר חשיבותו של הנשיא לשעבר. בנוסף, נוצר הרושם כי בישראל ובארצות הברית רצו בהסתלקותו של הנשיא לשעבר. הרי מורסי לא התייחס כלל לישראל ולעומד בראשה, ראש-הממשלה בנימין נתניהו. שלטונו של הנשיא הקיצוני היווה איום ביטחוני חמור על ישראל בשל שיתוף הפעולה הנרחב שהיה בינו לבין תנועת החמאס ברצועת עזה.

למרות זאת, מורסי ייחשב לעד כאחד מהסמלים הראשיים אשר חוללו את האביב הערבי הסוער והאלים שהתרחש במזרח התיכון החל מדצמבר 2010. לאחר הדחתו וכליאתו של הנשיא הוותיק חוסני מובארק, ששלט במצרים ביד רמה כשלושים שנה, החליט מורסי להתמודד בבחירות חופשיות (שנערכו לראשונה) מול ראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק. זאת כאשר מורסי היה איש תנועת האחים המוסלמים הקיצונית, ואילו שפיק היה נציג החילוניות המצרית. מורסי הצליח בסופו של דבר לגבור על שפיק והפך לנשיאה החדש של מצרים ב- 30 ביוני 2012.

כך החל לו עידן חדש במצרים: עידן מורסי. אולם היה זה עידן קצר מאוד, שכלל הפגנות ומהומות קשות ומשבר כלכלי חמור ביותר. למעשה, מורסי מילא את תפקיד הנשיא רק כשנה אחת. זאת כאשר הוא מנפץ את תקוותיהם של אזרחים מצרים רבים שקיוו לשינוי המיוחל שלא הגיע. ביולי 2013 הודח הנשיא הנבחר מכיסאו במהפכה שחולל הצבא בראשותו של הנשיא הנוכחי, עבד אל- פתח א-סיסי. ברור שהדחה זו הועילה מאוד לישראל, במיוחד לאור העובדה שכל בכירי האחים המוסלמים נאסרו יחד עם מורסי.

מורסי ישב בכלא המצרי כשבע שנים, והחשיב את עצמו כנשיא מצרים עד יומו האחרון. כל הלחצים שהופעלו לשחררו, הן במצרים והן מחוצה לה, נכשלו. ברור לכולם כי מותו של הנשיא לשעבר לא ישפיע במיוחד על מצרים. זאת כאשר הנשיא הנוכחי א-סיסי יעשה ככל שביכולתו כדי להקטין את דמותו של הנשיא המנוח. אולם, למרות שלטונו הכושל ייזכר מורסי, שלא הגיע לקרסוליהם של נאצר, סאדאת ומובארק, כנשיאה הראשון של מצרים "החופשית".

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *