טלטלה במשרד הבריאות – סדצקי התפטרה: "ישראל נעה למקום מסוכן"

פרופסור סיגל סדצקי, ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות שהובילה את המאבק בנגיף הקורונה בגל הראשון – הודיעה כעת בקול רעש גדול על פרישה

פרופסור סיגל סדצקי, ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות שהובילה את המאבק בנגיף הקורונה בגל הראשון – הודיעה כעת בקול רעש גדול על פרישה. בפוסט שפרסמה ברשת החברתית היא נימקה את החלטתה להתפטר. "אני מודה על הזכות שנפלה בחלקי למלא תפקיד משמעותי בחזית המאבק בהתפשטות מגפת הקורונה, ברגעים קריטיים למען מדינת ישראל ואזרחיה", כתבה.

בהמשך היא פירטה את החלטתה להתפטר "לאחר שנים ארוכות של שירות ציבורי בכיר, שבו השקעתי את כל יכולותיי למען מדינת ישראל ואזרחיה, הגיעו החודשים האחרונים אשר שינו באופן דרסטי את החיים בישראל ובעולם כולו", כתבה פרופסור סדצקי. "בחצי השנה האחרונה אני מלווה יום יום, שעה שעה, בלילות, בסופי שבוע ובחגים את משבר הקורונה. למעשה, כמעט ואיני עושה דבר פרט לכך. כישוריי ומחשבותיי מופנות לחקר הנושא, לחשיבה על דרכי התמודדות עם האתגר, להעלאת הצעות להתמודדות עם המגפה במציאות של חוסר וודאות גלובלית כלפיה, ולעבודת נמלים מדוקדקת ליישום ההחלטות המתקבלות בדרגים השונים וזאת, על מנת להציל נפשות".

סדצקי מנתה לשבח את התמודדות ישראל בגל הראשון וכתבה:. "את תחילת ההתמודדות אפיינה אי ודאות עצומה", סיפרה. "בשותפות עם עמיתים ממשרדים ומגזרים שונים, גיבשנו המלצות למדיניות להגנה על בריאות הצבור שהתבססה על מקצועיות והתייחסה למצב הייחודי של ישראל ולמאפייני האוכלוסייה המקומית".

פרופסור סדצקי התייחסה לעלייה המדאיגה בתחלואה בגל השני. "בשלב השני, שהתאפיין בפתיחה חיונית אך מהירה וגורפת של המשק, ההליך הפך למסורבל ואיזון השיקולים הגיע לממדים הדוחקים את שיקולי הבריאות", האשימה. "בשבועות האחרונים, ישראל נעה למקום מסוכן. הנתונים ומפת התחלואה הנוכחית והצפי לעתיד הקרוב מעידים על כך כאלף עדים".

"את הגל הראשון אפיינה מנהיגות מקצועית וערכית, ששמה את חיי האדם בראש ומעל לכל שיקול אחר", המשיכה. "תחושתי היא שעם הזמן הפכנו מאנשי מקצוע המגיבים לאירועים בצורה פרואקטיבית לבעלי אחריות נטולי סמכות המגיבים באיחור אחר האירועים".

סדצקי תקפה את תהליכי קבלת ההחלטות. "לצערי, מזה מספר שבועות מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון", טענה. "למרות התרעות שיטתיות וסדורות במערכות השונות, ובדיונים בפורומים שונים, אנו צופים בתסכול בשעון החול של ההזדמנויות הולך ואוזל. על רקע זה הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת – אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף".

היא הוסיפה עוד כי "היעד הראשי של מדינת ישראל במגפת הקורונה היה ונשאר השטחת העקומה", טענה. "פעלתי על בסיס הנחה, שהחברה הישראלית לא יכולה ולא צריכה להגיע למצב של עשרות נפטרים מדי יום, ובוודאי שלא ליותר מכך".

"אופי מגפת הקורונה בישראל בימים אלו הינו של מחלה מפושטת המתפרסת על יישובים רבים בכל הארץ, כוללת את כל טווח הגילאים, וכל קבוצות האוכלוסייה", הוסיפה. יעילות הטיפול ב'יישובים אדומים' ע"י הכרזה עליהם כאזור מוגבל על כל המשתמע מכך אינו הצעד היעיל ביותר בשלב זה. האזורים המוגבלים משתנים בתזזיתיות, הארץ כולה בוערת ממקרים ולמרות שאני תומכת בנקיטת פעולות ממוקדות, אני סבורה שלעת הזו השקעת המאמצים ב'מודל הסגרים' לא יוביל לתוצאות הרצויות".

"בהיעדר חיסון וטיפול במחלה, הדרך היחידה לבלימת התפשטות מחלת הקורונה היא עצירת מעבר הנגיף מאדם נגוע לאדם אחר", המשיכה פרופסור סדצקי. "עקרון זה נלמד עוד במגיפות ההיסטוריות שליוו את האנושות וקטלו מיליוני בני אדם, ולפעמים אוכלוסיות שלמות. אולם, תכונות המחלה החדשה גורמות לכך שאין כל אפשרות לאתר את כל החולים או המדביקים במחלה, ולכן ההתמודדות אתה לא יכולה להישען רק על זיהוי ממוקד ובידוד".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *