יחסה הפייסני של קנצלרית גרמניה לשעבר מרקל למדיניותו של נשיא רוסיה פוטין- ד"ר דרור מנור

לאחרונה מדובר באמצעי התקשורת השונים על יחסה הפייסני של הקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל כלפי הפלישה הרוסית לאוקראינה וכלפי מדיניותו הנוקשה של הנשיא ולדימיר פוטין. פייסנותה של מרקל באה לידי ביטוי בראיון ראשון שהעניקה לתקשורת מאז פרישתה. הריאיון שודר בשידור חי בטלוויזיה ביום שלישי, 7 ביוני. למרות עמדתה הפשרנית כלפי רוסיה, הקנצלרית לשעבר הוסיפה ואף הדגישה כי אין מחילה להתקפתה הברוטלית של רוסיה על אוקראינה

לאחרונה מדובר באמצעי התקשורת השונים על יחסה הפייסני של הקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל כלפי הפלישה הרוסית לאוקראינה וכלפי מדיניותו הנוקשה של הנשיא ולדימיר פוטין. פייסנותה של מרקל באה לידי ביטוי בראיון ראשון שהעניקה לתקשורת מאז פרישתה. הריאיון שודר בשידור חי בטלוויזיה ביום שלישי, 7 ביוני. למרות עמדתה הפשרנית כלפי רוסיה, הקנצלרית לשעבר הוסיפה ואף הדגישה כי אין מחילה להתקפתה הברוטלית של רוסיה על אוקראינה.

מדובר בהופעה פומבית ראשונה של הקנצלרית לשעבר מאז פרשה מתפקידה, שבה היא התייחסה לטענות הקשות שהוטחו בה בעקבות הגישה הפייסנית ופשרנית שלה ושל מנהיגים אחרים כלפי נשיא רוסיה פוטין. יש הטוענים כי אותה גישה בעייתית היא זו שהובילה בסופו של דבר לפלישה הרוסית לאוקראינה שנמשכת מעל לשלושה חודשים.

מרקל הדגישה במהלך הריאיון שאין מחילה על ההתקפה הברוטלית של רוסיה על אוקראינה ושמדובר בטעות גדולה של קברניטיה של רוסיה, אבל היא הבהירה באופן חד משמעי וללא שום התנצלות שאין לה חרטות כלשהן לגבי המדיניות שלה כלפי רוסיה ואוקראינה. הקנצלרית לשעבר טענה שאם משתמשים באמצעים דיפלומטים והדבר אינו מצליח, זה לא אומר שאותם האמצעים היו שגויים. על כן, היא אינה מוצאת שום סיבה להתנצל או להאשים את עצמה על כך שהאמצעים הדיפלומטים לא עבדו בסופו של דבר.

מרקל התייחסה לביקורת הקשה על הסכם השלום שנחתם בין רוסיה ואוקראינה, אשר נרקם על ידה ועל ידי נשיא צרפת דאז, פרנסואה הולנד, במינסק בשנת 2015. לדעתה, ההסכם הזה הוביל לשקט של שבע שנים לאוקראינה, זמן שסייע לה להפוך למדינה שהיא היום. הקנצלרית לשעבר טענה בכל תוקף כי אם היא והנשיא הולנד לא היו מתערבים ורוקמים את ההסכם שנחתם לבסוף, אז פוטין היה גורם לנזק אדיר באוקראינה.

מרקל גם הגנה במידה רבה על העיכוב בהחלטה לקרב את אוקראינה לברית נאט"ו בטענה שאוקראינה של השנים ההן אינה דומה כלל לאוקראינה של היום. לדבריה, אוקראינה נשלטה אז על ידי אוליגרכים והייתה מדינה בלתי יציבה מבחינה דמוקרטית. היא הוסיפה שאם גרמניה ובעלות בריתה היו פועלות כך באותה תקופה, אין לה ספק שנשיא רוסיה פוטין היה פותח במלחמה עם אוקראינה מהר יותר.

אין ספק כי יחסה הפייסני והפשרני של הקנצלרית לשעבר מרקל כלפי נשיא רוסיה פוטין אינו במקום. זאת כאשר הפלישה הרוסית לאוקראינה רק הולכת ומתגברת. נדמה כי היה עדיף למרקל לנקוט בגישה הרבה פחות פייסנית, ואז היא הייתה מקבלת ביקורת פחות נוקבת על דבריה. למרות זאת, יש לציין אותה על כך שהיא הדגישה כי אין מחילה על ההתקפה הברוטלית של רוסיה על אוקראינה. בכך יש לה למעשה ביקורת נוקבת על מדיניותו התוקפנית של הנשיא פוטין אוקראינה. אולי יש סיכוי כלשהו שבעקבות הביקורת של מרקל, נשיא רוסיה יחליט שעליו להיזהר יותר במדיניותו התוקפנית כלפי אוקראינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *