"יכולים לקום עם הסכם בין סער ללפיד"

הפרשנים הפוליטיים מעריכים כי אם לא יהיו שינויים, נשיא המדינה רובי ריבלין צפוי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו ינסה להרכיב את הממשלה, אך עם מכשול וודאי שיביא את בנט לראשות הממשלה

הפרשנים הפוליטיים מעריכים כי אם לא יהיו שינויים, נשיא המדינה רובי ריבלין צפוי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו ינסה להרכיב את הממשלה, אך יתקשה מאוד לאור התנגדותם של סמוטריץ' ובן גביר לצירוף רע"מ. במידה ולא יצלח השרביט יעבור כנראה לבנט שקיבל כבר את התמיכה מלפיד. אך עלול לקבל רגליים קרות מהמפלגות הערביות שלא תומכות בו לראשות הממשלה.

העיתונאי יעקב ריבלין התייחס בשיחה בחצות בסקופים לאפשרות שסער ישנה את דעתו ואמר כי "אנו הולכים לישון עם רוב ממליצים על נתניהו והסתברות גבוהה שיקבל את המנדט, ויכולים לקום עם הסכם לממשלה פריטטית של בנט ולפיד. במקרה זה סער ישנה את המלצתו ולפיד או בנט יקבלו את המנדט."

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיים היום, יום שני, כ"ג ניסן, 5 באפריל, את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת משעות הבוקר עד הערב. נשיא המדינה ימסור את החלטתו באשר למועמד עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה מחר, יום שלישי, כ"ד בניסן, 6 באפריל, במהלך היום.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

בטרם פתיחת ההתייעצויות אמר הנשיא: "משנסתיימה מערכת הבחירות לכנסת ה-24, אנחנו פותחים כעת את סבב ההתייעצויות לקראת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד או אחת מחברי הכנסת הנבחרים. תהליך הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ידי נשיא המדינה נקבע בחוק יסוד: הממשלה. וכך קובע סעיף 7 לחוק ואני מצטט: 'משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך'. עד כאן לשון החוק. מטרתו של התהליך הקבוע בחוק היסוד היא להביא להרכבת ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה שנבחרה על ידי הציבור. ולפיכך, וכפי שאמרתי בעבר, ואני שב ואומר כעת, השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה. כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, כך נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכך אנהג אף עתה. במהלך היום הזה, נבחרי הציבור יעלו אל בית הנשיא, הוא בית העם, וישמיעו את קולו, את קולכם. גם בסבב ההתייעצויות הזה, כפי שהיה בסבבי ההתייעצויות הקודמים, מאז נכנסתי לתפקידי, תהליך ההתייעצות יהיה שקוף וגלוי לציבור, מתוך רצון ומחויבות, לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל."

סיעת הליכוד המליצה על ח"כ בנימין נתניהו.

סיעת יש עתיד המליצה על ח"כ יאיר לפיד.

סיעת ש"ס המליצה על ח"כ בנימין נתניהו.

סיעת כחול לבן המליצה על ח"כ יאיר לפיד.

סיעת ימינה המליצה על ח"כ נפתלי בנט.

סיעת יהדות התורה המליצה על ח"כ בנימין נתניהו.

סיעת העבודה המליצה על ח"כ יאיר לפיד.

סיעת ישראל ביתנו המליצה על ח"כ יאיר לפיד.

סיעת הציונות הדתית המליצה על ח"כ בנימין נתניהו.

סיעת מרצ המליצה על ח"כ יאיר לפיד.

סיעות תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע"מ, לא המליצו על אף חבר כנסת.

בתום סבב ההתייעצויות המליצו בפני נשיא המדינה 52 חברי כנסת על ראש הממשלה המכהן ויו"ר סיעת הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו. 45 חברי כנסת המליצו על יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ושבעה חברי כנסת המליצו על יו"ר ימינה נפתלי בנט. שלוש סיעות בחרו שלא להמליץ על אף אחד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *