"יש אגדות בציבור החרדי על חיסוני עדר"

ראש הדסק החרדי האלוף במיל' רוני נומה, קיים היום (שלישי) תדרוך לתקשורת במהלכו התייחס לנתוני התחלואה במגזר החרדי, הסיכויים לסגר נוסף, האפשרות להטיל עוצר לילי ומתווה הקפסולות בעולם הישיבות.

ראש הדסק החרדי האלוף במיל' רוני נומה, קיים היום (שלישי) תדרוך לתקשורת במהלכו התייחס לנתוני התחלואה במגזר החרדי, הסיכויים לסגר נוסף, האפשרות להטיל עוצר לילי ומתווה הקפסולות בעולם הישיבות.

"המגמה החיובית שהייתה במגזר החרדי נבלמה ובשבועיים האחרונים ישנה עליה מסויימת. אנחנו רואים עלייה בשכונות בירושלים, בני ברק ובאלעד. אמנם לא עלייה דרמטית אבל היא קיימת בהחלט כשמתוך כלל החולים שאותרו אתמול 8% מגיעים מהמגזר החרדי עם 4.7% בדיקות חיוביות מבין הנבדקים במגזר החרדי לעומת 2.8% בממוצע הארצי".

נומה התייחס גם לכמות הבדיקות הנערכת במגזר החרדי הנמוכה משמעותית מהמגזר הכללי: "ישנה שאננות כוללת, גם בציבור החרדי ולכן יש ירידה במספר הבדיקות. אם במגזר הכללי נערכים כ-72 בדיקות ל-10 אלף נפש, בציבור החרדי יש 26 בדיקות בלבד לאותו נתון של עשר אלף נפש". עם זאת הוסיף נומה ואמר כי: "כשמסתכלים על הממוצע הארצי של המאושפזים והתמותה, עדיין הציבור החרדי נע בין הממוצע לקצת פחות".

לדברי נומה "עיקר ההדבקות במגזר החרדי הינם בבתי אב, אולם אחד ממוקדי ההדבקה המובהקים הוא בחתונות. גם במוסדות החינוך יש מקרי הדבקה, אבל מעט מאוד, אפילו מתחת לממוצע. כמו כן אנחנו מכירים מקרים של הדבקה בתחבורה ציבורית בעקבות נוסעים שעולים ללא מסכה, ורק אחרי זה מגיעים בתי הכנסת כשבחלקם לא שומרים על ההנחיות".

ראש דסק החרדים האלוף (במיל') נומה, התייחס בארוכות גם בנוגע למתווה הקפסולות בעולם הישיבות ואמר כי הוא לא רואה סיבה לשינוי בהפעלת המתווה: "יש הדבקות גם בישיבות אבל אלו מספרים והיקפים נמוכים הרבה יותר מאשר באלול. כיום נמצאים מעל 260 ישיבות בפיקוח של המשל"ט שמנהל את המתווה, ויש עוד ישיבות שפועלות לפי המתווה אולם לא נמצאות בפיקוח של המשל"ט. כשבחור ישיבה מקבל תוצאה חיובית והישיבה בה הוא למד, הינה נתונה לפיקוח המשל"ט, יש לנו שליטה על כך ולכן הוא אינו נספר כחלק מהקהילה בעיר בה הוא מתגורר או בתוך הרשות, אבל מי שלומד בישיבה שאינה בפיקוח הוא בהחלט נספר כחלק מהקהילה והרשות ממנה הוא מגיע".
נומה ציין כי "יש כאן מנגנון שהולך ומשתפר מזמן לזמן, וכרגע שמדברים על מאמץ להשאיר את כל מערכת החינוך פתוחה, אנחנו חושבים בראיה ארוכת טווח, שאין סיבה שלא להמשיך בלימודים על פי המתכונת הזאת".

נומה אף התייחס ליציאה הצפויה של עולם הישיבות לחופשת החנוכה וציין כי: "אנחנו עושים מאמץ שלא יצאו מהישיבה בלי בדיקה ועשרות המאומתים שישנם כרגע, לא יוצאים מהישיבה. בחור שהוא אינו מחלים צריך בדיקה כדי לצאת לביתו".

גם בנוגע להדלקות ההמוניות ומנהגים נוספים בקהילות השונות התייחס נומה במהלך התדרוך לתקשורת: "כבר כרגע ישנה עלייה בתחלואה וזה עוד לפני חנוכה ועוד לפני ההתכנסויות, לכן מחפשים צעדים שיועילו מבלי סגר מוחלט. סגר לילי הוא כלי שיש עליו ויכוח בנוגע ליעילותו. אין ניסיון לפעול מול מגזר ספציפי, אלא למנוע התקהלויות שישנם בהרבה מאוד מקומות. היום פורסם איך בחסידות גור מתכוונים לעשות הדלקת נרות ואני חושב שזאת דוגמא טובה. אנחנו בהחלט מקווים לשיתוף פעולה מהמנהיגים, בכדי למנוע את ההתכנסויות והמשך התחלואה".

בנוגע לטענה כאילו במערכת הבריאות סימנו את חגי ישראל, השיב נומה כי הוא "מודע לתחושה הזאת, אני קורא את העיתונים בבוקר, אני מדבר עם אנשים, אני לא יודע להתווכח עם התחושה הזו. אני יודע לתרום מידע מהדיונים, לא סימנו ציבור, יש כרגע עלייה בתחלואה ואיתה צריך להתמודד. אני לא שותף לזה שמישהו סימן את הציבור החרדי, אני לא שומע ולא רואה את זה". קבע בנחרצות.

לקראת סיום הזהיר האלוף (במיל') נומה מפני השאננות: "אנחנו מזהים שאננות בציבור כולו ובין היתר גם במגזר החרדי. יש סיפורים ואגדות על חסינות עדר ויש כמובן את השאננות בשל התקווה לחיסונים. חשוב להבהיר כי גם כשיש חיסון עדר, עדיין יכולים להידבק. אני קורא לכולם להתייחס למסכה, בדיוק כמו שמתייחסים לכיפה, אני מפציר בציבור להקפיד על אוורור – חלונות פתוחים בחללים סגורים". נומה הזכיר בהקשר זה את פסק ההלכה שפורסם בשמו של הגר"י זילברשטיין שגם בחורף יש להשאיר חלונות בפתוחים בבימ"ד גם אם מישהו טוען שקר לו. "גם זמן השהות משמעותי מאוד, נסו לקצר את השהות ככל שניתן – אלו הנחיות שמעניקות לנו הגנה מפני הידבקות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *