יש לנו תקשורת חרדית מגויסת • דב הלברטל

בעקבות מאמר שפרסמתי באתר זה, על כך שהחרדים לא מסוגלים לנהל מדינה, רואיינתי לתוכנית הרדיו של ניסים משעל. נדהמתי מהתגובות של חרדים לדבריי בשידור. פשוט נדהמתי. טורו של דב הלברטל

בעקבות מאמר שפרסמתי באתר זה, על כך שהחרדים לא מסוגלים לנהל מדינה, רואיינתי לתוכנית הרדיו של ניסים משעל. נדהמתי מהתגובות של חרדים לדבריי בשידור. פשוט נדהמתי.

זה נכון שביקרתי בחריפות את זאת שלא יודעים להעריך את מה שהחילונים עושים למענינו. הבאתי דוגמאות קיצוניות מדבריהם של בני ישיבות בפאנל שכבר כתבתי עליו כאן. זה גם נכון שביקרתי קשות את ליצמן (ואת אייכלר) וטענתי שהם לא ראויים להיות נציגי ציבור. אגב, את כל זה כבר כתבתי כאן בהזדמנויות שונות.

אבל לא זה העניין. העניין הוא סוג התגובות. כל התגובות החרדיות, היו נגדי. אחד, מטלפון חסום אומר: 'חוצפן. מי אתה שתבקר את ליצמן'. אחרים אומרים, מה אתה מכבס את הכביסה בחוץ. כך רבים. לא היה אחד שתמך בי. וזה הדהים אותי.

הדהימה אותי העובדה שבמאה העשרים, החרדיות עדיין מפוחדת. הדהימה אותי העובדה שהתקשורת החרדית צריכה להיות כמו 'פרוודה', מגויסת כולה. המגזר היחיד שאוסר להגיד מילת ביקורת על נציגיו. כולם קדושי עליון. כמו באיראן. כמו ארדואן. כמו פוטין.

מישהו שמע פעם על תחקיר בעיתון יתד נאמן נגד אחד מנציגיו? בהמודיע? בהמבשר? כל העיתונות הזו מגוייסת ואין בה טיפת אמינות. כמו פוטין, רק בלי הרציחות של מי שכותב נגדם. למה עיתון הארץ צריך לחשוף את מעלליו של ליצמן? את זאת שהוא עושה במשרד הבריאות כבתוך שלו, למען הרבנית אשת האדמו"ר. באופן מביש. למה דווקא הארץ? למה לא המודיע חושף את זה?
התשובה היא, שמלבד פחדנות, בורות וריקנות, ועיתונאים מגוייסים שמדשדשים במי אפסיים, ליצמן שולט בעיתון ביד ברזל. וגם את זה חשפה תוכנית טלוויזיה שצילמה בהסתר.
למה כל אותם חברי כנסת מש"ס (בעיקר בשנים קודמות) שהלכו לכלא, יותר מכל מפלגה אחרת, לא נחשפה שחיתותם על ידי עיתונות חרדית חוקרת. אדרבא, אם היו תחקירים, הגונים כמובן, יתכן שהיתה נמנעת שחיתות רבה. כי הם מפחדים מהרבנים ומדעת הקהל החרדית יותר מאשר מהכלא.

מה הבעיה בלהעביר ביקורות חריפה (שוב, הוגנת) אפילו עד כדי דרישת פיטורי אותו עסקן או חבר כנסת או ראש עיר. כולם צדיקים יסודי עולם? אין להם בכלל נגיעה בכבוד ובתאוות? כולם יודעים לנהל את משרדיהם או תפקידם?

למה שיאמינו לציבור החרדי? למה מתפלאים שהוא ממאיס את עצמו, כשהוא רק יודע לבקר אחרים ולכנות אותם רשעים ארורים, בעוד שאפילו בדל ביקורת הם לא יכולים להוציא מתחת עטם כלפי נציגיהם.

אבל יותר מכך. המוסר החרדי דורש את הביקורת הזאת, וכן, הוא בהחלט דורש אותה בפומבי, כלפי עם ועדה. כל נציגי הציבור, ובעלי השפעה חרדים חייבים דין וחשבון לשולחיהם, הציבור.
לכן נדהמתי מהתגובות. ולא רק נדהמתי, אלא התביישתי. התביישתי ביחס לתורה שבכתב ולתורה שבעל פה, שלא חסכו שום ביקורת על גדולי עולם. שכתבו והייתם נקיים מאלוקים ואדם. שאפילו משה רבינו נדרש לתת דין וחשבון.

רק קטנות המוחין, של כל אותם אלה, שעדיין חוששים מהפריץ, ושוכחים שהם כבר עצמם הפריץ, היא זו המביאה אותם לפחד מפני כל ביקורת. לכן העסקנות החרדית לגווניה, נראית כפי שהיא נראית. להבין זאת, דווקא לא הייתי צריך את התגובות.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. נמאס

    נמאס כבר לקרוא את גיבובי השטויות שלו.
    חושב שהוא מעניין מישהו.

    כבר לא עורך דין אההה….

    חיים |
    הגב
  2. לא קראתי את הכתבה רק ראיתי שזה הלברטל

    ממש בושה לאתר היחיד שנותן במה לכזה יצור שקרן שבילף לכולם שהוא עו"ד ושהוא בחברותה של הרב אלישיב זצ"ל בקיצור לא מעניין אך אחד שיש לו בעיות נפש

    נפתלי |
    הגב